Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä

Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vapaa leikki koulutyön osana on perusteltavissa ja toteutettavissa. Hermeneuttis-etnografinen tapaustutkimus peilaa erään toisen luokan käytäntöjä ja sen oppilaiden ja opettajan puheita leikistä kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon. Tutkimuksen varsina...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olli, Outi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37146
_version_ 1828193136933863424
author Olli, Outi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Olli, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Olli, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Olli, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten vapaa leikki koulutyön osana on perusteltavissa ja toteutettavissa. Hermeneuttis-etnografinen tapaustutkimus peilaa erään toisen luokan käytäntöjä ja sen oppilaiden ja opettajan puheita leikistä kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon. Tutkimuksen varsinainen aineisto koostuu tutkijan havainnoista sekä oppilaiden ja opettajan haastatteluista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu laajasta ja monipuolisesta kirjallisuudesta, jossa leikkitutkimusta täydentää muun muassa vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä käsittelevä tutkimus. Erillisiä teoria- ja tulososuuksia ei tutkielmassa ole. Teoria ja tutkimuksen aineisto käyvät tiivistä vuoropuhelua läpi tutkielman ja etsivät kolmessa pääluvussa vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen leikin toteutumisesta, perustelemisesta ja tukemisesta. Vapaa leikki osoittautui tutkimuksessa hyväksi avuksi luokan hyvän ilmapiirin ja yhteenkuuluvuuden tavoittelemisessa. Se vaikutti myös työrauhaan ja antoi opettajalle mahdollisuuksia lisätä oppilaantuntemustaan, antaa yksilöllistä opetusta sekä myös aikaa opetuksen suunnitteluun. Ennen kaikkea vapaa leikki tuotti oppilaille iloa ja sai koulunkäynnin tuntumaan mukavalta. Vapaan leikin toteuttaminen koulussa lasten koulunkäynnin ja kasvun tukemiseksi vaatii ennen kaikkea opettajan sallivaa ja edistävää asennetta. Myös koulun muun henkilökunnan on toimissaan ymmärrettävä ja hyväksyttävä leikin salliva toimintafilosofia. Leikkiä tukee myös monipuolisesti käytettävät tilat ja välineiden saatavuus. Tutkimus osoitti, että leikin käyttö on perusteltavissa osana ehyeen koulupäivään pohjaavaa opetusta. Tutkimuksen lähtökohtana oli toive jarruttaa lapsuuden lyhenemistä tukemalla leikin jatkumista pitkälle kouluikään. Tutkimus osoitti, että myös koulu voi vaikuttaa leikin jatkumiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Olli, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-28T21:03:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-28T21:03:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191313", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37146", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten vapaa leikki kouluty\u00f6n osana on perusteltavissa ja toteutettavissa. Hermeneuttis-etnografinen tapaustutkimus peilaa er\u00e4\u00e4n toisen luokan k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja sen oppilaiden ja opettajan puheita leikist\u00e4 kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimustietoon. Tutkimuksen varsinainen aineisto koostuu tutkijan havainnoista sek\u00e4 oppilaiden ja opettajan haastatteluista.\r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu laajasta ja monipuolisesta kirjallisuudesta, jossa leikkitutkimusta t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 muun muassa vuorovaikutusta ja yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4 tutkimus. Erillisi\u00e4 teoria- ja tulososuuksia ei tutkielmassa ole. Teoria ja tutkimuksen aineisto k\u00e4yv\u00e4t tiivist\u00e4 vuoropuhelua l\u00e4pi tutkielman ja etsiv\u00e4t kolmessa p\u00e4\u00e4luvussa vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen leikin toteutumisesta, perustelemisesta ja tukemisesta. \r\n\r\nVapaa leikki osoittautui tutkimuksessa hyv\u00e4ksi avuksi luokan hyv\u00e4n ilmapiirin ja yhteenkuuluvuuden tavoittelemisessa. Se vaikutti my\u00f6s ty\u00f6rauhaan ja antoi opettajalle mahdollisuuksia lis\u00e4t\u00e4 oppilaantuntemustaan, antaa yksil\u00f6llist\u00e4 opetusta sek\u00e4 my\u00f6s aikaa opetuksen suunnitteluun. Ennen kaikkea vapaa leikki tuotti oppilaille iloa ja sai koulunk\u00e4ynnin tuntumaan mukavalta.\r\n\r\nVapaan leikin toteuttaminen koulussa lasten koulunk\u00e4ynnin ja kasvun tukemiseksi vaatii ennen kaikkea opettajan sallivaa ja edist\u00e4v\u00e4\u00e4 asennetta. My\u00f6s koulun muun henkil\u00f6kunnan on toimissaan ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 ja hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4 leikin salliva toimintafilosofia. Leikki\u00e4 tukee my\u00f6s monipuolisesti k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t tilat ja v\u00e4lineiden saatavuus. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 leikin k\u00e4ytt\u00f6 on perusteltavissa osana ehyeen koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4n pohjaavaa opetusta. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli toive jarruttaa lapsuuden lyhenemist\u00e4 tukemalla leikin jatkumista pitk\u00e4lle kouluik\u00e4\u00e4n. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 my\u00f6s koulu voi vaikuttaa leikin jatkumiseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Outi Olli (ouhaolli) on 2011-12-28 21:03:28.101969. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-28T21:03:32Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122811853.pdf: 3000922 bytes, checksum: 0c4b973bb7980a45379a89aaf5c49019 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 39239f95acc366700396c359b6d11444 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-28T21:03:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122811853.pdf: 3000922 bytes, checksum: 0c4b973bb7980a45379a89aaf5c49019 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 39239f95acc366700396c359b6d11444 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapaa leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tapaustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "etnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hermeneutiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ett\u00e4 saisi leikki\u00e4 niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122811853", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-28T21:03:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37146
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ba5adc18-42ea-467d-bd2e-7bff4e70ac02\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011122811853.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Olli, Outi Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä vapaa leikki tapaustutkimus etnografia hermeneutiikka alkuopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus Etnografia 103 leikki koululaiset vuorovaikutus ilmapiiri
title Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_alt Vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_full Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_fullStr Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_full_unstemmed Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_short Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa
title_sort että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_sub vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
title_txtP Että saisi leikkiä niin kauan kuin huvittaa : vapaalle leikille annetun ajan perusteleminen ja toteutuminen toisluokkalaisten koulupäivässä
topic vapaa leikki tapaustutkimus etnografia hermeneutiikka alkuopetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tapaustutkimus Etnografia 103 leikki koululaiset vuorovaikutus ilmapiiri
topic_facet 103 Etnografia Luokanopettajakoulutus Tapaustutkimus Teacher Education alkuopetus etnografia hermeneutiikka ilmapiiri koululaiset leikki tapaustutkimus vapaa leikki vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37146 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122811853
work_keys_str_mv AT olliouti ettäsaisileikkiäniinkauankuinhuvittaavapaalleleikilleannetunajanperusteleminenjatoteutu