Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi

Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty. Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaukonen, Saila, Lipsanen, Jenni
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Faculty of Education, Liikuntakasvatuksen laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Sport Sciences, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36816
Description
Summary:Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty. Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n = 21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat. Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.- luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa. Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut 4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia välitunteja.