Ketterät menetelmät peliteollisuudessa suomalaisia pelistudioita koskeva kyselytutkimus

Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem- pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän tekn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koutonen, Jussi
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37156
Description
Summary:Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem- pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän teknologian ohella mo- nen alan toimijoiden mukana olo tekee pelien kehittämisestä erittäin haastavaa. Pelistudion kehitysprosessin tulee olla huippuluokkaa. Pelikehitysprosessi on luonteeltaan iteratiivinen, ja pelistudiot hyödyntävät siinä enenevissä määrin ketteriä menetelmiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on valottaa pelien, peliteollisuuden, pe- likehityksen ja ketterien menetelmien taustoja kirjallisuuskatsauksella sekä em- piirisesti selvittää ketterien menetelmien hyödyntämistä suomalaisissa pelistu- dioissa. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen sähköistä kysely- lomaketta. Ketterät menetelmät ovat mullistaneet ohjelmistokehityksen ja niitä pyri- tään hyödyntämään myös pelikehityksessä. Kyselytutkimus osoitti, että ketterät menetelmät ovat laajasti pelistudioiden käytössä ja niiden vaikutukset nähdään pääasiassa myönteisinä. Suosituimpia menetelmiä ovat Scrum ja XP, josta hyö- dynnetään keskeisimpiä käytänteitä. Pelistudion koolla ei ollut vaikutusta ket- terien menetelmien hyödyntämiseen. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatko- tutkimuksen pohjana, esimerkiksi vastaavan kansainvälisen tutkimuksen teke- misessä, ja osoittamaan pelistudioille suuntaa kehitysprosessin muodostamises- sa.