Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa

Taivalsaari, L. 2011. PUNNITTUA PUHETTA JA SANATONTA SANOMAA. Kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 102 sivua. Tutkimukseni tehtävänä on tarkastella luokanopettajan matemati...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taivalsaari, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36778
_version_ 1826225747190087680
author Taivalsaari, Leena
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taivalsaari, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taivalsaari, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taivalsaari, Leena
datasource_str_mv jyx
description Taivalsaari, L. 2011. PUNNITTUA PUHETTA JA SANATONTA SANOMAA. Kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 102 sivua. Tutkimukseni tehtävänä on tarkastella luokanopettajan matematiikkakuvan kehittymistä ja sen vaikutusta opettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Tutkimuksen teoriaosassa kuvaillaan ensimmäiseksi opettajuutta, joka luokanopettajalla rakentuu muun muassa henkilökohtaisesta suhteesta jokaiseen opetettavaan aineeseen. Suhdetta matematiikkaan kutsutaan matematiikkakuvaksi, ja sillä tarkoitetaan luokanopettajan käsitystä matematiikasta, sen opettamisesta ja oppimisesta sekä käsitystä itsestä matematiikan taitajana, oppijana ja opettajana. Matematiikkakuvan muodostumiseen liittyvät olennaisina uskomukset, asenteet, emootiot ja kognitiivinen ymmärrys matematiikasta. Opettajan opetusviestinnästä tarkastellaan sanallista, sanatonta ja matemaattista viestintää. Sanallisen opetusviestinnän piirteistä käsitellään kysymyksiä, vastauksia, ohjeistusta, selittämistä, palautteen antoa ja sosiaalistamista. Sanattomasta viestinnästä käsitellään luokanopettajan kinesiikkaa, proksemiikkaa, haptiikkaa, parakieltä, kronemiikkaa, fyysistä olemusta ja artefakteja. Matemaattisen viestinnän yhteydessä avataan matematiikan kielenomaisia piirteitä ja sen läheistä suhdetta äidinkieleen. Tutkimus on hermeneuttis-etnografinen laadullinen tutkimus, jossa on tapaustutkimuksen elementtejä. Aineisto on kerätty nopean etnografian mukaisesti opetustuokioiden videointina ja opettajan syvähaastatteluna. Videoaineisto on litteroitu näkökulmaa vaihtaen kolme kertaa: sanallisen, sanattoman ja matemaattisen viestinnän näkökulmasta. Litteroitu haastatteluaineisto antaa opettajalle tilaisuuden kertoa omin sanoin matematiikkasuhteestaan ja viestintätavoistaan. Aineistoa on analysoitu ja tulkittu teorian kanssa vuoropuheluna. Kirjoitustapana on ollut kuvaava ja teemoittava analyysi. Tutkimuksen johtopäätelminä voidaan todeta, että opettajan matematiikkakuva muotoutuu varhaisina kouluvuosina ja on suhteellisen staattinen. Matematiikkakuvan muuttuminen edellyttää luokanopettajalta ydinuskomusten reflektointia. Opettajan viestinnässä on universaaleja, opettajien ammattikunnalle tyypillisiä piirteitä. Opettajan puheella on erityisesti matematiikan opetuksessa tärkeä rooli selittämisessä, havainnollistamisessa ja mallintamisessa. Äidinkielen ja matematiikan välinen yhteys korostuu matematiikan sanaston ja käsitteiden kielentämisessä oppilaiden arkikielelle. Sanaton viestintä tukee opettajan muuta viestintää, muokkaa ja ilmaisee merkityksiä ja säätelee vuorovaikutuksen kulkua luokassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Taivalsaari, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-10-08T19:32:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-10-08T19:32:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1184975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36778", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taivalsaari, L. 2011. PUNNITTUA PUHETTA JA SANATONTA SANOMAA. Kurkistus Liisa-luokanopettajan viestint\u00e4\u00e4n matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 102 sivua.\r\n\r\nTutkimukseni teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tarkastella luokanopettajan matematiikkakuvan kehittymist\u00e4 ja sen vaikutusta opettajan viestint\u00e4\u00e4n matematiikan oppituntien opetustilanteissa. Tutkimuksen teoriaosassa kuvaillaan ensimm\u00e4iseksi opettajuutta, joka luokanopettajalla rakentuu muun muassa henkil\u00f6kohtaisesta suhteesta jokaiseen opetettavaan aineeseen. Suhdetta matematiikkaan kutsutaan matematiikkakuvaksi, ja sill\u00e4 tarkoitetaan luokanopettajan k\u00e4sityst\u00e4 matematiikasta, sen opettamisesta ja oppimisesta sek\u00e4 k\u00e4sityst\u00e4 itsest\u00e4 matematiikan taitajana, oppijana ja opettajana. Matematiikkakuvan muodostumiseen liittyv\u00e4t olennaisina uskomukset, asenteet, emootiot ja kognitiivinen ymm\u00e4rrys matematiikasta. Opettajan opetusviestinn\u00e4st\u00e4 tarkastellaan sanallista, sanatonta ja matemaattista viestint\u00e4\u00e4. Sanallisen opetusviestinn\u00e4n piirteist\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n kysymyksi\u00e4, vastauksia, ohjeistusta, selitt\u00e4mist\u00e4, palautteen antoa ja sosiaalistamista. Sanattomasta viestinn\u00e4st\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n luokanopettajan kinesiikkaa, proksemiikkaa, haptiikkaa, parakielt\u00e4, kronemiikkaa, fyysist\u00e4 olemusta ja artefakteja. Matemaattisen viestinn\u00e4n yhteydess\u00e4 avataan matematiikan kielenomaisia piirteit\u00e4 ja sen l\u00e4heist\u00e4 suhdetta \u00e4idinkieleen.\r\nTutkimus on hermeneuttis-etnografinen laadullinen tutkimus, jossa on tapaustutkimuksen elementtej\u00e4. Aineisto on ker\u00e4tty nopean etnografian mukaisesti opetustuokioiden videointina ja opettajan syv\u00e4haastatteluna. Videoaineisto on litteroitu n\u00e4k\u00f6kulmaa vaihtaen kolme kertaa: sanallisen, sanattoman ja matemaattisen viestinn\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Litteroitu haastatteluaineisto antaa opettajalle tilaisuuden kertoa omin sanoin matematiikkasuhteestaan ja viestint\u00e4tavoistaan. Aineistoa on analysoitu ja tulkittu teorian kanssa vuoropuheluna. Kirjoitustapana on ollut kuvaava ja teemoittava analyysi.\r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4telmin\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 opettajan matematiikkakuva muotoutuu varhaisina kouluvuosina ja on suhteellisen staattinen. Matematiikkakuvan muuttuminen edellytt\u00e4\u00e4 luokanopettajalta ydinuskomusten reflektointia. Opettajan viestinn\u00e4ss\u00e4 on universaaleja, opettajien ammattikunnalle tyypillisi\u00e4 piirteit\u00e4. Opettajan puheella on erityisesti matematiikan opetuksessa t\u00e4rke\u00e4 rooli selitt\u00e4misess\u00e4, havainnollistamisessa ja mallintamisessa. \u00c4idinkielen ja matematiikan v\u00e4linen yhteys korostuu matematiikan sanaston ja k\u00e4sitteiden kielent\u00e4misess\u00e4 oppilaiden arkikielelle. Sanaton viestint\u00e4 tukee opettajan muuta viestint\u00e4\u00e4, muokkaa ja ilmaisee merkityksi\u00e4 ja s\u00e4\u00e4telee vuorovaikutuksen kulkua luokassa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Leena Taivalsaari (martaiva) on 2011-10-08 19:32:13.513411. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-10-08T19:32:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011100811514.pdf: 1059591 bytes, checksum: 9900a7d929ca754995444477a203a933 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 8970b68e31613ce6f56070e2991be1f5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-10-08T19:32:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011100811514.pdf: 1059591 bytes, checksum: 9900a7d929ca754995444477a203a933 (MD5)\r\nlicense.html: 5072 bytes, checksum: 8970b68e31613ce6f56070e2991be1f5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikkakuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestint\u00e4\u00e4n matematiikan oppituntien opetustilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011100811514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-10-08T19:32:48Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanallinen viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaton viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilanne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36778
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2635c317-13eb-4783-8124-6c9a97a11b35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011100811514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taivalsaari, Leena Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa matematiikkakuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia 103 opettajuus matematiikka viestintä sanallinen viestintä sanaton viestintä opetustilanne luokanopettajat
title Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_full Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_fullStr Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_full_unstemmed Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_short Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa
title_sort punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa kurkistus liisa luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_sub kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
title_txtP Punnittua puhetta ja sanatonta sanomaa : kurkistus Liisa-luokanopettajan viestintään matematiikan oppituntien opetustilanteissa
topic matematiikkakuva Luokanopettajakoulutus Teacher Education Etnografia 103 opettajuus matematiikka viestintä sanallinen viestintä sanaton viestintä opetustilanne luokanopettajat
topic_facet 103 Etnografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat matematiikka matematiikkakuva opettajuus opetustilanne sanallinen viestintä sanaton viestintä viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36778 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011100811514
work_keys_str_mv AT taivalsaarileena punnittuapuhettajasanatontasanomaakurkistusliisaluokanopettajanviestintäänmatem