Teaching English as a lingua franca a material package for intercultural communication

Tutkielman tarkoituksena on tuoda englannin kielen opetukseen tarpeeksi taustatietoa Englanti lingua francana (ELF) tutkimuksesta sopivan oppimateriaalin kehittämiseksi. ELF -tutkimus keskittyy ei-natiivien englannin kielen puhujien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja keinoihin saada viesti keskust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uittamo, Hanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37056
Description
Summary:Tutkielman tarkoituksena on tuoda englannin kielen opetukseen tarpeeksi taustatietoa Englanti lingua francana (ELF) tutkimuksesta sopivan oppimateriaalin kehittämiseksi. ELF -tutkimus keskittyy ei-natiivien englannin kielen puhujien keskinäiseen vuorovaikutukseen ja keinoihin saada viesti keskustelussa ymmärretyksi. Suullisen kielitaidon merkitys kielen opiskelussa onkin kasvanut esimerkiksi Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan. Sen opetukseen on panostettu lisää ja lukion opetussuunnitelmiin on lisätty suullisen kielitaidon kurssi. Lukion opetussuunnitelma listaa tavoitteissaan myös kansainvälisen yhteistyön ja opiskelijoiden valmistamisen siihen. Oppimateriaali on suunniteltu lukioon ylimääräiseksi kurssiksi. Sen pääpaino on suullisilla harjoituksilla ja siitä voikin tarpeen mukaan ottaa tehtäviä myös muiden kurssien sisältöihin. Oppimateriaalin tarkoituksena on liittää koulussa opiskeltu kieli todelliseen maailmaan ja sitoa sen ei-natiivien puhujien kansainväliseen kontekstiin. Oppimateriaali luo kokonaisuuden, joka helpottaa puhumista, edesauttaa kansainvälistä kommunikaatiota sekä auttaa opiskelijoita tutkimaan omaa kulttuuriaan kriittisesti. Materiaalipaketti koostuu kuudesta kappaleesta, joilla jokaisella on oma tavoite. Aluksi englannin kieltä tutkitaan maailmanlaajuisesti, siitä siirrytään itse ELF:in tutkimiseen, kansainvälisiin kulttuureihin sekä stereotypioihin ja lopuksi opiskelijat tutkivat suomalaista kulttuuria kaiken opitun valossa. Jokaiselle kappaleelle sekä tehtävälle on annettu ajankäyttöön viitteellisiä ohjeita. Kokonaisuutena materiaalipaketti tukee lukion opetussuunnitelmien tavoitteita kansainvälisestä yhteistyöstä ja suullisen kielitaidon parantamisesta. Lisäksi materiaalipaketti tuo englannin kielen uusimmat tutkimusaiheet ja opiskelijoiden käytännön kielikokemuksen luokkahuoneeseen. Lisätutkimusta kuitenkin tarvitaan, sillä materiaalia ei ole testattu käytännössä. Lisäksi ELF tutkimussuuntauksena vaatii lisätutkimuksia ennen kuin se voidaan tuoda luokkahuoneisiin omana kielen varianttinaan ilman englannin kielen natiivipuhujia.