Summary: | Peliteollisuus on erittäin kilpailtu ala, jossa yksittäinen epäonnistuminen voi
johtaa jopa konkurssiin. Markkinat vaativat yhä kiinnostavampia ja hauskem-
pia pelejä, joiden tulee hyödyntää nopeasti kehittyvän teknologian tarjoamia
mahdollisuuksia. Laadullisten haasteiden ja kehittyvän teknologian ohella mo-
nen alan toimijoiden mukana olo tekee pelien kehittämisestä erittäin haastavaa.
Pelistudion kehitysprosessin tulee olla huippuluokkaa. Pelikehitysprosessi on
luonteeltaan iteratiivinen, ja pelistudiot hyödyntävät siinä enenevissä määrin
ketteriä menetelmiä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on valottaa pelien, peliteollisuuden, pe-
likehityksen ja ketterien menetelmien taustoja kirjallisuuskatsauksella sekä em-
piirisesti selvittää ketterien menetelmien hyödyntämistä suomalaisissa pelistu-
dioissa. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen sähköistä kysely-
lomaketta.
Ketterät menetelmät ovat mullistaneet ohjelmistokehityksen ja niitä pyri-
tään hyödyntämään myös pelikehityksessä. Kyselytutkimus osoitti, että ketterät
menetelmät ovat laajasti pelistudioiden käytössä ja niiden vaikutukset nähdään
pääasiassa myönteisinä. Suosituimpia menetelmiä ovat Scrum ja XP, josta hyö-
dynnetään keskeisimpiä käytänteitä. Pelistudion koolla ei ollut vaikutusta ket-
terien menetelmien hyödyntämiseen. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää jatko-
tutkimuksen pohjana, esimerkiksi vastaavan kansainvälisen tutkimuksen teke-
misessä, ja osoittamaan pelistudioille suuntaa kehitysprosessin muodostamises-
sa.
|