Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla

Kellosaari, Linda & Virpi, Maria. 2011. Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 102 sivua. Tämän tutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää yläkoul...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kellosaari, Linda, Virpi, Maria
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36894
_version_ 1826225508049747968
author Kellosaari, Linda Virpi, Maria
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kellosaari, Linda Virpi, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kellosaari, Linda Virpi, Maria Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kellosaari, Linda
datasource_str_mv jyx
description Kellosaari, Linda & Virpi, Maria. 2011. Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 102 sivua. Tämän tutkimuksen päätarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden välitunneilla tapahtuvan fyysisen aktiivisuuden yhteyttä viihtymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös oppilaiden sukupuolen ja luokka-asteen yhteyttä sekä fyysiseen aktiivisuuteen että viihtymiseen välitunneilla. Tavoitteena oli lisäksi arvioida tutkimuksessa kehitetyn välituntiviihtyvyysmittarin toimivuutta ja luotettavuutta. Aineisto koostui yhteensä 658 jyväskyläläisestä yläkoulun oppilaasta, joista poikia oli 295 ja tyttöjä 362. Tutkimus oli osa Liikkuva kouluyhteisö -projektia. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2009. Fyysisen aktiivisuuden ja välituntiviihtyvyyden yhteyttä arvioitiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla. Sukupuolten sekä luokka-asteiden välisiä eroja niin fyysisessä aktiivisuudessa kuin välituntiviihtyvyydessäkin analysoitiin parametrittomilla testeillä. Välituntiviihtyvyyttä arvioivat väittämät muotoiltiin mittariin sopiviksi WHO:n kouluterveyskyselystä (2002) sekä Kuuselan ja Lintusen sosiaaliset suhteet -mittarista (Asikainen & Hietakangas 2007, 46). Välituntiviihtyvyysmittarin pätevyyttä tarkasteltiin promax-rotatoidun pääakselifaktorianalyysin avulla ja luotettavuutta Cronbachin alfa-kertoimella. Tulokset osoittivat, ettei yläkoulun välitunneilla tapahtuvalla fyysisellä aktiivisuudella ja viihtymisellä ollut yhteyttä toisiinsa. Fyysinen aktiivisuus oli tutkimuskoulujen välitunneilla vähäistä, mutta siinä oli tilastollisesti merkitsevä ero niin sukupuolten kuin luokka-asteidenkin välillä. Pojat olivat välitunneilla tyttöjä aktiivisempia ja fyysinen aktiivisuus laski luokka-asteen kasvaessa. Kehitetty mittari osoittautui luotettavaksi menetelmäksi mittaamaan välitunneilla viihtymistä. Väittämät jakautuivat selkeästi kahdelle faktorille, joista muodostetut summamuuttujat olivat ’yleinen välituntiviihtyvyys’ ja ’sosiaaliset suhteet välitunneilla’. Oppilaat viihtyivät välitunneilla melko hyvin, sillä niin yleinen viihtyvyys kuin sosiaaliset suhteetkin koettiin siellä hyviksi. Tyttöjen kokemukset sosiaalista suhteista välitunneilla olivat poikia tilastollisesti melko merkitsevästi parempia, ja 8.-luokalla kokemukset olivat muita luokka-asteita parempia. Tämä tutkimus toi uutta tietoa yläkouluikäisten fyysisestä aktiivisuudesta ja viihtymisestä välitunneilla. Lisäksi kehitettyä mittaria voidaan käyttää jatkotutkimuksissa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kellosaari, Linda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virpi, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-11-02T14:25:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-11-02T14:25:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1189131", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36894", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kellosaari, Linda & Virpi, Maria. 2011. Kahden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen yl\u00e4koulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen v\u00e4litunneilla. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntatieteiden laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma, 102 sivua.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaiden v\u00e4litunneilla tapahtuvan fyysisen aktiivisuuden yhteytt\u00e4 viihtymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin my\u00f6s oppilaiden sukupuolen ja luokka-asteen yhteytt\u00e4 sek\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen ett\u00e4 viihtymiseen v\u00e4litunneilla. Tavoitteena oli lis\u00e4ksi arvioida tutkimuksessa kehitetyn v\u00e4lituntiviihtyvyysmittarin toimivuutta ja luotettavuutta. Aineisto koostui yhteens\u00e4 658 jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isest\u00e4 yl\u00e4koulun oppilaasta, joista poikia oli 295 ja tytt\u00f6j\u00e4 362. Tutkimus oli osa Liikkuva kouluyhteis\u00f6 -projektia. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella syksyll\u00e4 2009.\r\n\r\nFyysisen aktiivisuuden ja v\u00e4lituntiviihtyvyyden yhteytt\u00e4 arvioitiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimen avulla. Sukupuolten sek\u00e4 luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja niin fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa kuin v\u00e4lituntiviihtyvyydess\u00e4kin analysoitiin parametrittomilla testeill\u00e4. V\u00e4lituntiviihtyvyytt\u00e4 arvioivat v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t muotoiltiin mittariin sopiviksi WHO:n kouluterveyskyselyst\u00e4 (2002) sek\u00e4 Kuuselan ja Lintusen sosiaaliset suhteet -mittarista (Asikainen & Hietakangas 2007, 46). V\u00e4lituntiviihtyvyysmittarin p\u00e4tevyytt\u00e4 tarkasteltiin promax-rotatoidun p\u00e4\u00e4akselifaktorianalyysin avulla ja luotettavuutta Cronbachin alfa-kertoimella.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ettei yl\u00e4koulun v\u00e4litunneilla tapahtuvalla fyysisell\u00e4 aktiivisuudella ja viihtymisell\u00e4 ollut yhteytt\u00e4 toisiinsa. Fyysinen aktiivisuus oli tutkimuskoulujen v\u00e4litunneilla v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mutta siin\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero niin sukupuolten kuin luokka-asteidenkin v\u00e4lill\u00e4. Pojat olivat v\u00e4litunneilla tytt\u00f6j\u00e4 aktiivisempia ja fyysinen aktiivisuus laski luokka-asteen kasvaessa. Kehitetty mittari osoittautui luotettavaksi menetelm\u00e4ksi mittaamaan v\u00e4litunneilla viihtymist\u00e4. V\u00e4itt\u00e4m\u00e4t jakautuivat selke\u00e4sti kahdelle faktorille, joista muodostetut summamuuttujat olivat \u2019yleinen v\u00e4lituntiviihtyvyys\u2019 ja \u2019sosiaaliset suhteet v\u00e4litunneilla\u2019. Oppilaat viihtyiv\u00e4t v\u00e4litunneilla melko hyvin, sill\u00e4 niin yleinen viihtyvyys kuin sosiaaliset suhteetkin koettiin siell\u00e4 hyviksi. Tytt\u00f6jen kokemukset sosiaalista suhteista v\u00e4litunneilla olivat poikia tilastollisesti melko merkitsev\u00e4sti parempia, ja 8.-luokalla kokemukset olivat muita luokka-asteita parempia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toi uutta tietoa yl\u00e4kouluik\u00e4isten fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta ja viihtymisest\u00e4 v\u00e4litunneilla. Lis\u00e4ksi kehitetty\u00e4 mittaria voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jatkotutkimuksissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Linda Kellosaari (livakasi) on 2011-11-02 14:25:23.738821. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-11-02T14:25:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011110211621.pdf: 784924 bytes, checksum: 9935c22ad2fa669c97e16d8094f7127a (MD5)\r\nlicense.html: 5502 bytes, checksum: e53ee7df542efd817cc6a271e5e1df51 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-11-02T14:25:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011110211621.pdf: 784924 bytes, checksum: 9935c22ad2fa669c97e16d8094f7127a (MD5)\r\nlicense.html: 5502 bytes, checksum: e53ee7df542efd817cc6a271e5e1df51 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viihtyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluilmapiiri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4litunnit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koululaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuolierot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokka-asteiden erot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kahden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen yl\u00e4koulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen v\u00e4litunnilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011110211621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-11-02T14:25:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4litunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36894
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65614451-9bde-4f06-b5bb-a9ef547064ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011110211621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kellosaari, Linda Virpi, Maria Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla fyysinen aktiivisuus viihtyvyys kouluilmapiiri välitunnit yläkoululaiset sukupuolierot luokka-asteiden erot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ilmapiiri koulu koululaiset yläkoulu Jyväskylä
title Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_full Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_fullStr Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_full_unstemmed Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_short Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_sort kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
title_txtP Kahden jyväskyläläisen yläkoulun oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja viihtyminen välitunnilla
topic fyysinen aktiivisuus viihtyvyys kouluilmapiiri välitunnit yläkoululaiset sukupuolierot luokka-asteiden erot Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 ilmapiiri koulu koululaiset yläkoulu Jyväskylä
topic_facet 502 Jyväskylä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus ilmapiiri koulu kouluilmapiiri koululaiset luokka-asteiden erot sukupuolierot viihtyvyys välitunnit yläkoulu yläkoululaiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36894 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011110211621
work_keys_str_mv AT kellosaarilinda kahdenjyväskyläläisenyläkoulunoppilaidenfyysinenaktiivisuusjaviihtyminenvälitunn