Valokuvien lajityypit ja merkitysrakenteet työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan

Lisensiaattitutkimuksen Valokuvien lajityypit ja merkitysrakenteet. Työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan tavoitteena on kehittää valokuvatutkimusta etenkin valokuvien lajityyppien ja tulkinnan näkökulmista. Sen tarkoituksena on myös tuottaa työkaluja taide-, sanomalehti-...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pienimäki, Mari
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Lisensiaatintyö
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36805
Kuvaus
Yhteenveto:Lisensiaattitutkimuksen Valokuvien lajityypit ja merkitysrakenteet. Työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan tavoitteena on kehittää valokuvatutkimusta etenkin valokuvien lajityyppien ja tulkinnan näkökulmista. Sen tarkoituksena on myös tuottaa työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien käytännön tulkintatilanteisiin, kuten (itse)opiskeluun. Lisensiaattitutkimus koostuu johdantotekstistä, kirjallisuuskatsauksesta ”Minne suunnistat valokuvatutkimus? Valokuvat tutkimuskohteina”, artikkelista ”Mitä ihmettä – valokuvissako lajityyppejä?” sekä oppi/tietokirjan Valokuvanlukutaidon lähtökohtia. Työkaluja taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintaan käsikirjoituksesta. Tutkimuksen ytimessä on genreytymisen ja tulkitsemisen ehtojen tutkimiseen perustuva oppi/tietokirja, jonka tavoitteena on kehittää ennen kaikkea suomalaisten (nuorten) aikuisten valokuvien tulkintataitoja. Sekä tämä oppi/tietokirja että sitä tukevat ja reflektoivat tekstit (johdanto, katsaus ja artikkeli) ovat kirjallisuuslähtöistä tutkimusta. Kirja edustaa toimintatutkimuksellista design-tutkimuksen lähestymistapaa ja siinä esitelty käytännön tulkintatilanteita varten kehitetty valokuvien tulkintamalli on teoreettiselta otteeltaan semioottinen. Pedagogisena näkemyksenä on konstruktivistinen oppimiskäsitys. Tulkintamallin rakentaminen on ollut monitieteistä. Lisensiaattitutkimuksen kolme keskeisintä tulosta ovat seuraavat. Ensinnäkin tuloksena on käytännön tulkintatilanteita palveleva taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien tulkintamalli. Toisena tuloksena on esitys valokuvien teoreettisen genreytyksen periaatteesta, jolla uusia valokuvan lajityyppejä voidaan muodostaa ja vakiintumattomien lajien rajoja tarkistaa. Lisäksi oppi/tietokirjassa esitetään edellä mainitun genreytysperiaatteen mukainen taide-, sanomalehti- ja mainosvalokuvien uudistettu lajityypittely. Kolmas tutkimustulos on kuvalliseksi argumentoinniksi nimetty menetelmä.