Les adjectifs décrivant les compétences dans les offres d'emploi sur Internet

Työpaikkailmoitusten avulla yritykset etsivät itselleen sopivia työntekijöitä. Ilmoituksissa käytetään adjektiiveja kuvailemaan halutun työntekijän ominaisuuksia eli kompetensseja. Tutkin pro gradu -työssäni millaisia nämä adjektiivit ovat; viittaavatko ne hakijan persoonaan, koulutukseen vai kokemu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hankala, Tita
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36913
Kuvaus
Yhteenveto:Työpaikkailmoitusten avulla yritykset etsivät itselleen sopivia työntekijöitä. Ilmoituksissa käytetään adjektiiveja kuvailemaan halutun työntekijän ominaisuuksia eli kompetensseja. Tutkin pro gradu -työssäni millaisia nämä adjektiivit ovat; viittaavatko ne hakijan persoonaan, koulutukseen vai kokemukseen. Analysoin myös ovatko adjektiivit subjektiivisia vai objektiivisia. Aineistonani käytän ranskalaisen ParisJob-Internet-portaalin ilmoituksia, joilla haettiin markkinoinnin, viestinnän ja graafisen alan työntekijöitä. Analyysissa hyödynnän Pottierin semanttisia kenttiä sekä Katzin ja Dejoux’n määritelmiä työntekijöiden kompetensseista. Aineistoni adjektiivien luokittelun pohjana on Kerbrat-Orecchionin adjektiivien semanttinen luokittelu. Tutkimuksestani selviää, että suurin osa työpaikkailmoituksissa käytetyissä adjektiiveista on subjektiivisia aksiologisia adjektiiveja. Objektiivisten ja ei-aksiologisten adjektiivien osuus on keskenään yhtä suuri. Lähes puolet ilmoituksissa esiintyneistä adjektiiveista viittasivat hakijan persoonaan ja henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kuten tarkkuuteen ja täsmällisyyteen sekä ihmissuhdetaitoihin. Reilu kolmannes adjektiiveista viittasi koulutukseen ja vain 15 % kokemukseen. Adjektiivit korostivat myös työntekijän kieli- sekä tietojenkäsittelytaitojen tärkeyttä.