Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä

TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siitonen, Inkeri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37006
_version_ 1826225764634198016
author Siitonen, Inkeri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Siitonen, Inkeri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Siitonen, Inkeri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Siitonen, Inkeri
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikkö. 150 sivua + liitteet. Tutkimuksen aiheena olivat lasten koululaisuuteen liittyvät käsitykset ja niiden rakentuminen lapsen ekologisissa ympäristöissä esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, millaisin käsityksin esiopetusikäiset lapset lähestyvät koulun aloitusta. Tämä on tärkeä tieto suunniteltaessa lapsilähtöistä kouluun siirtymää. Tutkimus on kvalitatiivinen ja siinä käytettiin fenomenografista otetta. Tutkimuksessa toteutui aineisto- ja ajallinen triangulaatio, kun haastattelin lapsia neljä kertaa esiopetusvuoden 2009–2010 aikana ja sovelsin haastatteluissa erilaisia toiminnallisia menetelmiä. Tutkimusjoukko koostui yhdeksästä esiopetusikäisestä lapsesta, joista viisi kävi esiopetuksessa päiväkodissa ja neljä kävi esiopetuksessa koulussa. Analysoin haastattelut fenomenografisten periaatteiden mukaan. Päiväkodin ja koulun esiopetusikäisten lasten koululaisuuskäsitykset olivat melko samankaltaisia. Ne jakaantuivat viiteen erilaiseen kuvauskategoriaan, joita olivat käsitykset 1.koulupäivän sisällöstä, 2. koululaisena olemisesta, 3. koulumatkasta, 4. koulun tiloista ja 5. ihmisistä/opettajasta koulussa. Käsityksiä koululaisuudesta rakensivat esiopetusvuoden aikana koulussa olevat lapset, aikuiset, koulussa käyminen ja koulun tiloissa kiertely, kouluun tutustumispäivä sekä lastenohjelmat, sadut ja kouluaiheiset tehtäväkirjat. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että koululaisuus näyttäytyy esiopetusikäisille lapsille a) lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan oppimisena, b) koulumaisuuden ja oman ajan vuorotteluna, c) sääntöjen, rutiinien ja toimintakäytäntöjen tuntemisena, d) uusina oikeuksina, velvollisuuksina ja aikuisten odotuksina, e) opettajan luonteeseen ja lasten kanssa toimimiseen liittyvinä asioina sekä f) koulutyössä onnistumisena/epäonnistumisena. Käsitykset rakentuvat esiopetusvuonna ennen kaikkea lapsikonteksteissa. Lapsilähtöisen kouluun siirtymän tukemisen tärkein lähtökohta on lasten koululaisuuteen liittyvien ajatusten kuunteleminen. Aikuisten välisen yhteistyön ekologisessa kouluun siirtymäprosessissa tulisi perustua lapsituntemuksen jakamiseen. Tutkimustulokset antoivat aihetta pohtia myös kahden esiopetuskontekstin hyviä ja huonoja puolia kouluun siirtymän ja jatkumon näkökulmasta. Päiväkoti esiopetusympäristönä huomioi paremmin lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen – kokonaisvaltaisen kouluvalmiuden tukemisen. Koulu esiopetusympäristönä on sen sijaan kouluun siirtymään liittyvän jatkuvuuden kannalta suotuisampi esiopetusympäristö. Koulun esiopetusryhmästä ensimmäiselle luokalle siirtyvän lapsen koulun aloitukseen liittyy enemmän jatkuvuuden kokemuksia ja vähemmän keskeytymistä kuin päiväkodin esiopetusryhmästä koulun aloittavilla lapsilla.
first_indexed 2023-03-22T09:58:55Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Siitonen, Inkeri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-25T15:12:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-25T15:12:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1189684", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37006", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nSiitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIK\u00c4ISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuusk\u00e4sityksist\u00e4 ja niiden rakentumisesta ekologisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikk\u00f6. 150 sivua + liitteet.\r\n\r\nTutkimuksen aiheena olivat lasten koululaisuuteen liittyv\u00e4t k\u00e4sitykset ja niiden rakentuminen lapsen ekologisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 esiopetusvuoden aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siit\u00e4, millaisin k\u00e4sityksin esiopetusik\u00e4iset lapset l\u00e4hestyv\u00e4t koulun aloitusta. T\u00e4m\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 tieto suunniteltaessa lapsil\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 kouluun siirtym\u00e4\u00e4.\r\n\tTutkimus on kvalitatiivinen ja siin\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenografista otetta. Tutkimuksessa toteutui aineisto- ja ajallinen triangulaatio, kun haastattelin lapsia nelj\u00e4 kertaa esiopetusvuoden 2009\u20132010 aikana ja sovelsin haastatteluissa erilaisia toiminnallisia menetelmi\u00e4. Tutkimusjoukko koostui yhdeks\u00e4st\u00e4 esiopetusik\u00e4isest\u00e4 lapsesta, joista viisi k\u00e4vi esiopetuksessa p\u00e4iv\u00e4kodissa ja nelj\u00e4 k\u00e4vi esiopetuksessa koulussa. Analysoin haastattelut fenomenografisten periaatteiden mukaan. \r\n\tP\u00e4iv\u00e4kodin ja koulun esiopetusik\u00e4isten lasten koululaisuusk\u00e4sitykset olivat melko samankaltaisia. Ne jakaantuivat viiteen erilaiseen kuvauskategoriaan, joita olivat k\u00e4sitykset 1.koulup\u00e4iv\u00e4n sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4, 2. koululaisena olemisesta, 3. koulumatkasta, 4. koulun tiloista ja 5. ihmisist\u00e4/opettajasta koulussa. K\u00e4sityksi\u00e4 koululaisuudesta rakensivat esiopetusvuoden aikana koulussa olevat lapset, aikuiset, koulussa k\u00e4yminen ja koulun tiloissa kiertely, kouluun tutustumisp\u00e4iv\u00e4 sek\u00e4 lastenohjelmat, sadut ja kouluaiheiset teht\u00e4v\u00e4kirjat. \r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 koululaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy esiopetusik\u00e4isille lapsille a) lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan oppimisena, b) koulumaisuuden ja oman ajan vuorotteluna, c) s\u00e4\u00e4nt\u00f6jen, rutiinien ja toimintak\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen tuntemisena, d) uusina oikeuksina, velvollisuuksina ja aikuisten odotuksina, e) opettajan luonteeseen ja lasten kanssa toimimiseen liittyvin\u00e4 asioina sek\u00e4 f) kouluty\u00f6ss\u00e4 onnistumisena/ep\u00e4onnistumisena. K\u00e4sitykset rakentuvat esiopetusvuonna ennen kaikkea lapsikonteksteissa. Lapsil\u00e4ht\u00f6isen kouluun siirtym\u00e4n tukemisen t\u00e4rkein l\u00e4ht\u00f6kohta on lasten koululaisuuteen liittyvien ajatusten kuunteleminen. Aikuisten v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n ekologisessa kouluun siirtym\u00e4prosessissa tulisi perustua lapsituntemuksen jakamiseen.\r\nTutkimustulokset antoivat aihetta pohtia my\u00f6s kahden esiopetuskontekstin hyvi\u00e4 ja huonoja puolia kouluun siirtym\u00e4n ja jatkumon n\u00e4k\u00f6kulmasta. P\u00e4iv\u00e4koti esiopetusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 huomioi paremmin lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen \u2013 kokonaisvaltaisen kouluvalmiuden tukemisen. Koulu esiopetusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 on sen sijaan kouluun siirtym\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4n jatkuvuuden kannalta suotuisampi esiopetusymp\u00e4rist\u00f6. Koulun esiopetusryhm\u00e4st\u00e4 ensimm\u00e4iselle luokalle siirtyv\u00e4n lapsen koulun aloitukseen liittyy enemm\u00e4n jatkuvuuden kokemuksia ja v\u00e4hemm\u00e4n keskeytymist\u00e4 kuin p\u00e4iv\u00e4kodin esiopetusryhm\u00e4st\u00e4 koulun aloittavilla lapsilla.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Inkeri Siitonen (inankorh) on 2011-11-25 15:12:51.348027. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-25T15:12:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011112511732.pdf: 2373538 bytes, checksum: a05eb16884d082d8bb4c15d08905345d (MD5)\r\nlicense.html: 5103 bytes, checksum: d751578846cce8e558dd252185fcc817 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-25T15:12:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011112511732.pdf: 2373538 bytes, checksum: a05eb16884d082d8bb4c15d08905345d (MD5)\r\nlicense.html: 5103 bytes, checksum: d751578846cce8e558dd252185fcc817 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "161 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetusik\u00e4inen lapsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologiset ymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koululaisuus esiopetusik\u00e4isten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuusk\u00e4sityksist\u00e4 ja niiden rakentumisesta ekologisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuusk\u00e4sityksist\u00e4 ja niiden rakentumisesta ekologisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011112511732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-25T15:12:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37006
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8012e607-7ab4-4d60-a8f9-28b8b01c7a45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011112511732.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Siitonen, Inkeri Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä esiopetusikäinen lapsi ekologiset ympäristöt fenomenografia koululaisuus kouluun siirtymä käsitykset Varhaiskasvatus Early Childhood Education Fenomenografia 104 lapset esiopetus koululaiset ympäristö koulu siirtymävaihe
title Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_alt Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_full Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_fullStr Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_full_unstemmed Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_short Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin
title_sort koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_sub fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
title_txtP Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä
topic esiopetusikäinen lapsi ekologiset ympäristöt fenomenografia koululaisuus kouluun siirtymä käsitykset Varhaiskasvatus Early Childhood Education Fenomenografia 104 lapset esiopetus koululaiset ympäristö koulu siirtymävaihe
topic_facet 104 Early Childhood Education Fenomenografia Varhaiskasvatus ekologiset ympäristöt esiopetus esiopetusikäinen lapsi fenomenografia koulu koululaiset koululaisuus kouluun siirtymä käsitykset lapset siirtymävaihe ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37006 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011112511732
work_keys_str_mv AT siitoneninkeri koululaisuusesiopetusikäistenlastensilminfenomenografinentutkimuslastenkoululaisu