Using movies in EFL teaching the point of view of teachers

Koska kieltenoppijat ovat nykypäivänä entistä homogeenisempi ryhmä, kaivataan vieraan kielen opetukseen vaihtelevia ideoita ja opetusmetodeja. Elokuvat ovat muun muassa autenttisuutensa ja monikanavaisuutensa vuoksi hyödyllinen keino opettaa vierasta kieltä, myös englantia vieraana kielenä. Tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ruusunen, Virve
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37097
Kuvaus
Yhteenveto:Koska kieltenoppijat ovat nykypäivänä entistä homogeenisempi ryhmä, kaivataan vieraan kielen opetukseen vaihtelevia ideoita ja opetusmetodeja. Elokuvat ovat muun muassa autenttisuutensa ja monikanavaisuutensa vuoksi hyödyllinen keino opettaa vierasta kieltä, myös englantia vieraana kielenä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset englanninopettajat käyttävät elokuvia omassa opetuksessaan ja mitä mieltä he ovat elokuvien käytöstä viidellä eri kieltenopetuksen osa-alueella: suullisen kielitaidon, kirjoittamisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin opettamisessa. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä kevään 2011 aikana. Vastaajat valittiin satunnaisesti Länsi-Suomen eri kaupungeista ja heitä lähestyttiin sähköpostitse. Vastauksia kyselyyn tuli 50 kappaletta. Vastaajat opettivat eri kouluasteilla ja he olivat myös hyvin eri-ikäisiä, joten vastaajien opetuskokemus vaihteli muutamasta vuodesta useisiin kymmeniin vuosiin. Kyselyn perusteella selvisi, että opettajat käyttävät elokuvia englannin opetuksessa etenkin kulttuurin opettamiseen. Osa vastaajista käyttää elokuvia lähes viikoittain, kun taas osa käyttää elokuvia vain muutamia kertoja vuodessa tai ei lainkaan. Elokuvien hyviksi puoliksi vastaajat nostivat niiden motivoivuuden, autenttisuuden ja vaihtelun, jota ne tuovat opiskeluun. Elokuvien käytön esteenä vastaajat näkivät tekijänoikeusasiat, elokuvien käytön aikaa vievän luonteen ja materiaalin löytämisen vaikeuden. Useat vastaajat mainitsivat, että käyttäisivät elokuvia omassa opetuksessaan mielellään enemmänkin, jos tarjolla vain olisi valmista materiaalia. Tällöin elokuvien käyttö ei vaatisi liikaa suunnittelua, vaan tarjoaisi opettajille melko vaivattoman ja opetukseen vaihtelevuutta tuovan opetusmetodin.