Intelligence as a service

Työ käsittelee älykkyystoiminnallisuuksien tarjoamista palveluna suurissa ja monimutkaisissa ohjelmistoympäristöissä. Älykkyys määritellään kyvyksi ratkoa ongelmia vastaamalla kysymyksiin. Ongelma on hajoitettu pienempiin osiin, jotka ovat kommunikaatio, asiakkaan rajapinta ja palveluntarjoajan raja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pilli-Sihvola, Viljo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2010
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37063
Kuvaus
Yhteenveto:Työ käsittelee älykkyystoiminnallisuuksien tarjoamista palveluna suurissa ja monimutkaisissa ohjelmistoympäristöissä. Älykkyys määritellään kyvyksi ratkoa ongelmia vastaamalla kysymyksiin. Ongelma on hajoitettu pienempiin osiin, jotka ovat kommunikaatio, asiakkaan rajapinta ja palveluntarjoajan rajapinta. Kommunikaation ongelmiin tarjotaan ratkaisuiksi palvelun käyttämistä asiakkaan aloitteesta, Välittäjä- suunnittelumallia ja jaettuja keskenään yhteensopivia ontologioita. Asiakkaan ja palveluntarjoajan rajapinnat ehdotetaan toteutettavaksi jaettujen ontologioiden mukaan toteutetuilla sovittimilla. Kahden suunnan kommunikaation toteuttamiseksi asiakkaan ja palveluntarjoajan välillä ehdotetaan takaisinkutsuja. Yksi tutkimuksen pohjalta toteutettu järjestelmä kuvataan ja analysoidaan. Toteutus on testattu kolmen erityyppisen tekoälysovelluksen järjestelmään liittämisellä.