Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana

TIIVISTELMÄ Mikko Taipale 2011. Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 79 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikin vaikutuksia liikuntasuorituksen aikaiseen sisäisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taipale, Mikko
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37012
_version_ 1826225692883288064
author Taipale, Mikko
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taipale, Mikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taipale, Mikko Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taipale, Mikko
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Mikko Taipale 2011. Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 79 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikin vaikutuksia liikuntasuorituksen aikaiseen sisäiseen motivaatioon ja mielialaan yhdeksännen luokan tyttöjen keskuudessa. Lisäksi tutkittavana olivat mielialan, sisäisen motivaation ja musiikkimieltymyksen väliset yhteydet. Tutkimuksen testit toteutettiin kahdessa Etelä-Karjalan alueella sijaitsevassa yläkoulussa maaliskuun 2011 aikana. Sisäisen motivaation selvittämiseen käytettiin Intrinsic motivation inventory (IMI)- mittaria, mielialan mittaamiseen Liukkosen (Liukkonen, Jaakkola & Kataja 2006) muokkaamaa Spielbergerin (1966) tilannekohtaista mielialamittaria (STAI) sekä Ojasen (Liukkonen ym. 2006, 173) mielialajanasta muokattua mielialamittaria. Musiikkimieltymystä mittaamaan käytettiin Karageorghiksen, Jonesin ja Low:n (2006) mittaria. Tutkimustulokset tukivat osittain hypoteeseja musiikin positiivista vaikutuksista sisäiseen motivaatioon ja mielialaan, mutta olivat osin ristiriitaisia. Koeryhmän ja kontrolliryhmän vertailussa sisäisen motivaation hypoteesi sai osittaista tukea. Koeryhmän sisäisessä vertailussa musiikin positiiviset vaikutukset sisäiseen motivaatioon olivat kaikki tilastollisesti erittäin merkitseviä, merkitseviä tai melkein merkitseviä. Kontrolliryhmän sisäiset muutokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Mielialamittauksen tulokset olivat samansuuntaisia. Ryhmien välisessä vertailussa hypoteesi musiikin mielialaa kohottavasta vaikutuksesta sai osittaista tukea. Koeryhmän tulokset olivat kaikki tilastollisesti erittäin merkitseviä, merkitseviä tai melkein merkitseviä. Kontrolliryhmän muutoksilla ei ollut tilastollista merkitystä. Kolmannen lisätestin avulla pyrin saamaan informaatiota testin toistettavuuden vaikutuksesta. Tulokset osoittivat, että testin sisällön ja musiikin toistuessa samanlaisena, oppilaiden sisäinen motivaatio tai mieliala laskee. Muutokset olivat koeryhmällä musiikin ja testin toistuessa samanlaisena tilastollisesti merkitseviä tai erittäin merkitseviä. Kontrolliryhmällä lisätestit osoittivat sisäisen motivaation laskevan tilastollisesti melkein merkitsevästi tai pysyvän lähes ennallaan. Mieliala laski kontrolliryhmällä jonkin verran testin toistuessa ilman musiikkia samanlaisena. Lasku ei ollut tilastollisesti merkitsevää, mutta osoitti kuitenkin, että musiikin toistuminen liian samankaltaisena tai testisisällön liiallinen toistaminen voi vaikuttaa motivaatioon ja mielialaan. Mielialan yhteys sisäiseen motivaatioon oli tilastollisesti merkitsevällä tasolla viihtymisen ja ahdistuneisuuden alaluokissa. Sen sijaan yrittämiseen sen hetkisellä mielialalla ei tuntunut olevan merkitsevää yhteyttä. Musiikkimieltymyksellä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä sisäisen motivaation faktoreihin eikä mielialaan. Asiasanat: sisäinen motivaatio, mieliala, musiikin psykologiset vaikutukset, musiikkimieltymys
first_indexed 2023-03-22T09:58:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Taipale, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-28T08:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-28T08:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1189645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37012", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\nMikko Taipale 2011. Musiikin vaikutukset oppilaiden sis\u00e4iseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013 tutkielma. 79 s.\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 musiikin vaikutuksia liikuntasuorituksen aikaiseen sis\u00e4iseen motivaatioon ja mielialaan yhdeks\u00e4nnen luokan tytt\u00f6jen keskuudessa. Lis\u00e4ksi tutkittavana olivat mielialan, sis\u00e4isen motivaation ja musiikkimieltymyksen v\u00e4liset yhteydet. Tutkimuksen testit toteutettiin kahdessa Etel\u00e4-Karjalan alueella sijaitsevassa yl\u00e4koulussa maaliskuun 2011 aikana. Sis\u00e4isen motivaation selvitt\u00e4miseen k\u00e4ytettiin Intrinsic motivation inventory (IMI)- mittaria, mielialan mittaamiseen Liukkosen (Liukkonen, Jaakkola & Kataja 2006) muokkaamaa Spielbergerin (1966) tilannekohtaista mielialamittaria (STAI) sek\u00e4 Ojasen (Liukkonen ym. 2006, 173) mielialajanasta muokattua mielialamittaria. Musiikkimieltymyst\u00e4 mittaamaan k\u00e4ytettiin Karageorghiksen, Jonesin ja Low:n (2006) mittaria.\nTutkimustulokset tukivat osittain hypoteeseja musiikin positiivista vaikutuksista sis\u00e4iseen motivaatioon ja mielialaan, mutta olivat osin ristiriitaisia. Koeryhm\u00e4n ja kontrolliryhm\u00e4n vertailussa sis\u00e4isen motivaation hypoteesi sai osittaista tukea. Koeryhm\u00e4n sis\u00e4isess\u00e4 vertailussa musiikin positiiviset vaikutukset sis\u00e4iseen motivaatioon olivat kaikki tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsevi\u00e4, merkitsevi\u00e4 tai melkein merkitsevi\u00e4. Kontrolliryhm\u00e4n sis\u00e4iset muutokset eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Mielialamittauksen tulokset olivat samansuuntaisia. Ryhmien v\u00e4lisess\u00e4 vertailussa hypoteesi musiikin mielialaa kohottavasta vaikutuksesta sai osittaista tukea. Koeryhm\u00e4n tulokset olivat kaikki tilastollisesti eritt\u00e4in merkitsevi\u00e4, merkitsevi\u00e4 tai melkein merkitsevi\u00e4. Kontrolliryhm\u00e4n muutoksilla ei ollut tilastollista merkityst\u00e4.\nKolmannen lis\u00e4testin avulla pyrin saamaan informaatiota testin toistettavuuden vaikutuksesta. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 testin sis\u00e4ll\u00f6n ja musiikin toistuessa samanlaisena, oppilaiden sis\u00e4inen motivaatio tai mieliala laskee. Muutokset olivat koeryhm\u00e4ll\u00e4 musiikin ja testin toistuessa samanlaisena tilastollisesti merkitsevi\u00e4 tai eritt\u00e4in merkitsevi\u00e4. Kontrolliryhm\u00e4ll\u00e4 lis\u00e4testit osoittivat sis\u00e4isen motivaation laskevan tilastollisesti melkein merkitsev\u00e4sti tai pysyv\u00e4n l\u00e4hes ennallaan. Mieliala laski kontrolliryhm\u00e4ll\u00e4 jonkin verran testin toistuessa ilman musiikkia samanlaisena. Lasku ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4, mutta osoitti kuitenkin, ett\u00e4 musiikin toistuminen liian samankaltaisena tai testisis\u00e4ll\u00f6n liiallinen toistaminen voi vaikuttaa motivaatioon ja mielialaan.\nMielialan yhteys sis\u00e4iseen motivaatioon oli tilastollisesti merkitsev\u00e4ll\u00e4 tasolla viihtymisen ja ahdistuneisuuden alaluokissa. Sen sijaan yritt\u00e4miseen sen hetkisell\u00e4 mielialalla ei tuntunut olevan merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Musiikkimieltymyksell\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 sis\u00e4isen motivaation faktoreihin eik\u00e4 mielialaan.\nAsiasanat: sis\u00e4inen motivaatio, mieliala, musiikin psykologiset vaikutukset, musiikkimieltymys", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuija Nevala (tuevneva) on 2011-11-28 08:14:35.773716. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-28T08:14:36Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011112811737.pdf: 383507 bytes, checksum: af65282cdf69670debb473444c40d2da (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-28T08:14:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011112811737.pdf: 383507 bytes, checksum: af65282cdf69670debb473444c40d2da (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin vaikutukset oppilaiden sis\u00e4iseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011112811737", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-28T08:14:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntasuoritus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mieliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37012
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:11Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taipale, Mikko Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 musiikki motivointi liikuntasuoritus mieliala
title Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_full Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_fullStr Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_full_unstemmed Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_short Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_sort musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
title_txtP Musiikin vaikutukset oppilaiden sisäiseen motivaatioon ja mielialaan liikuntasuorituksen aikana
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 musiikki motivointi liikuntasuoritus mieliala
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikuntasuoritus mieliala motivointi musiikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37012 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011112811737
work_keys_str_mv AT taipalemikko musiikinvaikutuksetoppilaidensisäiseenmotivaatioonjamielialaanliikuntasuorituksenai