Se on yhteistä työtä alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa alueellisen erityislastentarhanopettajan (alue-elto) työn muotoutumisesta tavallisen päivähoidon arkiympäristössä sekä päiväkotien kasvatushenkilöstön arvioista koskien alue-elton työtä ja yhteistyötä hänen kanssaan. Tutkimus on tehty toimintat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jormakka, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37138
_version_ 1828193023964479488
author Jormakka, Päivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jormakka, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jormakka, Päivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jormakka, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa alueellisen erityislastentarhanopettajan (alue-elto) työn muotoutumisesta tavallisen päivähoidon arkiympäristössä sekä päiväkotien kasvatushenkilöstön arvioista koskien alue-elton työtä ja yhteistyötä hänen kanssaan. Tutkimus on tehty toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa kuvataan alue-elton ajankäyttöä ja työtehtäviä sisällöllisesti. Tutkimuksen aineistona on alue-eltojen työajanseuranta runsaan vuoden ajalta. Työajanseurannassa alue-eltot kuvailivat työtehtäviään 15 minuutin tarkkuudella yhden viikon ajan kuukaudessa lokakuusta 2000 joulukuuhun 2001. Alue-eltot vastasivat kyselyyn kokemuksistaan vuosina 2001 ja 2006. Kyselyssä he myös arvioivat työajan käyttöään. Kyselyt ja alue-eltojen perjantaipalaverien keskustelupöytäkirjat täydentävät työajanseurannasta muodostunutta kuvaa alue-elton työstä. Tulosten mukaan alue-eltot työskentelevät päiväkotien lapsiryhmissä samanlaisin toimintatavoin kuin muukin hoito- ja kasvatushenkilöstö, erityisesti lastentarhanopettajat. Samanaikaisohjaus yhdessä muun henkilöstön kanssa ohjatuissa tilanteissa, päivittäin toistuvissa tilanteissa ja lasten leikeissä ja muissa toiminnoissa muodosti suurimman osan alue-eltojen työstä päiväkodin lapsiryhmissä. Alue-eltot myös ohjasivat monen sisältöisiä pienryhmiä. Alue-eltojen ohjaamissa pienryhmissä korostuivat leikki ja liikunta. Keskusteluja päivähoidon henkilöstön kanssa alue-eltot kävivät erityisesti ryhmien tiimipalavereissa. Koko päiväkodin kehittämistilaisuuksissa alue-eltot olivat mukana harvemmin. Alue-eltot osallistuivat yhteistyöhön vanhempien kanssa sekä moniammatilli-siin keskusteluihin. Yksi alue-eltojen työmuodoista oli varhaisvuosien erityis-kasvatuksen osaamisen jakaminen, joka toteutui sekä yhteisessä työssä lapsiryhmissä ja keskusteluissa että tutkimusalueella kehitetyn osaamisverkoston kautta. Inklusiivisen opettajuuden mukaisesti alue-eltot työskentelivät kaikkien lasten kanssa, joten erityistä tukea tarvitsevat lapset eivät leimaantuneet. Päiväkotien hoito- ja kasvatushenkilöstön arvioita alue-elton työstä ja yh-teistyöstä alue-elton kanssa on kerätty vuosittaisilla kyselyillä ajanjaksolla 1999 – 2005. Tulosten mukaan kasvattajat arvioivat alue-elton osallistumisen työskentelyyn lapsiryhmässä sekä erityistä tukea tarvitsevan lapsen että muun ryhmän toiminnan ja henkilöstön kannalta pääosin positiivisena. Alue-elton työskentelyn kautta lapsiryhmiin tuli varhaisvuosien erityiskasvatuksen näkökulma, kun yhdessä keskustelen ja toteuttaen nivottiin erityistä tukea tarvitsevalle lapselle asetetut tavoitteet koko lapsiryhmän toimintaan. Alue-eltot olivat kasvatushenkilöstön arvion mukaan tärkeitä toimijoita keskusteluissa ja arkitapaamisissa erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja tukiverkoston kanssa. Samoin tiimikeskustelut sekä arkiset keskustelut hoito- ja kasvatushenkilökunnan kanssa yhteisessä työssä arvioitiin tärkeiksi sekä erityisen tuen toteutumisen että varhaisen toiminnan muokkaamisen ja keskustelujen aloittamisen kannalta. Yhdessä työtä ja havaintoja tehden ja ajatuksia työn ääressä vaihtaen varhaisen ja erityisen tuen rajamaasto selkeytyi. Saattaa olla, että myös tästä johtuen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten lukumäärä alueella lähes puolittui vuodesta 1998 vuoteen 2006. Kun lapsen kasvatukseen, käyttäytymiseen ja kehitykseen sekä ryhmän toimintatapoihin liittyvää pohdintaan oli mahdollisuus toisen varhaiskasvatuksen ammattilaisen kanssa, niin ei jääty odottelemaan, vaan ryhmän toimintaa mietittiin uudelleen ja keskusteluja vanhempien kanssa käytiin varhaisemmassa vaiheessa. Näin pienestä pulmasta ei kasvanut erityistä ongelmaa. Tutkimuksen toteutin toimintatutkimuksena Helsingissä kahdella päivähoitoalueella, joissa oli tehty linjaukset pyrkimyksestä inklusiiviseen, lähipäiväkotiympäristössä toteutettavaan lapsen erityisen tuen tarpeisiin vastaamiseen. Inkluusioon suhtauduttiin alueilla kahtalaisesti, joten keskustelu kaikille yhteisestä päivähoidosta ja sovituista linjauksista oli jatkuvasti läsnä oleva haaste tutkijalle. Varsinkin tutkimuksen alussa vastakkainasettelu inkluusion puoltajiin ja vastustajiin oli olemassa, mutta keskustelujen ja kehittämistyön myötä se on muuttunut keskusteluksi erityisen tuen toteuttamisesta ja toimintamuodoista siellä missä lapsi on päivähoidossa. Oman haasteensa kehittämistyöhön ovat tuoneet sosiaaliviraston organisaatiomuutokset ja niiden myötä se, että lähipäiväkotiajatteluun perustuva tutkimus- ja kehittämistyö on toteutunut ainoastaan tutkimusalueilla. Samanaikaisesti tämän tutkimuksen kanssa Helsingin sosiaalivirastossa alkoi varhaisen puuttumisen ja myöhemmin varhaisen tuen työmuotojen kehittäminen myös päivähoidossa ja siksi varhaisen puuttumisen ja tuen käsitteet ovat olleet läsnä alue-elton työn muotoutumisessa. Toimintatutkijan ja kehittäjän roolit vaihtelivat tutkimuksen aikana. Tutkimuksen alussa korostui tutkijan rooli ekokulttuurisen lähestymistavan, inklusiivisen lähipäiväkotiajattelun sekä toimintaperustaiseen ohjaukseen liittyvän tutkimustiedon tuojana sekä keskustelun ja koulutusmahdollisuuksien järjestäjänä. Vähitellen toimintatapojen vakiintuessa osaksi päiväkotien toimintaa toimintatutkijan rooli on vähentynyt. Omaan ammattirooliini kiertävänä erityislastentarhanopettajana kuuluu edelleen osaamisverkostotyöskentelyn suunnittelu ja koulutuksellisen keskustelun organisointi ja monen tasoinen ylläpitäminen. Näin lähipäiväkotiajatteluun sisältyvä koko henkilöstön sitoutuminen ja varhaisvuosien erityiskasvatuksellinen osaaminen pysyy yllä ja kehittyy. Erityinen sisältyy tavalliseen eikä lapselle tarvitse luoda sivupolkuja päivähoidossa.
first_indexed 2023-02-07T21:00:55Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jormakka, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-22T07:22:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-22T07:22:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa alueellisen erityislastentarhanopettajan (alue-elto) ty\u00f6n muotoutumisesta tavallisen p\u00e4iv\u00e4hoidon arkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvioista koskien alue-elton ty\u00f6t\u00e4 ja yhteisty\u00f6t\u00e4 h\u00e4nen kanssaan. Tutkimus on tehty toimintatutkimuksena.\r\nTutkimuksessa kuvataan alue-elton ajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisesti. Tutkimuksen aineistona on alue-eltojen ty\u00f6ajanseuranta runsaan vuoden ajalta. Ty\u00f6ajanseurannassa alue-eltot kuvailivat ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4\u00e4n 15 minuutin tarkkuudella yhden viikon ajan kuukaudessa lokakuusta 2000 joulukuuhun 2001. Alue-eltot vastasivat kyselyyn kokemuksistaan vuosina 2001 ja 2006. Kyselyss\u00e4 he my\u00f6s arvioivat ty\u00f6ajan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n. Kyselyt ja alue-eltojen perjantaipalaverien keskustelup\u00f6yt\u00e4kirjat t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ajanseurannasta muodostunutta kuvaa alue-elton ty\u00f6st\u00e4.\r\nTulosten mukaan alue-eltot ty\u00f6skentelev\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kotien lapsiryhmiss\u00e4 samanlaisin toimintatavoin kuin muukin hoito- ja kasvatushenkil\u00f6st\u00f6, erityisesti lastentarhanopettajat. Samanaikaisohjaus yhdess\u00e4 muun henkil\u00f6st\u00f6n kanssa ohjatuissa tilanteissa, p\u00e4ivitt\u00e4in toistuvissa tilanteissa ja lasten leikeiss\u00e4 ja muissa toiminnoissa muodosti suurimman osan alue-eltojen ty\u00f6st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhmiss\u00e4. Alue-eltot my\u00f6s ohjasivat monen sis\u00e4lt\u00f6isi\u00e4 pienryhmi\u00e4. Alue-eltojen ohjaamissa pienryhmiss\u00e4 korostuivat leikki ja liikunta. Keskusteluja p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6st\u00f6n kanssa alue-eltot k\u00e4viv\u00e4t erityisesti ryhmien tiimipalavereissa. Koko p\u00e4iv\u00e4kodin kehitt\u00e4mistilaisuuksissa alue-eltot olivat mukana harvemmin. Alue-eltot osallistuivat yhteisty\u00f6h\u00f6n vanhempien kanssa sek\u00e4 moniammatilli-siin keskusteluihin. Yksi alue-eltojen ty\u00f6muodoista oli varhaisvuosien erityis-kasvatuksen osaamisen jakaminen, joka toteutui sek\u00e4 yhteisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 lapsiryhmiss\u00e4 ja keskusteluissa ett\u00e4 tutkimusalueella kehitetyn osaamisverkoston kautta. Inklusiivisen opettajuuden mukaisesti alue-eltot ty\u00f6skenteliv\u00e4t kaikkien lasten kanssa, joten erityist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset eiv\u00e4t leimaantuneet.\r\nP\u00e4iv\u00e4kotien hoito- ja kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvioita alue-elton ty\u00f6st\u00e4 ja yh-teisty\u00f6st\u00e4 alue-elton kanssa on ker\u00e4tty vuosittaisilla kyselyill\u00e4 ajanjaksolla 1999 \u2013 2005. Tulosten mukaan kasvattajat arvioivat alue-elton osallistumisen ty\u00f6skentelyyn lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen ett\u00e4 muun ryhm\u00e4n toiminnan ja henkil\u00f6st\u00f6n kannalta p\u00e4\u00e4osin positiivisena. Alue-elton ty\u00f6skentelyn kautta lapsiryhmiin tuli varhaisvuosien erityiskasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulma, kun yhdess\u00e4 keskustelen ja toteuttaen nivottiin erityist\u00e4 tukea tarvitsevalle lapselle asetetut tavoitteet koko lapsiryhm\u00e4n toimintaan. Alue-eltot olivat kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvion mukaan t\u00e4rkeit\u00e4 toimijoita keskusteluissa ja arkitapaamisissa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja tukiverkoston\r\nkanssa. Samoin tiimikeskustelut sek\u00e4 arkiset keskustelut hoito- ja kasvatushenkil\u00f6kunnan kanssa yhteisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 arvioitiin t\u00e4rkeiksi sek\u00e4 erityisen tuen toteutumisen ett\u00e4 varhaisen toiminnan muokkaamisen ja keskustelujen aloittamisen kannalta. Yhdess\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 ja havaintoja tehden ja ajatuksia ty\u00f6n \u00e4\u00e4ress\u00e4 vaihtaen varhaisen ja erityisen tuen rajamaasto selkeytyi. Saattaa olla, ett\u00e4 my\u00f6s t\u00e4st\u00e4 johtuen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 alueella l\u00e4hes puolittui vuodesta 1998 vuoteen 2006. Kun lapsen kasvatukseen, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja kehitykseen sek\u00e4 ryhm\u00e4n toimintatapoihin liittyv\u00e4\u00e4 pohdintaan oli mahdollisuus toisen varhaiskasvatuksen ammattilaisen kanssa, niin ei j\u00e4\u00e4ty odottelemaan, vaan ryhm\u00e4n toimintaa mietittiin uudelleen ja keskusteluja vanhempien kanssa k\u00e4ytiin varhaisemmassa vaiheessa. N\u00e4in pienest\u00e4 pulmasta ei kasvanut erityist\u00e4 ongelmaa.\r\nTutkimuksen toteutin toimintatutkimuksena Helsingiss\u00e4 kahdella p\u00e4iv\u00e4hoitoalueella, joissa oli tehty linjaukset pyrkimyksest\u00e4 inklusiiviseen, l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toteutettavaan lapsen erityisen tuen tarpeisiin vastaamiseen. Inkluusioon suhtauduttiin alueilla kahtalaisesti, joten keskustelu kaikille yhteisest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidosta ja sovituista linjauksista oli jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4 oleva haaste tutkijalle. Varsinkin tutkimuksen alussa vastakkainasettelu inkluusion puoltajiin ja vastustajiin oli olemassa, mutta keskustelujen ja kehitt\u00e4misty\u00f6n my\u00f6t\u00e4 se on muuttunut keskusteluksi erityisen tuen toteuttamisesta ja toimintamuodoista siell\u00e4 miss\u00e4 lapsi on p\u00e4iv\u00e4hoidossa. Oman haasteensa kehitt\u00e4misty\u00f6h\u00f6n ovat tuoneet sosiaaliviraston organisaatiomuutokset ja niiden my\u00f6t\u00e4 se, ett\u00e4 l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajatteluun perustuva tutkimus- ja kehitt\u00e4misty\u00f6 on toteutunut ainoastaan tutkimusalueilla. Samanaikaisesti t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kanssa Helsingin sosiaalivirastossa alkoi varhaisen puuttumisen ja my\u00f6hemmin varhaisen tuen ty\u00f6muotojen kehitt\u00e4minen my\u00f6s p\u00e4iv\u00e4hoidossa ja siksi varhaisen puuttumisen ja tuen k\u00e4sitteet ovat olleet l\u00e4sn\u00e4 alue-elton ty\u00f6n muotoutumisessa.\r\nToimintatutkijan ja kehitt\u00e4j\u00e4n roolit vaihtelivat tutkimuksen aikana. Tutkimuksen alussa korostui tutkijan rooli ekokulttuurisen l\u00e4hestymistavan, inklusiivisen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajattelun sek\u00e4 toimintaperustaiseen ohjaukseen liittyv\u00e4n tutkimustiedon tuojana sek\u00e4 keskustelun ja koulutusmahdollisuuksien j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n\u00e4. V\u00e4hitellen toimintatapojen vakiintuessa osaksi p\u00e4iv\u00e4kotien toimintaa toimintatutkijan rooli on v\u00e4hentynyt. Omaan ammattirooliini kiert\u00e4v\u00e4n\u00e4 erityislastentarhanopettajana kuuluu edelleen osaamisverkostoty\u00f6skentelyn suunnittelu ja koulutuksellisen keskustelun organisointi ja monen tasoinen yll\u00e4pit\u00e4minen. N\u00e4in l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajatteluun sis\u00e4ltyv\u00e4 koko henkil\u00f6st\u00f6n sitoutuminen ja varhaisvuosien erityiskasvatuksellinen osaaminen pysyy yll\u00e4 ja kehittyy. Erityinen sis\u00e4ltyy tavalliseen eik\u00e4 lapselle tarvitse luoda sivupolkuja p\u00e4iv\u00e4hoidossa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-12-22 07:22:05.718521. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-22T07:22:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122211845.pdf: 1504155 bytes, checksum: 3f75fa99ae5d15be2d01003c7c90ba3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-22T07:22:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122211845.pdf: 1504155 bytes, checksum: 3f75fa99ae5d15be2d01003c7c90ba3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "168 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Alueellinen erityislastentarhanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen ja erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Se on yhteist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 : alueellisen erityislastentarhanopettajan ty\u00f6n muotoutuminen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Alueellisen erityislastentarhanopettajan ty\u00f6n muotoutuminen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122211845", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-22T07:22:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37138
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:51Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0c20e000-9bc2-4999-9189-312dea7e04d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011122211845.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jormakka, Päivi Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa Alueellinen erityislastentarhanopettaja inkluusio inklusiivinen opettajuus varhainen ja erityinen tuki toimintatutkimus Erityispedagogiikka Special Education Toimintatutkimus 101 erityislastentarhanopettajat opettajuus varhainen tuki päivähoito
title Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_alt Alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_full Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_fullStr Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_full_unstemmed Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_short Se on yhteistä työtä
title_sort se on yhteistä työtä alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_sub alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
title_txtP Se on yhteistä työtä : alueellisen erityislastentarhanopettajan työn muotoutuminen lähipäiväkodissa
topic Alueellinen erityislastentarhanopettaja inkluusio inklusiivinen opettajuus varhainen ja erityinen tuki toimintatutkimus Erityispedagogiikka Special Education Toimintatutkimus 101 erityislastentarhanopettajat opettajuus varhainen tuki päivähoito
topic_facet 101 Alueellinen erityislastentarhanopettaja Erityispedagogiikka Special Education Toimintatutkimus erityislastentarhanopettajat inklusiivinen opettajuus inkluusio opettajuus päivähoito toimintatutkimus varhainen ja erityinen tuki varhainen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37138 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122211845
work_keys_str_mv AT jormakkapäivi seonyhteistätyötäalueellisenerityislastentarhanopettajantyönmuotoutuminenlähipäivä