Taiteilijapolitiikkaa periferiassa Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten alueellinen taiteilijapolitiikka on muuttunut Etelä-Savon maakunnassa vuosien 1985 - 2005 välisenä aikana. Aineisto koostuu Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taiteen alalle myöntämistä apurahoista vuodesta 1985 v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juhola, Jatta
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36967
_version_ 1828193136787062784
author Juhola, Jatta
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juhola, Jatta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juhola, Jatta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juhola, Jatta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten alueellinen taiteilijapolitiikka on muuttunut Etelä-Savon maakunnassa vuosien 1985 - 2005 välisenä aikana. Aineisto koostuu Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taiteen alalle myöntämistä apurahoista vuodesta 1985 vuoteen 2005, viiden vuoden välein tarkasteltuna. Suomalaisen taidehallinnon keskeinen elin on taidetoimikuntajärjestelmä, jonka perustat valettiin 1960-luvulla. Tuolloin yhteiskuntapoliittisessa keskustelussa voimakkaasti esillä ollut alueellisen tasa-arvon ajatus haluttiin saattaa koskemaan myös taide-elämää ja näin ollen valtion taidetoimikuntajärjestelmä koostui taiteen keskustoimikunnan ja taiteenala-kohtaisten toimikuntien lisäksi alueellisista taidetoimikunnista. Samalla vuosikymmenellä myös Suomen Kulttuurirahasto laajeni voimallisesti alueille maakuntarahastoillaan. Vii-meisten kymmenen vuoden aikana säätiöt, Suomen Kulttuurirahasto yhtenä suurimmista, ovat nousseet valtion taidetoimikuntajärjestelmän rinnalle merkittävänä taiteellisen toimin-nan rahoittajana. Taiteellinen työskentely Suomessa on useissa yhteyksissä todettu haastavaksi: kielialue on pieni, samoin markkinat, toimeentulo vaihtelevaa ja työvoimasta on ylitarjontaa. Taide-elämä on vahvasti keskittynyt Etelä-Suomeen ja erityisesti pääkaupunkiseudulle. Lähtö-kohtana tälle tapaustutkimukselle on ollut selvittää, millaiset edellytykset taiteelliselle työskentelylle alueelliset taidepolitiikan toimijat tarjoavat taideapurahapolitiikallaan ja miten julkisen ja yksityisen toimijan tehtävät ja roolit ovat kehittyneet kahdessakymmenes-sä vuodessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurirahasto on noussut taiteen rahoittajana taide-toimikunnan rinnalle, eräillä mittareilla jopa sen ohitse. Kulttuurirahaston apurahat ovat kasvaneet merkittävästi, kun vastaavasti taidetoimikunnan suhteellinen osuus on jatkuvasti vähentynyt. Molempien tuki näyttäisi kohdistuvan pitkälti samoille alueille. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että julkinen ja yksityinen taidepolitiikka alueella on monelta osin päällekkäistä, sen sijaan että ne olisivat toisiaan tukevia tai korvaavia. Alueellisen taidetoimikunnan rooli näyttäisi tutkimuksen perusteella olevan siirtymässä voimakkaam-min taiteen rahoittajasta taidepolitiikan strategisen suunnittelun ja ohjauksen toteuttajaksi alueella.
first_indexed 2023-03-22T09:59:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Juhola, Jatta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-18T11:17:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-18T11:17:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1189094", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36967", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten alueellinen taiteilijapolitiikka on muuttunut Etel\u00e4-Savon maakunnassa vuosien 1985 - 2005 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Aineisto koostuu Etel\u00e4-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etel\u00e4-Savon rahaston taiteen alalle my\u00f6nt\u00e4mist\u00e4 apurahoista vuodesta 1985 vuoteen 2005, viiden vuoden v\u00e4lein tarkasteltuna. \r\nSuomalaisen taidehallinnon keskeinen elin on taidetoimikuntaj\u00e4rjestelm\u00e4, jonka perustat valettiin 1960-luvulla. Tuolloin yhteiskuntapoliittisessa keskustelussa voimakkaasti esill\u00e4 ollut alueellisen tasa-arvon ajatus haluttiin saattaa koskemaan my\u00f6s taide-el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja n\u00e4in ollen valtion taidetoimikuntaj\u00e4rjestelm\u00e4 koostui taiteen keskustoimikunnan ja taiteenala-kohtaisten toimikuntien lis\u00e4ksi alueellisista taidetoimikunnista. Samalla vuosikymmenell\u00e4 my\u00f6s Suomen Kulttuurirahasto laajeni voimallisesti alueille maakuntarahastoillaan. Vii-meisten kymmenen vuoden aikana s\u00e4\u00e4ti\u00f6t, Suomen Kulttuurirahasto yhten\u00e4 suurimmista, ovat nousseet valtion taidetoimikuntaj\u00e4rjestelm\u00e4n rinnalle merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 taiteellisen toimin-nan rahoittajana.\r\nTaiteellinen ty\u00f6skentely Suomessa on useissa yhteyksiss\u00e4 todettu haastavaksi: kielialue on pieni, samoin markkinat, toimeentulo vaihtelevaa ja ty\u00f6voimasta on ylitarjontaa. Taide-el\u00e4m\u00e4 on vahvasti keskittynyt Etel\u00e4-Suomeen ja erityisesti p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulle. L\u00e4ht\u00f6-kohtana t\u00e4lle tapaustutkimukselle on ollut selvitt\u00e4\u00e4, millaiset edellytykset taiteelliselle ty\u00f6skentelylle alueelliset taidepolitiikan toimijat tarjoavat taideapurahapolitiikallaan ja miten julkisen ja yksityisen toimijan teht\u00e4v\u00e4t ja roolit ovat kehittyneet kahdessakymmenes-s\u00e4 vuodessa.\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kulttuurirahasto on noussut taiteen rahoittajana taide-toimikunnan rinnalle, er\u00e4ill\u00e4 mittareilla jopa sen ohitse. Kulttuurirahaston apurahat ovat kasvaneet merkitt\u00e4v\u00e4sti, kun vastaavasti taidetoimikunnan suhteellinen osuus on jatkuvasti v\u00e4hentynyt. Molempien tuki n\u00e4ytt\u00e4isi kohdistuvan pitk\u00e4lti samoille alueille. Tutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 julkinen ja yksityinen taidepolitiikka alueella on monelta osin p\u00e4\u00e4llekk\u00e4ist\u00e4, sen sijaan ett\u00e4 ne olisivat toisiaan tukevia tai korvaavia. Alueellisen taidetoimikunnan rooli n\u00e4ytt\u00e4isi tutkimuksen perusteella olevan siirtym\u00e4ss\u00e4 voimakkaam-min taiteen rahoittajasta taidepolitiikan strategisen suunnittelun ja ohjauksen toteuttajaksi alueella.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jatta Juhola (jamajuho) on 2011-11-18 11:17:33.819314. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-18T11:17:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011111811705.pdf: 1301189 bytes, checksum: 20ae9488508de17baaac1e13f65022a2 (MD5)\r\nlicense.html: 5093 bytes, checksum: 62b56219f10fc514e8119b04fd8597f9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-18T11:17:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011111811705.pdf: 1301189 bytes, checksum: 20ae9488508de17baaac1e13f65022a2 (MD5)\r\nlicense.html: 5093 bytes, checksum: 62b56219f10fc514e8119b04fd8597f9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Etel\u00e4-Savon taidetoimikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomen kulttuurirahasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taiteilijatuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etel\u00e4-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etel\u00e4-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011111811705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-18T11:17:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidepolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuripolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidetoimikunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4ti\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "apurahat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alueet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maakunnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36967
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed068e32-c85c-4c5a-9a13-49beaae8c645\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011111811705.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juhola, Jatta Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005 Etelä-Savon taidetoimikunta Suomen kulttuurirahasto taiteilijatuki Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 taidepolitiikka kulttuuripolitiikka taidetoimikunnat säätiöt apurahat taiteilijat luovuus alueet maakunnat
title Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
title_full Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
title_fullStr Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005 Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
title_full_unstemmed Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005 Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
title_short Taiteilijapolitiikkaa periferiassa
title_sort taiteilijapolitiikkaa periferiassa etelä savon taidetoimikunnan ja suomen kulttuurirahaston etelä savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 2005
title_sub Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
title_txtP Taiteilijapolitiikkaa periferiassa : Etelä-Savon taidetoimikunnan ja Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahaston taideapurahapolitiikka vuosina 1985 - 2005
topic Etelä-Savon taidetoimikunta Suomen kulttuurirahasto taiteilijatuki Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 taidepolitiikka kulttuuripolitiikka taidetoimikunnat säätiöt apurahat taiteilijat luovuus alueet maakunnat
topic_facet 209 Etelä-Savon taidetoimikunta Social Policy Suomen kulttuurirahasto Yhteiskuntapolitiikka alueet apurahat kulttuuripolitiikka luovuus maakunnat säätiöt taidepolitiikka taidetoimikunnat taiteilijat taiteilijatuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36967 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011111811705
work_keys_str_mv AT juholajatta taiteilijapolitiikkaaperiferiassaeteläsavontaidetoimikunnanjasuomenkulttuurirahaston