Summary: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin teknologian ja sukupuolikehyksessä tarkastellun
teknologisen toimijuuden ilmenemistä lasten kuvakirjoissa. Koska kuvakirjoja käytetään varhaiskasvatuksessa
usein pedagogisena työvälineenä, tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten
aineistoon kuuluvat kirjat soveltuisivat käytettäväksi varhaisvuosien teknologiakasvatuksessa,
erityisesti tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää,
millä kriteereillä kuvakirjoja tulisi arvioida teknologiakasvatukseen soveltumisen kannalta.
Tutkimuksen aineisto muodostui Jyväskylän kaupunginkirjaston vuoden 2007 sadasta lainatuimmasta
kuvakirjasta. Aineiston rajauksen yhteydessä analysoin kirjoja teknologian näkökulmasta
niin, että varsinaiseen tutkimusaineistoon päätyi lopulta 17 kuvakirjaa, joissa teknologia
oli vähintään keskinkertaisessa roolissa. Tutkimuksessani analysoin näissä kirjoissa esiintynyttä
teknologiaa ja tarkastelin teknologisen toimijuuden ilmenemisestä sukupuolen näkökulmasta.
Menetelmänä käytin sisällönanalyysiä, joka pohjautui abduktiiviseen päättelyyn.
Kuvakirjojen luonteesta johtuen kirjoissa esiintynyt teknologia voitiin jakaa realistiseen nykyajan
teknologiaan, realistiseen historialliseen teknologiaan sekä fiktiiviseen teknologiaan. Teknologia
ilmeni kirjoissa monipuolisesti teknologisena tietona, teknologisina innovaatio- ja toimintaprosesseina,
teknologisina järjestelminä ja laitteina sekä teknologian vaikutuksina. Teknologisten
toimijoiden tarkastelu sukupuolikehyksessä vahvisti aiemmissa tutkimuksissakin todettua
poikien ylivaltaa kuvakirjoissa. Tyttöjen teknologisen toimijuuden tukemisen näkökulmasta
tarkasteltuna tyttöjen kanssa samaa sukupuolta olevien samaistumiskohteiden määrä oli aineistossa
vähäinen, eivätkä ne myöskään edustaneet erityisen hyvin positiivisia, aktiivisia ja vahvoja
teknologisia toimijoita. Tutkimusaineisto tarjosi erilaisia varhaiskasvatukseen soveltuvia teknologisia
sisältöjä. Teoriataustan, aineiston analyysin ja esitettyjen tulosten perusteella loin kysymyslistan
kuvakirjojen arvioimiseen varhaisvuosien teknologiakasvatukseen soveltumisen näkökulmasta.
|