Ulos koulusta Fiskarin malliin kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa

Tarkastelen tutkielmassani Fiskarin malliin sisältyvää kuvataiteen, käsityön ja museon työpajatoimintaa laajennetun kädentaitojen oppimisympäristön näkökulmasta. Fiskarin malli on Fiskarin koulun ja fiskarsilaisten kädentaito- ja kulttuurialojen ammattilaisten kanssa yhteistyössä toteutuva oppimisym...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haikarainen, Sirpa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36957
_version_ 1828193136781819904
author Haikarainen, Sirpa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haikarainen, Sirpa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haikarainen, Sirpa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haikarainen, Sirpa
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen tutkielmassani Fiskarin malliin sisältyvää kuvataiteen, käsityön ja museon työpajatoimintaa laajennetun kädentaitojen oppimisympäristön näkökulmasta. Fiskarin malli on Fiskarin koulun ja fiskarsilaisten kädentaito- ja kulttuurialojen ammattilaisten kanssa yhteistyössä toteutuva oppimisympäristöhanke, jonka tavoitteena on hyödyntää koulun lähiympäristössä toimivien käsityöläisten, taiteilijoiden ja museoammattilaisten tietotaitoa ja työtiloja koulun opetussuunnitelmassa. Toiminta tapahtuu työpajatyyppisenä työskentelynä. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esiin Fiskarin malliin sisältyvää kädentaitojen työpajatoimintaa ja niitä merkityksiä, joita työpajatoiminta synnyttää koulun lähiympäristöön laajenevana kädentaitojen oppimisympäristönä. Olen kerännyt tutkimusaineistoni haastattelemalla työpajatoiminnan ensimmäisenä vuonna oppilaiden kanssa toimineita opettajia ja työpajavetäjiä. Aineistoa olen analysoinut teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Opettajien ja työpajavetäjien työpajakokemukset toivat esiin sen, että tällainen koulun ulkopuolelle laajeneva kädentaitojen oppimisympäristö tuo oppimistilanteisiin perinteisen koulun oppimisympäristöön verrattuna enemmän toiminnallisuutta, yhteisöllisyyttä ja erilaisia ajallisuuden kokemuksia. Opetukseen tulee moniammatillisuutta, käytännönläheisyyttä ja havainnollisuutta. Työpajat toteutuvat oppimisen näkökulmasta sekä paikalliseen kädentaitojen kulttuuriin liittävinä että oppilaiden maailmankuvaa laajentavina oppimisympäristöinä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Haikarainen, Sirpa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-16T18:30:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-16T18:30:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1188929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36957", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen tutkielmassani Fiskarin malliin sis\u00e4ltyv\u00e4\u00e4 kuvataiteen, k\u00e4sity\u00f6n ja museon ty\u00f6pajatoimintaa laajennetun k\u00e4dentaitojen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Fiskarin malli on Fiskarin koulun ja fiskarsilaisten k\u00e4dentaito- ja kulttuurialojen ammattilaisten kanssa yhteisty\u00f6ss\u00e4 toteutuva oppimisymp\u00e4rist\u00f6hanke, jonka tavoitteena on hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulun l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 toimivien k\u00e4sity\u00f6l\u00e4isten, taiteilijoiden ja museoammattilaisten tietotaitoa ja ty\u00f6tiloja koulun opetussuunnitelmassa. Toiminta tapahtuu ty\u00f6pajatyyppisen\u00e4 ty\u00f6skentelyn\u00e4. \n\nTutkimukseni tarkoituksena on tuoda esiin Fiskarin malliin sis\u00e4ltyv\u00e4\u00e4 k\u00e4dentaitojen ty\u00f6pajatoimintaa ja niit\u00e4 merkityksi\u00e4, joita ty\u00f6pajatoiminta synnytt\u00e4\u00e4 koulun l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n laajenevana k\u00e4dentaitojen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4. Olen ker\u00e4nnyt tutkimusaineistoni haastattelemalla ty\u00f6pajatoiminnan ensimm\u00e4isen\u00e4 vuonna oppilaiden kanssa toimineita opettajia ja ty\u00f6pajavet\u00e4ji\u00e4. Aineistoa olen analysoinut teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \n\nOpettajien ja ty\u00f6pajavet\u00e4jien ty\u00f6pajakokemukset toivat esiin sen, ett\u00e4 t\u00e4llainen koulun ulkopuolelle laajeneva k\u00e4dentaitojen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 tuo oppimistilanteisiin perinteisen koulun oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n verrattuna enemm\u00e4n toiminnallisuutta, yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja erilaisia ajallisuuden kokemuksia. Opetukseen tulee moniammatillisuutta, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyytt\u00e4 ja havainnollisuutta. Ty\u00f6pajat toteutuvat oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 paikalliseen k\u00e4dentaitojen kulttuuriin liitt\u00e4vin\u00e4 ett\u00e4 oppilaiden maailmankuvaa laajentavina oppimisymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sirpa Haikarainen (sahaikar) on 2011-11-16 18:29:51.051493. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-16T18:29:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011111611688.pdf: 5048875 bytes, checksum: 81b2beb6a6f9f0ceff8194a3fedb3007 (MD5)\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 1adc80f6e3b326073508db5a33da1c7c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-16T18:30:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011111611688.pdf: 5048875 bytes, checksum: 81b2beb6a6f9f0ceff8194a3fedb3007 (MD5)\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: 1adc80f6e3b326073508db5a33da1c7c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fiskarsin museo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fiskarin koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ulos koulusta Fiskarin malliin : k\u00e4dentaitojen ty\u00f6pajat oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 Fiskarsin ruukissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "K\u00e4dentaitojen ty\u00f6pajat oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 Fiskarsin ruukissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011111611688", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-16T18:30:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4dentaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36957
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f0c0b30-10e3-471a-bb91-25329dc39be0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011111611688.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haikarainen, Sirpa Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa Fiskarsin museo Fiskarin koulu Taidekasvatus Art Education Haastattelututkimus 311 taidekasvatus kädentaidot työpajat oppimisympäristö
title Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_alt Kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_full Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_fullStr Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_full_unstemmed Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_short Ulos koulusta Fiskarin malliin
title_sort ulos koulusta fiskarin malliin kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä fiskarsin ruukissa
title_sub kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
title_txtP Ulos koulusta Fiskarin malliin : kädentaitojen työpajat oppimisympäristönä Fiskarsin ruukissa
topic Fiskarsin museo Fiskarin koulu Taidekasvatus Art Education Haastattelututkimus 311 taidekasvatus kädentaidot työpajat oppimisympäristö
topic_facet 311 Art Education Fiskarin koulu Fiskarsin museo Haastattelututkimus Taidekasvatus kädentaidot oppimisympäristö taidekasvatus työpajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36957 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011111611688
work_keys_str_mv AT haikarainensirpa uloskoulustafiskarinmalliinkädentaitojentyöpajatoppimisympäristönäfiskarsinruuk