Summary: | Tämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun
musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus
käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä aikakausia sekä säveltäjiä.
Työssä tehdään opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille oppilaille, joiden musiikin opiskeluun
kuuluu pakollisena osana klassisen musiikin teosten opiskelu. Tutkimukseen osallistui kaksi
luokkaa, joista toinen oli Itä-Suomesta ja toinen Länsi-Suomesta. Oppilaita oli ryhmissä
tutkimushetkellä yhteensä 33, 16 Itä-Suomesta ja 17 Länsi-Suomesta. Ryhmille opetettiin
teokset käyttäen apuna musiikkia, oppilaan omia mielikuvia sekä visuaalista kuvaa. Työn
tutkimusote on laadullinen ja taustateoriana on sekä konstruktivismi että Raimo Lindhin
kehittämä mielikuvaoppiminen. Molempia käytetään opetuskokeilun toteuttamisen apuna.
Työ hakee vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia mielikuvia klassisen musiikin
sävellykset yksin sekä yhdessä visuaalisen kuvan kanssa seitsemäsluokkalaisessa herättävät?
Oliko oppilaiden tuotoksissa yhteneväisyyksiä? Onko tytöillä tai pojilla enemmän negatiivisia
mielikuvia klassista musiikkia kohtaan ja vaikuttaako se oppimiseen? Miten oppilaat arvioivat
oppineensa opetuskokeilun avulla ja mitä he olivat mieltä työskentelystä?
Tutkimuksessa päästiin hyviin oppimistuloksiin ja oppilaat kokivat uuden opetustavan
mielekkäänä. Opetuskokeilun tehneet opettajat pitivät myös tunnin kokonaisuudesta ja aikoivat
käyttää metodia jatkossa. Oppilaat antoivat erittäin positiivista palautetta ja opetusmetodia
toivottiin oppilaiden keskuudessa tulevaisuudessa lisää. Sekä positiivisia että negatiivisia
mielikuvia oli molemmilla opetukseen osallistuneiden ryhmien oppilailla. Tämä ei kuitenkaan
tulosten perusteella vaikuttanut oppimiseen haittaavasti.
|