Ketterät menetelmät peliteollisuudessa suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus

Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem- pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän tekn...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koutonen, Jussi
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37156
_version_ 1828193136940154880
author Koutonen, Jussi
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koutonen, Jussi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koutonen, Jussi Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koutonen, Jussi
datasource_str_mv jyx
description Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem- pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän teknologian ohella mo- nen alan toimijoiden mukana olo tekee pelien kehittämisestä erittäin haastavaa. Pelistudion kehitysprosessin tulee olla huippuluokkaa. Pelikehitysprosessi on luonteeltaan iteratiivinen, ja pelistudiot hyödyntävät siinä enenevissä määrin ketteriä menetelmiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on valottaa pelien, peliteollisuuden, pe- likehityksen ja ketterien menetelmien taustoja kirjallisuuskatsauksella sekä em- piirisesti selvittää ketterien menetelmien hyödyntämistä suomalaisissa pelistu- dioissa. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen sähköistä kysely- lomaketta. Ketterät menetelmät ovat mullistaneet ohjelmistokehityksen ja niitä pyri- tään hyödyntämään myös pelikehityksessä. Kyselytutkimus osoitti, että ketterät menetelmät ovat laajasti pelistudioiden käytössä ja niiden vaikutukset nähdään pääasiassa myönteisinä. Suosituimpia menetelmiä ovat Scrum ja XP, josta hyö- dynnetään keskeisimpiä käytänteitä. Pelistudion koolla ei ollut vaikutusta ket- terien menetelmien hyödyntämiseen. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatko- tutkimuksen pohjana, esimerkiksi vastaavan kansainvälisen tutkimuksen teke- misessä, ja osoittamaan pelistudioille suuntaa kehitysprosessin muodostamises- sa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koutonen, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-02T18:31:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-02T18:31:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191384", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37156", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Peliteollisuus on eritt\u00e4in kilpailtu ala, jossa yksitt\u00e4inen ep\u00e4onnistuminen voi \r\njohtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yh\u00e4 kiinnostavampia ja hauskem-\r\npia pelej\u00e4, joiden tulee hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nopeasti kehittyv\u00e4n teknologian tarjoamia \r\nmahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyv\u00e4n teknologian ohella mo-\r\nnen alan toimijoiden mukana olo tekee pelien kehitt\u00e4misest\u00e4 eritt\u00e4in haastavaa. \r\nPelistudion kehitysprosessin tulee olla huippuluokkaa. Pelikehitysprosessi on \r\nluonteeltaan iteratiivinen, ja pelistudiot hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t siin\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin \r\nketteri\u00e4 menetelmi\u00e4. \r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on valottaa pelien, peliteollisuuden, pe-\r\nlikehityksen ja ketterien menetelmien taustoja kirjallisuuskatsauksella sek\u00e4 em-\r\npiirisesti selvitt\u00e4\u00e4 ketterien menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 suomalaisissa pelistu-\r\ndioissa. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena k\u00e4ytt\u00e4en s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 kysely-\r\nlomaketta. \r\nKetter\u00e4t menetelm\u00e4t ovat mullistaneet ohjelmistokehityksen ja niit\u00e4 pyri-\r\nt\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s pelikehityksess\u00e4. Kyselytutkimus osoitti, ett\u00e4 ketter\u00e4t \r\nmenetelm\u00e4t ovat laajasti pelistudioiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja niiden vaikutukset n\u00e4hd\u00e4\u00e4n \r\np\u00e4\u00e4asiassa my\u00f6nteisin\u00e4. Suosituimpia menetelmi\u00e4 ovat Scrum ja XP, josta hy\u00f6-\r\ndynnet\u00e4\u00e4n keskeisimpi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Pelistudion koolla ei ollut vaikutusta ket-\r\nterien menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4miseen. Saatuja tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 jatko-\r\ntutkimuksen pohjana, esimerkiksi vastaavan kansainv\u00e4lisen tutkimuksen teke-\r\nmisess\u00e4, ja osoittamaan pelistudioille suuntaa kehitysprosessin muodostamises-\r\nsa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Koutonen (juveilko) on 2012-01-02 18:31:15.490440. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-02T18:31:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201021001.pdf: 1397193 bytes, checksum: 7b5ef1292bc40536547dafe690365d9f (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: 2f43d7247d6acf4e046ca5763ad0bd3e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-02T18:31:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201021001.pdf: 1397193 bytes, checksum: 7b5ef1292bc40536547dafe690365d9f (MD5)\r\nlicense.html: 5027 bytes, checksum: 2f43d7247d6acf4e046ca5763ad0bd3e (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ketter\u00e4t menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ketter\u00e4t menetelm\u00e4t peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201021001", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-02T18:31:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmistokehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37156
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/029190d5-9012-4cf0-aadd-5e6d803b3406\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201021001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koutonen, Jussi Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus ketterät menetelmät Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 peliteollisuus ohjelmistokehitys pelit
title Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_full Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_fullStr Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_full_unstemmed Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_short Ketterät menetelmät peliteollisuudessa
title_sort ketterät menetelmät peliteollisuudessa suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_sub suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
title_txtP Ketterät menetelmät peliteollisuudessa : suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus
topic ketterät menetelmät Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 peliteollisuus ohjelmistokehitys pelit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ketterät menetelmät ohjelmistokehitys pelit peliteollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37156 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201021001
work_keys_str_mv AT koutonenjussi ketterätmenetelmätpeliteollisuudessasuomalaisiapelistudioitakoskevakyselytutkimus