"Suru on kuin suljettu huone" 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta

Enemmistö nuorista voi hyvin, mutta joillekin ongelmat kasautuvat. Erityisesti mielenterveyteen tulisi kiinnittää huomiota, sillä lapsuuden ja nuoruuden vaikeat tapahtumat voivat vaikuttaa aikuisiän psyykkiseen hyvinvointiin. Tunnetaidot sisältävät osaamista, joilla mielenterveyttä ja hyvinvointia v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aaltonen, Johanna
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36720
_version_ 1828193136234463232
author Aaltonen, Johanna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aaltonen, Johanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aaltonen, Johanna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aaltonen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Enemmistö nuorista voi hyvin, mutta joillekin ongelmat kasautuvat. Erityisesti mielenterveyteen tulisi kiinnittää huomiota, sillä lapsuuden ja nuoruuden vaikeat tapahtumat voivat vaikuttaa aikuisiän psyykkiseen hyvinvointiin. Tunnetaidot sisältävät osaamista, joilla mielenterveyttä ja hyvinvointia voidaan parantaa. Ne auttavat myös vaikeiden tunteiden ja elämäntapahtumien käsittelyssä. Suomen Mielenterveysseura toteutti vuosina 2006 – 2009 Osaan ja kehityn -hankkeen, jonka tavoitteena oli lasten ja nuorten mielenterveysosaamisen kehittäminen. Hankkeessa tuotettiin mielen hyvinvoinnin opetuskokonaisuus 7 – 9-luokkien terveystiedon opetukseen. Tässä tutkimuksessa keskityttiin surun opetukseen sekä nuorten surukäsityksiin. Surua käsitelleiden oppituntien jälkeen hankkeessa mukana olleista kouluista kahden yhdeksännen luokan oppilaat kirjoittivat yhteensä 37 ainekirjoitusta suru-teemaan liittyen. Kirjoitukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Aineiston analyysi osoitti, että nuoret lähestyivät surua ulko- tai omakohtaisena surukokemuksena. Yleisimpiä surunaiheita olivat vanhempien avioero, läheisen kuolema, vakava sairastuminen tai oman seurustelusuhteen päättyminen. Surua kuvattiin psyykkiseksi mielipahaksi, joka tunteena on universaali, mutta kokemuksena subjektiivinen ja yksilöllinen. Suru eteni yleensä kaarimaisesti, ei niinkään vaihemallien mukaan. Suruun liittyvä alkushokki kuitenkin mainittiin. Osalle suru jäi osaksi elämää, osa koki surulla olevan selkeä päätepiste. Surusta selviytymiseen nuoret mainitsivat useita keinoja, kuten surukokemuksesta puhuminen, surun ilmaiseminen ja pahan olon purkaminen. Itku koettiin surun ilmentäjänä ja surua helpottavana käsittelykeinona. Tärkeämmiksi tukijoiksi koettiin vanhemmat tai läheiset ystävät. Myös ammattiapuun suhtauduttiin melko myönteisesti. Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää koulun terveystiedon opetuksessa, sekä kouluterveydenhuoltoa suunniteltaessa. Huomiota tulisi kiinnittää myös surevan nuoren kohtaamiseen koulumaailmassa. Nuoret kokivat, ettei koulussa ollut tilaa surulle, eikä surevan tarpeita osattu huomioida. Yhteydet tärkeisiin avun tarjoajiin, kuten koulupsykologiin koettiin olemattomiksi. Yhteyksiä tulisi vahvistaa, jotta apua tarvitseva oppilas ei jäisi yksin surun kanssa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltonen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-09-26T09:44:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-09-26T09:44:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1184193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36720", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Enemmist\u00f6 nuorista voi hyvin, mutta joillekin ongelmat kasautuvat. Erityisesti mielenterveyteen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, sill\u00e4 lapsuuden ja nuoruuden vaikeat tapahtumat voivat vaikuttaa aikuisi\u00e4n psyykkiseen hyvinvointiin. Tunnetaidot sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t osaamista, joilla mielenterveytt\u00e4 ja hyvinvointia voidaan parantaa. Ne auttavat my\u00f6s vaikeiden tunteiden ja el\u00e4m\u00e4ntapahtumien k\u00e4sittelyss\u00e4. Suomen Mielenterveysseura toteutti vuosina 2006 \u2013 2009 Osaan ja kehityn -hankkeen, jonka tavoitteena oli lasten ja nuorten mielenterveysosaamisen kehitt\u00e4minen. Hankkeessa tuotettiin mielen hyvinvoinnin opetuskokonaisuus 7 \u2013 9-luokkien terveystiedon opetukseen.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin surun opetukseen sek\u00e4 nuorten suruk\u00e4sityksiin. Surua k\u00e4sitelleiden oppituntien j\u00e4lkeen hankkeessa mukana olleista kouluista kahden yhdeks\u00e4nnen luokan oppilaat kirjoittivat yhteens\u00e4 37 ainekirjoitusta suru-teemaan liittyen. Kirjoitukset analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysimenetelm\u00e4ll\u00e4. \r\n\r\nAineiston analyysi osoitti, ett\u00e4 nuoret l\u00e4hestyiv\u00e4t surua ulko- tai omakohtaisena surukokemuksena. Yleisimpi\u00e4 surunaiheita olivat vanhempien avioero, l\u00e4heisen kuolema, vakava sairastuminen tai oman seurustelusuhteen p\u00e4\u00e4ttyminen. Surua kuvattiin psyykkiseksi mielipahaksi, joka tunteena on universaali, mutta kokemuksena subjektiivinen ja yksil\u00f6llinen. Suru eteni yleens\u00e4 kaarimaisesti, ei niink\u00e4\u00e4n vaihemallien mukaan. Suruun liittyv\u00e4 alkushokki kuitenkin mainittiin. Osalle suru j\u00e4i osaksi el\u00e4m\u00e4\u00e4, osa koki surulla olevan selke\u00e4 p\u00e4\u00e4tepiste. Surusta selviytymiseen nuoret mainitsivat useita keinoja, kuten surukokemuksesta puhuminen, surun ilmaiseminen ja pahan olon purkaminen. Itku koettiin surun ilment\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja surua helpottavana k\u00e4sittelykeinona. T\u00e4rke\u00e4mmiksi tukijoiksi koettiin vanhemmat tai l\u00e4heiset yst\u00e4v\u00e4t. My\u00f6s ammattiapuun suhtauduttiin melko my\u00f6nteisesti.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulun terveystiedon opetuksessa, sek\u00e4 kouluterveydenhuoltoa suunniteltaessa. Huomiota tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s surevan nuoren kohtaamiseen koulumaailmassa. Nuoret kokivat, ettei koulussa ollut tilaa surulle, eik\u00e4 surevan tarpeita osattu huomioida. Yhteydet t\u00e4rkeisiin avun tarjoajiin, kuten koulupsykologiin koettiin olemattomiksi. Yhteyksi\u00e4 tulisi vahvistaa, jotta apua tarvitseva oppilas ei j\u00e4isi yksin surun kanssa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Aaltonen (johmaraa) on 2011-09-26 09:44:31.184530. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-09-26T09:44:36Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011092611448.pdf: 992776 bytes, checksum: cf5dde6a83dfe3d5d5d36435d6019eae (MD5)\r\nlicense.html: 5019 bytes, checksum: 66fdbbaf33a557b1c009ffb65ab1b932 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-09-26T09:44:36Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011092611448.pdf: 992776 bytes, checksum: cf5dde6a83dfe3d5d5d36435d6019eae (MD5)\r\nlicense.html: 5019 bytes, checksum: 66fdbbaf33a557b1c009ffb65ab1b932 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "121 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mielenterveys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suru", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoruus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne\u00e4ly", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunteiden lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Suru on kuin suljettu huone\" : 9. luokkalaisten nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 surusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "9. luokkalaisten nuorten k\u00e4sityksi\u00e4 surusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011092611448", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-09-26T09:44:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suru", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunne\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36720
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:26Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5e127ad3-b22e-483a-8b23-665cf4fac3a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011092611448.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aaltonen, Johanna "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta mielenterveys suru nuoruus tunneäly tunteiden lukutaito Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoret tunnetaidot
title "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_alt 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_full "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_fullStr "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_full_unstemmed "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_short "Suru on kuin suljettu huone"
title_sort suru on kuin suljettu huone 9 luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_sub 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
title_txtP "Suru on kuin suljettu huone" : 9. luokkalaisten nuorten käsityksiä surusta
topic mielenterveys suru nuoruus tunneäly tunteiden lukutaito Terveyskasvatus Health Education 50411 nuoret tunnetaidot
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus mielenterveys nuoret nuoruus suru tunnetaidot tunneäly tunteiden lukutaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36720 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011092611448
work_keys_str_mv AT aaltonenjohanna suruonkuinsuljettuhuone9luokkalaistennuortenkäsityksiäsurusta