Virkakieltä verkossa miten Kela lähestyy asiakasta?

Julkishallinnon organisaatioiden käyttämä virkakieli on tärkeä yhteiskunnallisen viestinnän ja hallinnon asiakassuhteiden ylläpidon väline. Virkakieltä on huollettu Suomessa jo pitkään, mutta silti kielenhuoltajat tunnistavat siinä edelleen huomattavia ongelmia, jotka haittaavat hallinnon ja sen asi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Rauni-Sisko
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37143
_version_ 1826225740290457600
author Peltola, Rauni-Sisko
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Rauni-Sisko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Rauni-Sisko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Rauni-Sisko
datasource_str_mv jyx
description Julkishallinnon organisaatioiden käyttämä virkakieli on tärkeä yhteiskunnallisen viestinnän ja hallinnon asiakassuhteiden ylläpidon väline. Virkakieltä on huollettu Suomessa jo pitkään, mutta silti kielenhuoltajat tunnistavat siinä edelleen huomattavia ongelmia, jotka haittaavat hallinnon ja sen asiakkaiden välistä viestintää. Hallinnon tehtävänä on palvella yhteiskuntaa ja asiakkaitaan, joten sen kielenkäytöllä on merkitystä. Hallinnon kielenkäyttöä ohjeistetaan muun muassa lainsäädännöllä. Tässä tutkimuksessa tarkastelen keskeisen valtionhallinnon toimijan Kansaneläkelaitoksen, Kelan, verkkosivustolla käytettyä kieltä. Selvitän, miten Kela kielenkäytössään lähestyy asiakasta, miten se tuo esiin asiakasta ja itseään sekä millainen organisaation ja asiakkaan välinen vuorovaikutussuhde teksteihin kirjoittuu. Vuorovaikutussuhde korostuu kielen interpersonaalisessa metafunktiossa, joka yhdessä ideationaalisen ja tekstuaalisen metafunktion kanssa vaikuttaa merkitysten luomiseen kaikessa kielenkäytössä kaiken aikaa. Kun kielenkäyttäjä luo merkityksiä omilla valinnoillaan, kieli ei ainoastaan kuvaa maailmaa, vaan myös aktiivisesti muokkaa sitä. Virkakielenkin kautta luodaan erilaisia merkityksiä ja muokataan yhteiskuntaa johonkin suuntaan, joko tietoisesti tai tiedostamatta. Hallinnon tekstejä voi kirjoittaa joko asiakas- tai organisaatiokeskeisesti, ja valittu kirjoitustapa vaikuttaa siihen, millaiseksi asiakassuhde muodostuu. Tutkielmassa käy ilmi, että Kela kirjoittaa opiskelijoille, eläkeläisille ja maasta- tai maahanmuuttajille tarkoitetuilla verkkosivustoillaan selkeästi, mutta pysyttelee etäisenä instituutiona. Aineistosta löytyy sekä perinteisten virkatekstien että nykyaikaisten verkkosivustojen tyypillisiä piirteitä. Sivustojen lausemuotoisissa tekstiosuuksissa Kela pitää vuorovaikutustilanteen hallussaan ja kirjoittuu instituution, vallankäyttäjän rooliin. Tekstiosuuksissa asiakas pysyy siten passiivisen tiedon vastaanottajan roolissa. Kela on kuitenkin järjestänyt sivuilleen erilaisia sähköisiä linkkejä, joiden avulla aktiivinen asiakas voi hoitaa asioitaan Kelassa sähköisesti tai ottaa Kelaan yhteyttä. Asiakaslähtöistä lähestymistapaa on myös selkeä kielenkäyttö ja erikoistermien perusteellinen selittäminen. Näin ollen verkkosivustot ovat yhdistelmä painetuista virkateksteistä periytyneitä piirteitä ja nykyaikaisen julkaisukanavan mahdollistamia, palveluhenkisiä ominaisuuksia.
first_indexed 2023-03-22T09:57:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Rauni-Sisko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-27T18:02:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-27T18:02:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191364", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37143", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Julkishallinnon organisaatioiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 virkakieli on t\u00e4rke\u00e4 yhteiskunnallisen viestinn\u00e4n ja hallinnon asiakassuhteiden yll\u00e4pidon v\u00e4line. Virkakielt\u00e4 on huollettu Suomessa jo pitk\u00e4\u00e4n, mutta silti kielenhuoltajat tunnistavat siin\u00e4 edelleen huomattavia ongelmia, jotka haittaavat hallinnon ja sen asiakkaiden v\u00e4list\u00e4 viestint\u00e4\u00e4. Hallinnon teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on palvella yhteiskuntaa ja asiakkaitaan, joten sen kielenk\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on merkityst\u00e4. Hallinnon kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjeistetaan muun muassa lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6ll\u00e4. \r\n\tT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen keskeisen valtionhallinnon toimijan Kansanel\u00e4kelaitoksen, Kelan, verkkosivustolla k\u00e4ytetty\u00e4 kielt\u00e4. Selvit\u00e4n, miten Kela kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n l\u00e4hestyy asiakasta, miten se tuo esiin asiakasta ja itse\u00e4\u00e4n sek\u00e4 millainen organisaation ja asiakkaan v\u00e4linen vuorovaikutussuhde teksteihin kirjoittuu.\r\n\tVuorovaikutussuhde korostuu kielen interpersonaalisessa metafunktiossa, joka yhdess\u00e4 ideationaalisen ja tekstuaalisen metafunktion kanssa vaikuttaa merkitysten luomiseen kaikessa kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 kaiken aikaa. Kun kielenk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4 luo merkityksi\u00e4 omilla valinnoillaan, kieli ei ainoastaan kuvaa maailmaa, vaan my\u00f6s aktiivisesti muokkaa sit\u00e4. Virkakielenkin kautta luodaan erilaisia merkityksi\u00e4 ja muokataan yhteiskuntaa johonkin suuntaan, joko tietoisesti tai tiedostamatta.\r\n\tHallinnon tekstej\u00e4 voi kirjoittaa joko asiakas- tai organisaatiokeskeisesti, ja valittu kirjoitustapa vaikuttaa siihen, millaiseksi asiakassuhde muodostuu. Tutkielmassa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 Kela kirjoittaa opiskelijoille, el\u00e4kel\u00e4isille ja maasta- tai maahanmuuttajille tarkoitetuilla verkkosivustoillaan selke\u00e4sti, mutta pysyttelee et\u00e4isen\u00e4 instituutiona. Aineistosta l\u00f6ytyy sek\u00e4 perinteisten virkatekstien ett\u00e4 nykyaikaisten verkkosivustojen tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4. Sivustojen lausemuotoisissa tekstiosuuksissa Kela pit\u00e4\u00e4 vuorovaikutustilanteen hallussaan ja kirjoittuu instituution, vallank\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n rooliin. Tekstiosuuksissa asiakas pysyy siten passiivisen tiedon vastaanottajan roolissa. \r\n\tKela on kuitenkin j\u00e4rjest\u00e4nyt sivuilleen erilaisia s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 linkkej\u00e4, joiden avulla aktiivinen asiakas voi hoitaa asioitaan Kelassa s\u00e4hk\u00f6isesti tai ottaa Kelaan yhteytt\u00e4. Asiakasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 l\u00e4hestymistapaa on my\u00f6s selke\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6 ja erikoistermien perusteellinen selitt\u00e4minen. N\u00e4in ollen verkkosivustot ovat yhdistelm\u00e4 painetuista virkateksteist\u00e4 periytyneit\u00e4 piirteit\u00e4 ja nykyaikaisen julkaisukanavan mahdollistamia, palveluhenkisi\u00e4 ominaisuuksia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Rauni Peltola (raupelto) on 2011-12-27 18:02:21.856197. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-27T18:02:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122711851.pdf: 418787 bytes, checksum: ea3251e837c836b71629fc3179fa1b7d (MD5)\r\nlicense.html: 4992 bytes, checksum: ce4e00462a46857294abbd4e8bbe44d7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-27T18:02:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122711851.pdf: 418787 bytes, checksum: ea3251e837c836b71629fc3179fa1b7d (MD5)\r\nlicense.html: 4992 bytes, checksum: ce4e00462a46857294abbd4e8bbe44d7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kansanel\u00e4kelaitos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virkakielt\u00e4 verkossa : miten Kela l\u00e4hestyy asiakasta?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122711851", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-27T18:02:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konteksti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus (kielitiede)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systeemis-funktionaalinen kielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valtionhallinto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virkakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "modaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37143
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/486a4352-9ed3-44cd-8547-3442c2c15532\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011122711851.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Rauni-Sisko Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta? Kansaneläkelaitos Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 asiakaslähtöisyys asiakassuhde konteksti modaalisuus (kielitiede) systeemis-funktionaalinen kielioppi valtionhallinto verkkoviestintä virkakieli vuorovaikutus modaalisuus
title Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta?
title_full Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta?
title_fullStr Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta? Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta?
title_full_unstemmed Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta? Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta?
title_short Virkakieltä verkossa
title_sort virkakieltä verkossa miten kela lähestyy asiakasta
title_sub miten Kela lähestyy asiakasta?
title_txtP Virkakieltä verkossa : miten Kela lähestyy asiakasta?
topic Kansaneläkelaitos Suomen kieli Finnish Diskurssianalyysi 309 asiakaslähtöisyys asiakassuhde konteksti modaalisuus (kielitiede) systeemis-funktionaalinen kielioppi valtionhallinto verkkoviestintä virkakieli vuorovaikutus modaalisuus
topic_facet 309 Diskurssianalyysi Finnish Kansaneläkelaitos Suomen kieli asiakaslähtöisyys asiakassuhde konteksti modaalisuus modaalisuus (kielitiede) systeemis-funktionaalinen kielioppi valtionhallinto verkkoviestintä virkakieli vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37143 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122711851
work_keys_str_mv AT peltolaraunisisko virkakieltäverkossamitenkelalähestyyasiakasta