Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa

1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. Sodan tuhoista selvittyään elämäntapatottumukset alkoivat muuttua mm. sähkölaitteiden ja nuorisokulttuurin sekä iskelmätähti- ja tanssi-ilmiön myötä. Ääniteollisuuden ja elokuvien myötä musiikki ja artistit saivat yhä enemmän näkyvyyttä. 1950-l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siliämaa, Sonja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37126
_version_ 1826225764637343744
author Siliämaa, Sonja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Siliämaa, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Siliämaa, Sonja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Siliämaa, Sonja
datasource_str_mv jyx
description 1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. Sodan tuhoista selvittyään elämäntapatottumukset alkoivat muuttua mm. sähkölaitteiden ja nuorisokulttuurin sekä iskelmätähti- ja tanssi-ilmiön myötä. Ääniteollisuuden ja elokuvien myötä musiikki ja artistit saivat yhä enemmän näkyvyyttä. 1950-luvulla myös musiikkiopistotoiminta ja sitä myötä lasten ja nuorten musiikin harrastaminen alkoivat kasvaa. Myös koulut huomasivat musiikillisen kehityksen ja tuli tarve alkaa uudistaa koulujen musiikinopetusta. 1950-luvulta voidaan katsoa alkaneeksi ns. murrosvaiheen musiikinopetuksen historiassa. Tutkimani kirjallisuuden mukaan pääpaino 1950-luvun musiikinopetuksessa oli laululla. Vuonna 1952 tuli Varsinaisen kansakoulun opetussuunnitelma (OPS), joka sisälsi myös musiikin opetussuunnitelman. OPS:n pääpaino on laulun opiskelulla. Tärkein tavoite on tarjota oppilaille laaja lauluvarasto elämän tulevia tilanteita ja tilaisuuksia varten. Myös 1950-luvulla käytetyt opetusoppaat ja musiikin oppikirjat korostavat laulamisen opettelua erilaisia opetusmetodeja käyttäen. Musiikinopetus alkoi kuitenkin uudistua, kun musiikintuntien sisältöön alettiin vaatia muutakin kuin laulua. Soittimet alkoivat tulla mukaan opetukseen. Tuolloin niillä ei tosin vielä ollut itsenäistä asemaa, vaan ne toimivat lähinnä rytmin ja teorian opettelun apuvälineinä. Soittimien vähittäisestä suosimisesta kertoo myös oppikirjauudistukset: musiikin oppikirjoihin alkoi ilmestyä soitto- ja rytmitehtäviä soittimilla soitettavaksi. Kirjoitettu teksti (mm. OPS ja opettajaoppaat) on kuitenkin aina kirjoitettua ja voi poiketa käytännöstä. Tutkimusosiossani pyrinkin selvittämään mitä Suomen kansakoulujen musiikinopetus on todellisuudessa ollut. Kyselyjen ja tarkentavien haastattelujen avulla sekä vertaamalla niitä kirjallisiin lähteisiin käy mm. ilmi, että uudistukset musiikintunneilla toteutuivat hitaasti. Kyselyjen ja haastattelujen mukaan laulaminen oli tärkein ja miltei ainut musiikintuntien sisältö ja sitä opeteltiin lähinnä korvakuulolta. Laulukoe oli kaikille pakollinen. Musiikinteoriasta opetettiin vain alkeet muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Vaikka soittimia alettiin vaatia musiikinopetukseen jo 1950-luvun puolesta välistä lähtien, niitä oli vain harvassa koulussa vielä vuosikymmenen aikana harmoonia lukuun ottamatta. Jotkut opettajat pyrkivät kuitenkin huomioimaan soittamisen mm. sallimalla harmoonin soiton kokeilemisen luokassa tai jopa antamalla yksityistä soitonopetusta. Populaarikulttuurin tuomia vaikutuksia, kuten iskelmätähtiä, ei musiikintunneilla huomioitu. Juhlien merkitys sen sijaan oli suuri ja ne vaikuttivat myös musiikintuntien sisältöön. Vaikka opettajan asema muuttui sotien jälkeen kansankynttilästä ”vain” oppivelvollisuuskoulun opettajaksi, haastateltavat korostavat opettajan auktoriteettiasemaa. Kuri oli itsestäänselvyys ja oppimateriaalista pidettiin tarkoin huolta. Oppitunnista käytetty nimi laulutunti on siis kuvaava vielä 1950-luvulla, vaikka oltiinkin menossa kohti musiikin opetusta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sili\u00e4maa, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-20T11:27:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-20T11:27:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191048", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37126", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "1950-luvun Suomea alettiin kutsua hyvinvointivaltioksi. Sodan tuhoista selvitty\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntapatottumukset alkoivat muuttua mm. s\u00e4hk\u00f6laitteiden ja nuorisokulttuurin sek\u00e4 iskelm\u00e4t\u00e4hti- ja tanssi-ilmi\u00f6n my\u00f6t\u00e4. \u00c4\u00e4niteollisuuden ja elokuvien my\u00f6t\u00e4 musiikki ja artistit saivat yh\u00e4 enemm\u00e4n n\u00e4kyvyytt\u00e4. 1950-luvulla my\u00f6s musiikkiopistotoiminta ja sit\u00e4 my\u00f6t\u00e4 lasten ja nuorten musiikin harrastaminen alkoivat kasvaa. My\u00f6s koulut huomasivat musiikillisen kehityksen ja tuli tarve alkaa uudistaa koulujen musiikinopetusta. 1950-luvulta voidaan katsoa alkaneeksi ns. murrosvaiheen musiikinopetuksen historiassa. \n\nTutkimani kirjallisuuden mukaan p\u00e4\u00e4paino 1950-luvun musiikinopetuksessa oli laululla. Vuonna 1952 tuli Varsinaisen kansakoulun opetussuunnitelma (OPS), joka sis\u00e4lsi my\u00f6s musiikin opetussuunnitelman. OPS:n p\u00e4\u00e4paino on laulun opiskelulla. T\u00e4rkein tavoite on tarjota oppilaille laaja lauluvarasto el\u00e4m\u00e4n tulevia tilanteita ja tilaisuuksia varten. My\u00f6s 1950-luvulla k\u00e4ytetyt opetusoppaat ja musiikin oppikirjat korostavat laulamisen opettelua erilaisia opetusmetodeja k\u00e4ytt\u00e4en. Musiikinopetus alkoi kuitenkin uudistua, kun musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n alettiin vaatia muutakin kuin laulua. Soittimet alkoivat tulla mukaan opetukseen. Tuolloin niill\u00e4 ei tosin viel\u00e4 ollut itsen\u00e4ist\u00e4 asemaa, vaan ne toimivat l\u00e4hinn\u00e4 rytmin ja teorian opettelun apuv\u00e4linein\u00e4. Soittimien v\u00e4hitt\u00e4isest\u00e4 suosimisesta kertoo my\u00f6s oppikirjauudistukset: musiikin oppikirjoihin alkoi ilmesty\u00e4 soitto- ja rytmiteht\u00e4vi\u00e4 soittimilla soitettavaksi. \n\nKirjoitettu teksti (mm. OPS ja opettajaoppaat) on kuitenkin aina kirjoitettua ja voi poiketa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6st\u00e4. Tutkimusosiossani pyrinkin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mit\u00e4 Suomen kansakoulujen musiikinopetus on todellisuudessa ollut. Kyselyjen ja tarkentavien haastattelujen avulla sek\u00e4 vertaamalla niit\u00e4 kirjallisiin l\u00e4hteisiin k\u00e4y mm. ilmi, ett\u00e4 uudistukset musiikintunneilla toteutuivat hitaasti. Kyselyjen ja haastattelujen mukaan laulaminen oli t\u00e4rkein ja miltei ainut musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6 ja sit\u00e4 opeteltiin l\u00e4hinn\u00e4 korvakuulolta. Laulukoe oli kaikille pakollinen. Musiikinteoriasta opetettiin vain alkeet muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Vaikka soittimia alettiin vaatia musiikinopetukseen jo 1950-luvun puolesta v\u00e4list\u00e4 l\u00e4htien, niit\u00e4 oli vain harvassa koulussa viel\u00e4 vuosikymmenen aikana harmoonia lukuun ottamatta. Jotkut opettajat pyrkiv\u00e4t kuitenkin huomioimaan soittamisen mm. sallimalla harmoonin soiton kokeilemisen luokassa tai jopa antamalla yksityist\u00e4 soitonopetusta. Populaarikulttuurin tuomia vaikutuksia, kuten iskelm\u00e4t\u00e4hti\u00e4, ei musiikintunneilla huomioitu. Juhlien merkitys sen sijaan oli suuri ja ne vaikuttivat my\u00f6s musiikintuntien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Vaikka opettajan asema muuttui sotien j\u00e4lkeen kansankynttil\u00e4st\u00e4 \u201dvain\u201d oppivelvollisuuskoulun opettajaksi, haastateltavat korostavat opettajan auktoriteettiasemaa. Kuri oli itsest\u00e4\u00e4nselvyys ja oppimateriaalista pidettiin tarkoin huolta. Oppitunnista k\u00e4ytetty nimi laulutunti on siis kuvaava viel\u00e4 1950-luvulla, vaikka oltiinkin menossa kohti musiikin opetusta.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Sili\u00e4maa (sokasili) on 2011-12-20 11:27:37.954574. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-20T11:27:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011122011833.pdf: 335638 bytes, checksum: 3770419d47146fa955a0b632f73d5a99 (MD5)\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: 64f7bd5a3c01da4aadf08ec15e0b7865 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-20T11:27:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011122011833.pdf: 335638 bytes, checksum: 3770419d47146fa955a0b632f73d5a99 (MD5)\nlicense.html: 5002 bytes, checksum: 64f7bd5a3c01da4aadf08ec15e0b7865 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkikasvatuksen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetuksen historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n historia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011122011833", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-20T11:27:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "1950-luku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "historia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37126
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0bb918a2-5b42-4a37-b5ec-7809186a7eb4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011122011833.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siliämaa, Sonja Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa musiikkikasvatuksen historia musiikinopetuksen historia koulujärjestelmän historia opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 1950-luku musiikkikasvatus historia musiikki opetus koulutusjärjestelmät opetussuunnitelmat
title Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_full Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_fullStr Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_full_unstemmed Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_short Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
title_sort suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950 luvun yhteiskunnassa
title_txtP Suomen kansakoulujen musiikinopetus 1950-luvun yhteiskunnassa
topic musiikkikasvatuksen historia musiikinopetuksen historia koulujärjestelmän historia opetussuunnitelma Musiikkikasvatus Music Education 3052 1950-luku musiikkikasvatus historia musiikki opetus koulutusjärjestelmät opetussuunnitelmat
topic_facet 1950-luku 3052 Music Education Musiikkikasvatus historia koulujärjestelmän historia koulutusjärjestelmät musiikinopetuksen historia musiikki musiikkikasvatuksen historia musiikkikasvatus opetus opetussuunnitelma opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37126 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011122011833
work_keys_str_mv AT siliämaasonja suomenkansakoulujenmusiikinopetus1950luvunyhteiskunnassa