Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa

Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen suhteen eroavilla alaryhmillä ilmeni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hyväri, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36850
_version_ 1826225726334959616
author Hyväri, Heidi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hyväri, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hyväri, Heidi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hyväri, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen suhteen eroavilla alaryhmillä ilmeni eroja 2. ja 3. luokan luetun ymmärtämisen taidoissa sekä varhaisemmissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa. Opinnäyte on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Osallistujina oli 502 yksilöseurantaan osallistunutta lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2007, 2009 ja 2010 lasten ollessa esiopetuksessa, toisella ja kolmannella luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin lasten yksilö- ja ryhmätestejä. Aineistosta tunnistettiin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen tason mukaiset alaryhmät: 1) heikko kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, 2) heikko kuullun ymmärtäminen, 3) heikko tekninen lukutaito, 4) hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito. Nämä neljä ryhmää erosivat toisistaan kriteerimuuttujien lisäksi myös muissa 2. ja 3. luokan teknisen lukutaidon ja kielellisten taitojen mitoissa. Luetun ymmärtämisessä 2. ja 3. luokalla menestyivät parhaiten ryhmään 4 kuuluvat lapset, joilla sekä tekninen lukutaito että kuullunymmärtämistaidot olivat hyvät. Esiopetusvaiheen lukemisvalmiuksissa alaryhmien välillä oli vain vähäisiä eroja. Ryhmä, jolla oli hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, oli muita ryhmiä merkitsevästi parempi kaikissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa, kun taas muiden ryhmien välillä ei ilmennyt eroja. Tutkimus tuki aiempia tutkimustuloksia siinä, että kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito alkavat eriytyä lukutaidon kehittyessä. Lisäksi se vahvisti lukemisen yksinkertaisen mallin oletusta siitä, että hyvä luetun ymmärtäminen edellyttää sekä teknisen lukutaidon että kuullun ymmärtämisen riittävää hallintaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hyv\u00e4ri, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-10-24T07:31:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-10-24T07:31:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1185909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36850", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4 pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen suhteen eroavilla alaryhmill\u00e4 ilmeni eroja 2. ja 3. luokan luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen taidoissa sek\u00e4 varhaisemmissa esiopetusi\u00e4n lukemisvalmiuksissa. Opinn\u00e4yte on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. Osallistujina oli 502 yksil\u00f6seurantaan osallistunutta lasta. Aineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2007, 2009 ja 2010 lasten ollessa esiopetuksessa, toisella ja kolmannella luokalla. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin lasten yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4testej\u00e4.\r\nAineistosta tunnistettiin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen tason mukaiset alaryhm\u00e4t: 1) heikko kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tekninen lukutaito, 2) heikko kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen, 3) heikko tekninen lukutaito, 4) hyv\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tekninen lukutaito. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 erosivat toisistaan kriteerimuuttujien lis\u00e4ksi my\u00f6s muissa 2. ja 3. luokan teknisen lukutaidon ja kielellisten taitojen mitoissa. Luetun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 2. ja 3. luokalla menestyiv\u00e4t parhaiten ryhm\u00e4\u00e4n 4 kuuluvat lapset, joilla sek\u00e4 tekninen lukutaito ett\u00e4 kuullunymm\u00e4rt\u00e4mistaidot olivat hyv\u00e4t. Esiopetusvaiheen lukemisvalmiuksissa alaryhmien v\u00e4lill\u00e4 oli vain v\u00e4h\u00e4isi\u00e4 eroja. Ryhm\u00e4, jolla oli hyv\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tekninen lukutaito, oli muita ryhmi\u00e4 merkitsev\u00e4sti parempi kaikissa esiopetusi\u00e4n lukemisvalmiuksissa, kun taas muiden ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei ilmennyt eroja. Tutkimus tuki aiempia tutkimustuloksia siin\u00e4, ett\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tekninen lukutaito alkavat eriyty\u00e4 lukutaidon kehittyess\u00e4. Lis\u00e4ksi se vahvisti lukemisen yksinkertaisen mallin oletusta siit\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4 luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 teknisen lukutaidon ett\u00e4 kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen riitt\u00e4v\u00e4\u00e4 hallintaa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Hyv\u00e4ri (hekahyva) on 2011-10-24 07:31:29.183506. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-10-24T07:31:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011102411587.pdf: 432339 bytes, checksum: 75f301e965e45ee4910674487de7cb21 (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: 53b77fa0fbd6be38567b7f5a54eed6c6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-10-24T07:31:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011102411587.pdf: 432339 bytes, checksum: 75f301e965e45ee4910674487de7cb21 (MD5)\r\nlicense.html: 5032 bytes, checksum: 53b77fa0fbd6be38567b7f5a54eed6c6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekninen lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknisen lukutaidon ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misen yhteydet luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen alakoulun alussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011102411587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-10-24T07:31:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36850
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e48311cc-4835-464a-b158-40e219bcf525\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011102411587.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyväri, Heidi Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa tekninen lukutaito kuullun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen lukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu
title Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_full Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_fullStr Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_full_unstemmed Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_short Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_sort teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
title_txtP Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
topic tekninen lukutaito kuullun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen lukutaito Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kuullun ymmärtäminen luetun ymmärtäminen lukutaito tekninen lukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36850 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011102411587
work_keys_str_mv AT hyväriheidi teknisenlukutaidonjakuullunymmärtämisenyhteydetluetunymmärtämiseenalakoulunalussa