Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana

Kinnunen, Mika & Rahomäki, Eero 2011. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivi-suuden kehittyminen yläkoulun aikana. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 97 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida peruskoulun oppilaiden motorisia perustaitoja sekä fyysistä aktiivisuutta ja niiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kinnunen, Mika, Rahomäki, Eero
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37029
_version_ 1826225766462914560
author Kinnunen, Mika Rahomäki, Eero
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kinnunen, Mika Rahomäki, Eero Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kinnunen, Mika Rahomäki, Eero Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kinnunen, Mika
datasource_str_mv jyx
description Kinnunen, Mika & Rahomäki, Eero 2011. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivi-suuden kehittyminen yläkoulun aikana. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 97 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida peruskoulun oppilaiden motorisia perustaitoja sekä fyysistä aktiivisuutta ja niiden kehittymistä seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Tarkoituksena oli myös vertailla tyttöjen ja poikien motoristen perustaitojen sekä fyysisen aktiivisuuden kehittymisen eroja, sekä tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä motoristen perustaitojen kehittymiseen yläkoulun aikana. Tutkimusaineisto koostui kahden Jyväskyläläisen yläkoulun oppilaista (n=152), joista tyttöjä oli 66 ja poikia 86. Motorisia perustaitoja tutkittiin mittaamalla oppilaiden tasa-paino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja motoristen perustaitojen testipaketilla, johon kuuluivat flamingoseisonta, kieriminen, sukkulajuoksu, naruhyppely, 5-loikka, tarkkuusheitto ja 8-kuljetus. Fyysistä aktiivisuutta tutkittiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin oppilaiden viikoittaista yleistä fyysistä aktiivisuutta. Motoriset perustaitotestit ja fyysisen aktiivisuuden kysely tehtiin jokaisena lukuvuonna, kolmen vuoden aikana. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden eroja sukupuolten välillä tutkittiin T-testin avulla. Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tutkittiin motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden välisiä yhteyksiä. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittymistä tutkittiin toistettujen mittausten multivarianssianalyysillä. Tutkimustulokset osoittivat poikien olevan tyttöjä parempia kierimisessä, sukkulajuok-sussa, 5-loikassa, tarkkuusheitossa ja 8-kuljetuksessa. Tytöt olivat poikia parempia flamingoseisonnassa sekä naruhyppelyssä. Fyysinen aktiivisuus väheni yläkoulun aikana molemmilla sukupuolilla. Fyysisen aktiivisuuden määrässä ja sen kehityksessä yläkoulun aikana ei löytynyt eroja sukupuolten välillä. Standardoitu motorinen perustaitoindeksi kertoi poikien motoristen perustaitojen kehittyneen yläkoulun aikana selvästi tyttöjen motorisia perustaitoja enemmän. Fyysisesti aktiivisimpien oppilaiden standardoitu motorinen perustaitoindeksi nousi seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle ja fyysisesti inaktiivisempien oppilaiden indeksi puolestaan laski samalla ajanjaksolla. Tutkimustulosten perusteella fyysisen aktiivisuuden määrään tulisi kiinnittää huomiota. Erityisesti fyysisesti passiivisimmille oppilaille tulisi saada lisää organisoitua liikuntaa, kuten liikuntatunteja, jotta varmistettaisiin motoristen perustaitojen kehittyminen. Yläkouluiässä tulisi keskittyä oppilaiden, erityisesti tyttöjen motoristen perustaitojen kehittämiseen. Tämä voisi olla merkittävä tekijä, jotta nuorten olisi helpompi hakeutua eri liikuntamuotojen pariin myös tulevaisuudessa. Jatkossa olisi tärkeä tutkia tarkemmin organisoidun ja omaehtoisen fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia motoristen perustaitojen kehitykseen. Lisäksi olisi mielenkiintoista selvittää motorisia perustaitoja sisältävän liikuntaohjelman vaikutuksia fyysisesti passiivisten tai heikot motoriset perustaidot omaavien motoriseen kehitykseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kinnunen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rahom\u00e4ki, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-12-01T10:12:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-12-01T10:12:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1190918", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37029", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kinnunen, Mika & Rahom\u00e4ki, Eero 2011. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivi-suuden kehittyminen yl\u00e4koulun aikana. Liikuntapedagogiikan pro gradu-tutkielma, 97 s.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli analysoida peruskoulun oppilaiden motorisia perustaitoja sek\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja niiden kehittymist\u00e4 seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle. Tarkoituksena oli my\u00f6s vertailla tytt\u00f6jen ja poikien motoristen perustaitojen sek\u00e4 fyysisen aktiivisuuden kehittymisen eroja, sek\u00e4 tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 motoristen perustaitojen kehittymiseen yl\u00e4koulun aikana.\r\n\r\nTutkimusaineisto koostui kahden Jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen yl\u00e4koulun oppilaista (n=152), joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 66 ja poikia 86. Motorisia perustaitoja tutkittiin mittaamalla oppilaiden tasa-paino-, liikkumis- ja v\u00e4lineenk\u00e4sittelytaitoja motoristen perustaitojen testipaketilla, johon kuuluivat flamingoseisonta, kieriminen, sukkulajuoksu, naruhyppely, 5-loikka, tarkkuusheitto ja 8-kuljetus. Fyysist\u00e4 aktiivisuutta tutkittiin kyselylomakkeella, jossa kysyttiin oppilaiden viikoittaista yleist\u00e4 fyysist\u00e4 aktiivisuutta. Motoriset perustaitotestit ja fyysisen aktiivisuuden kysely tehtiin jokaisena lukuvuonna, kolmen vuoden aikana. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 tutkittiin T-testin avulla. Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla tutkittiin motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittymist\u00e4 tutkittiin toistettujen mittausten multivarianssianalyysill\u00e4. \r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat poikien olevan tytt\u00f6j\u00e4 parempia kierimisess\u00e4, sukkulajuok-sussa, 5-loikassa, tarkkuusheitossa ja 8-kuljetuksessa. Tyt\u00f6t olivat poikia parempia flamingoseisonnassa sek\u00e4 naruhyppelyss\u00e4. Fyysinen aktiivisuus v\u00e4heni yl\u00e4koulun aikana molemmilla sukupuolilla. Fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 ja sen kehityksess\u00e4 yl\u00e4koulun aikana ei l\u00f6ytynyt eroja sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Standardoitu motorinen perustaitoindeksi kertoi poikien motoristen perustaitojen kehittyneen yl\u00e4koulun aikana selv\u00e4sti tytt\u00f6jen motorisia perustaitoja enemm\u00e4n. Fyysisesti aktiivisimpien oppilaiden standardoitu motorinen perustaitoindeksi nousi seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle ja fyysisesti inaktiivisempien oppilaiden indeksi puolestaan laski samalla ajanjaksolla.\r\n\r\nTutkimustulosten perusteella fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Erityisesti fyysisesti passiivisimmille oppilaille tulisi saada lis\u00e4\u00e4 organisoitua liikuntaa, kuten liikuntatunteja, jotta varmistettaisiin motoristen perustaitojen kehittyminen. Yl\u00e4koului\u00e4ss\u00e4 tulisi keskitty\u00e4 oppilaiden, erityisesti tytt\u00f6jen motoristen perustaitojen kehitt\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4 voisi olla merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4, jotta nuorten olisi helpompi hakeutua eri liikuntamuotojen pariin my\u00f6s tulevaisuudessa. Jatkossa olisi t\u00e4rke\u00e4 tutkia tarkemmin organisoidun ja omaehtoisen fyysisen aktiivisuuden vaikutuksia motoristen perustaitojen kehitykseen. Lis\u00e4ksi olisi mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 motorisia perustaitoja sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4n liikuntaohjelman vaikutuksia fyysisesti passiivisten tai heikot motoriset perustaidot omaavien motoriseen kehitykseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Rahom\u00e4ki (eesekura) on 2011-12-01 10:12:31.191519. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-12-01T10:12:31Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011120111753.pdf: 690210 bytes, checksum: cb7787b30459c9441f4e8e844effb647 (MD5)\r\nlicense.html: 5485 bytes, checksum: d5bfe0a5849de5c8fe37fc1a9eaa285f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-12-01T10:12:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011120111753.pdf: 690210 bytes, checksum: cb7787b30459c9441f4e8e844effb647 (MD5)\r\nlicense.html: 5485 bytes, checksum: d5bfe0a5849de5c8fe37fc1a9eaa285f (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Motoriset perustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motorinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yl\u00e4koulun aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011120111753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-12-01T10:12:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37029
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:02Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d555af25-e597-4494-a06f-14ce3d9d0591\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011120111753.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kinnunen, Mika Rahomäki, Eero Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana Motoriset perustaidot motorinen kehitys fyysinen aktiivisuus koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motoriset taidot yläkoulu
title Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_full Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_fullStr Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_full_unstemmed Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_short Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_sort motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
title_txtP Motoristen perustaitojen ja fyysisen aktiivisuuden kehittyminen yläkoulun aikana
topic Motoriset perustaidot motorinen kehitys fyysinen aktiivisuus koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motoriset taidot yläkoulu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Motoriset perustaidot Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululiikunta motorinen kehitys motoriset taidot yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37029 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011120111753
work_keys_str_mv AT kinnunenmika motoristenperustaitojenjafyysisenaktiivisuudenkehittyminenyläkoulunaikana