Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi

Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty. Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaukonen, Saila, Lipsanen, Jenni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Faculty of Education, Liikuntakasvatuksen laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Sport Sciences, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36816
_version_ 1826225728706838528
author Kaukonen, Saila Lipsanen, Jenni
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education Liikuntakasvatuksen laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Sport Sciences Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaukonen, Saila Lipsanen, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education Liikuntakasvatuksen laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Sport Sciences Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaukonen, Saila Lipsanen, Jenni Liikuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Faculty of Education Liikuntakasvatuksen laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Sport Sciences Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaukonen, Saila
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty. Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n = 21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat. Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.- luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa. Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut 4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia välitunteja.
first_indexed 2023-03-22T09:59:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaukonen, Saila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lipsanen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-10-17T08:42:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-10-17T08:42:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1185553", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36816", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhten\u00e4 tavoitteena on saada v\u00e4litunnit\r\nfyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista v\u00e4lituntiliikunnan\r\ntehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli j\u00e4rjestetty.\r\nLis\u00e4ksi tutkittiin saatuja kokemuksia v\u00e4litunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia\r\noppilaiden v\u00e4lituntitoiminnan fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa sek\u00e4 keinoja v\u00e4lituntiliikkumisen\r\nlis\u00e4\u00e4miseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin\r\nkyselyit\u00e4, haastatteluita sek\u00e4 havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun\r\nyhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n =\r\n21) oppilaat. Haastateltavina olivat v\u00e4litunteja organisoiva projektity\u00f6ntekij\u00e4, nelj\u00e4\r\nv\u00e4litunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli v\u00e4lkk\u00e4ri\u00e4 ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille\r\nv\u00e4litunneille osallistuvaa oppilasta sek\u00e4 kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat.\r\nTutkimuskoululla j\u00e4rjestettiin v\u00e4lkk\u00e4rien ohjaamia ulkov\u00e4litunteja p\u00e4ivitt\u00e4in 1.\u20132.-\r\nluokille ja sis\u00e4v\u00e4litunteja kullekin 3.\u20136.-luokalle kerran viikossa.\r\nTutkimuksen mukaan pojat olivat v\u00e4litunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin\r\ntyt\u00f6t, mutta tyt\u00f6t osallistuvat ohjatuille v\u00e4litunneille poikia useammin. V\u00e4litunneilla\r\nliikkumisen aktiivisuus oli v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4 i\u00e4n my\u00f6t\u00e4. Erityisen mukavina v\u00e4lituntitoimintoina\r\noppilaat pitiv\u00e4t pelej\u00e4, leikkej\u00e4 sek\u00e4 kiipeily\u00e4 ja roikkumista. V\u00e4hiten mukaviksi\r\ntoiminnoiksi koettiin v\u00e4litunneilla samanlaisina toistuvat sis\u00e4ll\u00f6t. Haastatellut\r\n4.-luokkalaiset toivoivat, ett\u00e4 ohjattuja v\u00e4litunteja j\u00e4rjestett\u00e4isiin useammin. Tutkimuksessa\r\nhavaittiin, ett\u00e4 v\u00e4litunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eiv\u00e4t osallistuneet\r\nmy\u00f6sk\u00e4\u00e4n ohjatuille v\u00e4litunneille siin\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, mit\u00e4 tavoiteltiin. V\u00e4lkk\u00e4ritoiminnan\r\ntavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen\r\nkeinoihin, mik\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa\r\npitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia\r\nv\u00e4litunteja.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-10-17 08:42:06.073624. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-10-17T08:42:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011101711551.pdf: 575161 bytes, checksum: 4558662b3aa56537935cd9a1a4e0a20a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-10-17T08:42:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011101711551.pdf: 575161 bytes, checksum: 4558662b3aa56537935cd9a1a4e0a20a (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjattu v\u00e4litunti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4litunnit fyysisesti aktiivisemmiksi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011101711551", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-10-17T08:42:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4litunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36816
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:42Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/99bceb73-6a47-4257-9a93-edef85339e0b\/download","text":"URNNBNfijyu-2011101711551.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaukonen, Saila Lipsanen, Jenni Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi fyysinen aktiivisuus ohjattu välitunti interventio Liikuntapedagogiikka Luokanopettajakoulutus Physical Education Teacher Education Teacher Education 502 103 liikunta välitunnit
title Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_full Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_fullStr Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_full_unstemmed Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_short Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_sort välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
title_txtP Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
topic fyysinen aktiivisuus ohjattu välitunti interventio Liikuntapedagogiikka Luokanopettajakoulutus Physical Education Teacher Education Teacher Education 502 103 liikunta välitunnit
topic_facet 103 502 Liikuntapedagogiikka Luokanopettajakoulutus Physical Education Teacher Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus interventio liikunta ohjattu välitunti välitunnit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36816 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101711551
work_keys_str_mv AT kaukonensaila välitunnitfyysisestiaktiivisemmiksi