Yhteenveto: | Lisensiaattitutkimuksen Valokuvien lajityypit ja merkitysrakenteet. Työkaluja taide-,
sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan tavoitteena on kehittää valokuvatutkimusta
etenkin valokuvien lajityyppien ja tulkinnan näkökulmista. Sen tarkoituksena
on myös tuottaa työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien käytännön
tulkintatilanteisiin, kuten (itse)opiskeluun.
Lisensiaattitutkimus koostuu johdantotekstistä, kirjallisuuskatsauksesta ”Minne
suunnistat valokuvatutkimus? Valokuvat tutkimuskohteina”, artikkelista ”Mitä ihmettä
– valokuvissako lajityyppejä?” sekä oppi/tietokirjan Valokuvanlukutaidon lähtökohtia.
Työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan käsikirjoituksesta.
Tutkimuksen ytimessä on genreytymisen ja tulkitsemisen ehtojen tutkimiseen
perustuva oppi/tietokirja, jonka tavoitteena on kehittää ennen kaikkea suomalaisten
(nuorten) aikuisten valokuvien tulkintataitoja. Sekä tämä oppi/tietokirja että sitä
tukevat ja reflektoivat tekstit (johdanto, katsaus ja artikkeli) ovat kirjallisuuslähtöistä
tutkimusta. Kirja edustaa toimintatutkimuksellista design-tutkimuksen lähestymistapaa
ja siinä esitelty käytännön tulkintatilanteita varten kehitetty valokuvien
tulkintamalli on teoreettiselta otteeltaan semioottinen. Pedagogisena näkemyksenä
on konstruktivistinen oppimiskäsitys. Tulkintamallin rakentaminen on ollut
monitieteistä.
Lisensiaattitutkimuksen kolme keskeisintä tulosta ovat seuraavat. Ensinnäkin
tuloksena on käytännön tulkintatilanteita palveleva taide-, sanomalehti- ja
mainosvalokuvien tulkintamalli. Toisena tuloksena on esitys valokuvien teoreettisen
genreytyksen periaatteesta, jolla uusia valokuvan lajityyppejä voidaan muodostaa ja
vakiintumattomien lajien rajoja tarkistaa. Lisäksi oppi/tietokirjassa esitetään edellä
mainitun genreytysperiaatteen mukainen taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien
uudistettu lajityypittely. Kolmas tutkimustulos on kuvalliseksi argumentoinniksi
nimetty menetelmä.
|