fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jormakka, P\u00e4ivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-22T07:22:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-22T07:22:07Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37138", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa alueellisen erityislastentarhanopettajan (alue-elto) ty\u00f6n muotoutumisesta tavallisen p\u00e4iv\u00e4hoidon arkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kotien kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvioista koskien alue-elton ty\u00f6t\u00e4 ja yhteisty\u00f6t\u00e4 h\u00e4nen kanssaan. Tutkimus on tehty toimintatutkimuksena.\r\nTutkimuksessa kuvataan alue-elton ajank\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6llisesti. Tutkimuksen aineistona on alue-eltojen ty\u00f6ajanseuranta runsaan vuoden ajalta. Ty\u00f6ajanseurannassa alue-eltot kuvailivat ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4\u00e4n 15 minuutin tarkkuudella yhden viikon ajan kuukaudessa lokakuusta 2000 joulukuuhun 2001. Alue-eltot vastasivat kyselyyn kokemuksistaan vuosina 2001 ja 2006. Kyselyss\u00e4 he my\u00f6s arvioivat ty\u00f6ajan k\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n. Kyselyt ja alue-eltojen perjantaipalaverien keskustelup\u00f6yt\u00e4kirjat t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ajanseurannasta muodostunutta kuvaa alue-elton ty\u00f6st\u00e4.\r\nTulosten mukaan alue-eltot ty\u00f6skentelev\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kotien lapsiryhmiss\u00e4 samanlaisin toimintatavoin kuin muukin hoito- ja kasvatushenkil\u00f6st\u00f6, erityisesti lastentarhanopettajat. Samanaikaisohjaus yhdess\u00e4 muun henkil\u00f6st\u00f6n kanssa ohjatuissa tilanteissa, p\u00e4ivitt\u00e4in toistuvissa tilanteissa ja lasten leikeiss\u00e4 ja muissa toiminnoissa muodosti suurimman osan alue-eltojen ty\u00f6st\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin lapsiryhmiss\u00e4. Alue-eltot my\u00f6s ohjasivat monen sis\u00e4lt\u00f6isi\u00e4 pienryhmi\u00e4. Alue-eltojen ohjaamissa pienryhmiss\u00e4 korostuivat leikki ja liikunta. Keskusteluja p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6st\u00f6n kanssa alue-eltot k\u00e4viv\u00e4t erityisesti ryhmien tiimipalavereissa. Koko p\u00e4iv\u00e4kodin kehitt\u00e4mistilaisuuksissa alue-eltot olivat mukana harvemmin. Alue-eltot osallistuivat yhteisty\u00f6h\u00f6n vanhempien kanssa sek\u00e4 moniammatilli-siin keskusteluihin. Yksi alue-eltojen ty\u00f6muodoista oli varhaisvuosien erityis-kasvatuksen osaamisen jakaminen, joka toteutui sek\u00e4 yhteisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 lapsiryhmiss\u00e4 ja keskusteluissa ett\u00e4 tutkimusalueella kehitetyn osaamisverkoston kautta. Inklusiivisen opettajuuden mukaisesti alue-eltot ty\u00f6skenteliv\u00e4t kaikkien lasten kanssa, joten erityist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset eiv\u00e4t leimaantuneet.\r\nP\u00e4iv\u00e4kotien hoito- ja kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvioita alue-elton ty\u00f6st\u00e4 ja yh-teisty\u00f6st\u00e4 alue-elton kanssa on ker\u00e4tty vuosittaisilla kyselyill\u00e4 ajanjaksolla 1999 \u2013 2005. Tulosten mukaan kasvattajat arvioivat alue-elton osallistumisen ty\u00f6skentelyyn lapsiryhm\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 erityist\u00e4 tukea tarvitsevan lapsen ett\u00e4 muun ryhm\u00e4n toiminnan ja henkil\u00f6st\u00f6n kannalta p\u00e4\u00e4osin positiivisena. Alue-elton ty\u00f6skentelyn kautta lapsiryhmiin tuli varhaisvuosien erityiskasvatuksen n\u00e4k\u00f6kulma, kun yhdess\u00e4 keskustelen ja toteuttaen nivottiin erityist\u00e4 tukea tarvitsevalle lapselle asetetut tavoitteet koko lapsiryhm\u00e4n toimintaan. Alue-eltot olivat kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n arvion mukaan t\u00e4rkeit\u00e4 toimijoita keskusteluissa ja arkitapaamisissa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien lasten vanhempien ja tukiverkoston\r\nkanssa. Samoin tiimikeskustelut sek\u00e4 arkiset keskustelut hoito- ja kasvatushenkil\u00f6kunnan kanssa yhteisess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 arvioitiin t\u00e4rkeiksi sek\u00e4 erityisen tuen toteutumisen ett\u00e4 varhaisen toiminnan muokkaamisen ja keskustelujen aloittamisen kannalta. Yhdess\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 ja havaintoja tehden ja ajatuksia ty\u00f6n \u00e4\u00e4ress\u00e4 vaihtaen varhaisen ja erityisen tuen rajamaasto selkeytyi. Saattaa olla, ett\u00e4 my\u00f6s t\u00e4st\u00e4 johtuen erityisen tuen tarpeessa olevien lasten lukum\u00e4\u00e4r\u00e4 alueella l\u00e4hes puolittui vuodesta 1998 vuoteen 2006. Kun lapsen kasvatukseen, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja kehitykseen sek\u00e4 ryhm\u00e4n toimintatapoihin liittyv\u00e4\u00e4 pohdintaan oli mahdollisuus toisen varhaiskasvatuksen ammattilaisen kanssa, niin ei j\u00e4\u00e4ty odottelemaan, vaan ryhm\u00e4n toimintaa mietittiin uudelleen ja keskusteluja vanhempien kanssa k\u00e4ytiin varhaisemmassa vaiheessa. N\u00e4in pienest\u00e4 pulmasta ei kasvanut erityist\u00e4 ongelmaa.\r\nTutkimuksen toteutin toimintatutkimuksena Helsingiss\u00e4 kahdella p\u00e4iv\u00e4hoitoalueella, joissa oli tehty linjaukset pyrkimyksest\u00e4 inklusiiviseen, l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toteutettavaan lapsen erityisen tuen tarpeisiin vastaamiseen. Inkluusioon suhtauduttiin alueilla kahtalaisesti, joten keskustelu kaikille yhteisest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidosta ja sovituista linjauksista oli jatkuvasti l\u00e4sn\u00e4 oleva haaste tutkijalle. Varsinkin tutkimuksen alussa vastakkainasettelu inkluusion puoltajiin ja vastustajiin oli olemassa, mutta keskustelujen ja kehitt\u00e4misty\u00f6n my\u00f6t\u00e4 se on muuttunut keskusteluksi erityisen tuen toteuttamisesta ja toimintamuodoista siell\u00e4 miss\u00e4 lapsi on p\u00e4iv\u00e4hoidossa. Oman haasteensa kehitt\u00e4misty\u00f6h\u00f6n ovat tuoneet sosiaaliviraston organisaatiomuutokset ja niiden my\u00f6t\u00e4 se, ett\u00e4 l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajatteluun perustuva tutkimus- ja kehitt\u00e4misty\u00f6 on toteutunut ainoastaan tutkimusalueilla. Samanaikaisesti t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kanssa Helsingin sosiaalivirastossa alkoi varhaisen puuttumisen ja my\u00f6hemmin varhaisen tuen ty\u00f6muotojen kehitt\u00e4minen my\u00f6s p\u00e4iv\u00e4hoidossa ja siksi varhaisen puuttumisen ja tuen k\u00e4sitteet ovat olleet l\u00e4sn\u00e4 alue-elton ty\u00f6n muotoutumisessa.\r\nToimintatutkijan ja kehitt\u00e4j\u00e4n roolit vaihtelivat tutkimuksen aikana. Tutkimuksen alussa korostui tutkijan rooli ekokulttuurisen l\u00e4hestymistavan, inklusiivisen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajattelun sek\u00e4 toimintaperustaiseen ohjaukseen liittyv\u00e4n tutkimustiedon tuojana sek\u00e4 keskustelun ja koulutusmahdollisuuksien j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n\u00e4. V\u00e4hitellen toimintatapojen vakiintuessa osaksi p\u00e4iv\u00e4kotien toimintaa toimintatutkijan rooli on v\u00e4hentynyt. Omaan ammattirooliini kiert\u00e4v\u00e4n\u00e4 erityislastentarhanopettajana kuuluu edelleen osaamisverkostoty\u00f6skentelyn suunnittelu ja koulutuksellisen keskustelun organisointi ja monen tasoinen yll\u00e4pit\u00e4minen. N\u00e4in l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kotiajatteluun sis\u00e4ltyv\u00e4 koko henkil\u00f6st\u00f6n sitoutuminen ja varhaisvuosien erityiskasvatuksellinen osaaminen pysyy yll\u00e4 ja kehittyy. Erityinen sis\u00e4ltyy tavalliseen eik\u00e4 lapselle tarvitse luoda sivupolkuja p\u00e4iv\u00e4hoidossa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-12-22 07:22:05.718521. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-22T07:22:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122211845.pdf: 1504155 bytes, checksum: 3f75fa99ae5d15be2d01003c7c90ba3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-22T07:22:07Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011122211845.pdf: 1504155 bytes, checksum: 3f75fa99ae5d15be2d01003c7c90ba3e (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "168 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Alueellinen erityislastentarhanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhainen ja erityinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Se on yhteist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 : alueellisen erityislastentarhanopettajan ty\u00f6n muotoutuminen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Alueellisen erityislastentarhanopettajan ty\u00f6n muotoutuminen l\u00e4hip\u00e4iv\u00e4kodissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122211845", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-22T07:22:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityislastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|