From interdepe[n]dence to agency migrants as learners of English and Finnish in Finland

Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti kieliaineiden oppijina on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakkarainen, Tiina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36787
_version_ 1828193136269066240
author Hakkarainen, Tiina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakkarainen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakkarainen, Tiina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakkarainen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti kieliaineiden oppijina on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin selvittää millainen maahanmuuttajan kielellinen ympäristö Suomessa on ja erityisesti sitä millainen vaikutus sillä on kielten oppimiseen. Tutkimus tarkastelee maahanmuuttajia toiminnan teorian valossa, ja vastauksia haettiin seuraaviin kysymyksiin: 1) miten maahanmuuttajaoppijat käsitteellistävät itsensä englannin ja suomen kielten oppijina, 2) minkälaisia välittyneisyyden keinoja he käyttävät englannin ja suomen kielten opiskelussa, 3) minkälainen suhde muodostuu formaalin ja informaalin oppimisen välille ja 4) miten maahanmuuttajaoppijat rakentavat omaa toiminnallisuuttaan englannin ja suomen kielten oppijina. Tutkimuksen aineistona oli 46 englannin ja 46 suomen kielen oppimiskuvaa ja yksi puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto analysointiin sisällön analyysin periaatteiden keinoin. Tutkimukseen osallistujat olivat iältään 15-35-vuotiaita maahanmuuttajanuoria eri kieli- ja kulttuuritaustoista. Heidän saapumisikänsä Suomeen vaihteli huomattavasti, mutta yhteistä kaikille oli, että he eivät olleet syntyneet Suomessa. Tässä tutkimuksessa termi maahanmuuttaja viittaakin ainoastaan henkilöihin, jotka eivät ole syntyneet maassa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ensiksikin maahanmuuttajanuoret ovat monipuolisia kielenoppijia, jotka rakentavat identiteettiä jatkuvassa dialogissa ympäristön kanssa. Toiseksi he käyttivät hyväkseen monia välittyneisyyden keinoja: erityisesti muilla ihmisillä oli tärkeä rooli oppimisprosessissa, mutta myös media (sis. kirjat) vaikutti oppimiseen. Kolmanneksi niin formaalit kuin informaalit oppimisen keinot muodostivat pohjan maahanmuuttajanuorten englannin ja suomen kielen omaksumiselle. He etsivät aktiivisesti mahdollisuuksia käyttää kieliä koulun ulkopuolella. Lisäksi neljännes vastaajista osoitti merkkejä toiminnallisuus-ajattelusta, mikä oli odotettua vähemmän, sillä muut tulokset osoittivat heidän elämässään olevan paljolti sosiaalista ja kulttuurillista pääomaa, jossa toiminnallisuus voisi kasvaa. Tuloksen ajateltiin heijastavan enemminkin valittua tutkimusmetodia kuin vastaajien toiminnallisuusajatellun puutetta. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset antavat toisen ja vieraiden kielten opettajille sekä tutkijoille kuvan siitä, millainen maahanmuuttajan kielellinen todellisuus Suomessa on ja miten tätä voidaan hyödyntää kielten opetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-10-10T13:36:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-10-10T13:36:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1185125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36787", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttajien m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on kasvanut r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti sitten 1990-luvun. Muutos v\u00e4est\u00f6rakenteessa vaikuttaa my\u00f6s suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien ty\u00f6h\u00f6n, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti kieliaineiden oppijina on v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena olikin selvitt\u00e4\u00e4 millainen maahanmuuttajan\r\nkielellinen ymp\u00e4rist\u00f6 Suomessa on ja erityisesti sit\u00e4 millainen vaikutus sill\u00e4 on kielten oppimiseen. Tutkimus tarkastelee maahanmuuttajia toiminnan teorian valossa, ja vastauksia haettiin seuraaviin kysymyksiin: 1) miten maahanmuuttajaoppijat k\u00e4sitteellist\u00e4v\u00e4t itsens\u00e4 englannin ja suomen kielten oppijina, 2) mink\u00e4laisia v\u00e4littyneisyyden keinoja he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t englannin ja suomen kielten opiskelussa, 3) mink\u00e4lainen suhde muodostuu formaalin ja\r\ninformaalin oppimisen v\u00e4lille ja 4) miten maahanmuuttajaoppijat rakentavat omaa toiminnallisuuttaan englannin ja suomen kielten oppijina.\r\n\r\nTutkimuksen aineistona oli 46 englannin ja 46 suomen kielen oppimiskuvaa ja yksi puolistrukturoitu haastattelu. Aineisto analysointiin sis\u00e4ll\u00f6n analyysin periaatteiden keinoin. Tutkimukseen osallistujat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 15-35-vuotiaita\r\nmaahanmuuttajanuoria eri kieli- ja kulttuuritaustoista. Heid\u00e4n saapumisik\u00e4ns\u00e4 Suomeen vaihteli huomattavasti, mutta yhteist\u00e4 kaikille oli, ett\u00e4 he eiv\u00e4t olleet syntyneet Suomessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa termi maahanmuuttaja viittaakin\r\nainoastaan henkil\u00f6ihin, jotka eiv\u00e4t ole syntyneet maassa.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 ensiksikin maahanmuuttajanuoret ovat monipuolisia kielenoppijia, jotka rakentavat identiteetti\u00e4 jatkuvassa dialogissa ymp\u00e4rist\u00f6n kanssa. Toiseksi he k\u00e4yttiv\u00e4t hyv\u00e4kseen monia v\u00e4littyneisyyden keinoja: erityisesti muilla ihmisill\u00e4 oli t\u00e4rke\u00e4 rooli oppimisprosessissa, mutta my\u00f6s media (sis. kirjat) vaikutti oppimiseen. Kolmanneksi niin formaalit kuin informaalit oppimisen keinot muodostivat pohjan maahanmuuttajanuorten englannin ja suomen kielen omaksumiselle. He etsiv\u00e4t aktiivisesti mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4\r\nkieli\u00e4 koulun ulkopuolella. Lis\u00e4ksi nelj\u00e4nnes vastaajista osoitti merkkej\u00e4 toiminnallisuus-ajattelusta, mik\u00e4 oli odotettua v\u00e4hemm\u00e4n, sill\u00e4 muut tulokset osoittivat heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n olevan paljolti sosiaalista ja kulttuurillista p\u00e4\u00e4omaa, jossa toiminnallisuus voisi kasvaa. Tuloksen ajateltiin heijastavan enemminkin valittua tutkimusmetodia kuin vastaajien toiminnallisuusajatellun puutetta.\r\n\r\nKaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset antavat toisen ja vieraiden kielten opettajille sek\u00e4 tutkijoille kuvan siit\u00e4, millainen maahanmuuttajan kielellinen todellisuus Suomessa on ja miten t\u00e4t\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kielten opetuksessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Hakkarainen (tisuhakk) on 2011-10-10 13:36:25.860478. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-10-10T13:36:27Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011101011524.pdf: 8250436 bytes, checksum: f91bcee4847b48b4729adf2f15867f1b (MD5)\r\nlicense.html: 5030 bytes, checksum: 9b413fff1cbe3a84ab9870ac100c2c15 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-10-10T13:36:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011101011524.pdf: 8250436 bytes, checksum: f91bcee4847b48b4729adf2f15867f1b (MD5)\r\nlicense.html: 5030 bytes, checksum: 9b413fff1cbe3a84ab9870ac100c2c15 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "179 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sociocultural framework", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "activity theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "migrants", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immigrants", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning portraits", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "second language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "From interdependence to agency", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011101011524", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-10-10T13:36:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiokulttuuriset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36787
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/afb93c55-2ecd-4a7d-b88f-bd0333398223\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011101011524.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Tiina From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland sociocultural framework activity theory migrants immigrants content analysis learning portraits foreign language learning second language learning Englannin kieli English 301 maahanmuuttajat toinen kieli sosiokulttuuriset tekijät kielen oppiminen
title From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
title_alt From interdependence to agency
title_full From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
title_fullStr From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
title_full_unstemmed From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
title_short From interdepe[n]dence to agency
title_sort from interdepe n dence to agency migrants as learners of english and finnish in finland
title_sub migrants as learners of English and Finnish in Finland
title_txtP From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
topic sociocultural framework activity theory migrants immigrants content analysis learning portraits foreign language learning second language learning Englannin kieli English 301 maahanmuuttajat toinen kieli sosiokulttuuriset tekijät kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English activity theory content analysis foreign language learning immigrants kielen oppiminen learning portraits maahanmuuttajat migrants second language learning sociocultural framework sosiokulttuuriset tekijät toinen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101011524
work_keys_str_mv AT hakkarainentiina frominterdependencetoagencymigrantsaslearnersofenglishandfinnishinfinland