Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen

Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen aseman pysyvyyttä ja siirtymiä toisen ja kolmannen kouluvuoden aikana sekä sen yhteyttä ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, ennustaako toisen luokan sosiaalinen asema käyttäytymistä kolmannella luokalla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Herrala, Iina
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36700
_version_ 1826225728701595648
author Herrala, Iina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Herrala, Iina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Herrala, Iina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Herrala, Iina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen aseman pysyvyyttä ja siirtymiä toisen ja kolmannen kouluvuoden aikana sekä sen yhteyttä ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siitä, ennustaako toisen luokan sosiaalinen asema käyttäytymistä kolmannella luokalla tai päinvastoin toisen luokan käyttäytyminen sosiaalista asemaa kolmannella luokalla. Tutkimus on osa viisivuotista Alkuportaat-pitkittäistutkimusta. Tutkittavina oli yhteensä 332 yksilöseurannassa ollutta lasta, joista puolet oli tyttöjä ja puolet poikia. Tutkimusaineisto kerättiin vuosina 2009 ja 2010 oppilaiden ollessa toisella ja kolmannella luokalla. Sosiaalisesta asemasta saatiin tietoa sosiometrisella kaverimainintamenetelmällä, jonka perusteella lapset jaettiin suosittujen, torjuttujen, huomiotta jätettyjen, ristiriitaisten ja keskimääräisten statusryhmiin. Ongelmakäyttäytymistä ja prososiaalisuutta mitattiin opettajien täyttämillä kyselylomakkeilla. Tulokset osoittivat, että sosiaalinen asema on melko pysyvä suosituilla ja torjutuilla lapsilla, kun taas muissa ryhmissä tapahtuu enemmän siirtymiä statusryhmästä toiseen. Sosiaalisen aseman ja käyttäytymisen väliltä löytyi yhteyksiä. Kolmannella luokalla suositut lapset olivat prososiaalisempia kuin ristiriitaiset. Torjutuilla ja ristiriitaisilla lapsilla ilmeni enemmän sekä sisäänpäin että ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä kuin muilla statusryhmillä. Torjuttu tai huomiotta jätetty asema toisella luokalla ennusti ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä kolmannella luokalla. Ulospäin suuntautuva ongelmakäyttäytyminen toisella luokalla vastaavasti ennusti torjuttua asemaa kolmannella luokalla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsen sosiaalinen asema koululuokassa on yhteydessä hänen käyttäytymiseensä. Erityisesti torjuttu asema on ongelmallinen, sillä se on melko pysyvä ja siihen liittyy eniten sekä sisäänpäin että ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä. Tutkimus osoitti myös, että sosiaalisen aseman ja ongelmakäyttäytymisen yhteydessä ilmenee pysyvyyttä: torjuttu asema ennustaa ulospäin suuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä ja päinvastoin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Herrala, Iina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-09-16T10:41:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-09-16T10:41:23Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1183485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen aseman pysyvyytt\u00e4 ja siirtymi\u00e4 toisen ja kolmannen kouluvuoden aikana sek\u00e4 sen yhteytt\u00e4 ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja prososiaalisuuteen. Erityisesti oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, ennustaako toisen luokan sosiaalinen asema k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kolmannella luokalla tai p\u00e4invastoin toisen luokan k\u00e4ytt\u00e4ytyminen sosiaalista asemaa kolmannella luokalla. Tutkimus on osa viisivuotista Alkuportaat-pitkitt\u00e4istutkimusta. Tutkittavina oli yhteens\u00e4 332 yksil\u00f6seurannassa ollutta lasta, joista puolet oli tytt\u00f6j\u00e4 ja puolet poikia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin vuosina 2009 ja 2010 oppilaiden ollessa toisella ja kolmannella luokalla. Sosiaalisesta asemasta saatiin tietoa sosiometrisella kaverimainintamenetelm\u00e4ll\u00e4, jonka perusteella lapset jaettiin suosittujen, torjuttujen, huomiotta j\u00e4tettyjen, ristiriitaisten ja keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isten statusryhmiin. Ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja prososiaalisuutta mitattiin opettajien t\u00e4ytt\u00e4mill\u00e4 kyselylomakkeilla.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 sosiaalinen asema on melko pysyv\u00e4 suosituilla ja torjutuilla lapsilla, kun taas muissa ryhmiss\u00e4 tapahtuu enemm\u00e4n siirtymi\u00e4 statusryhm\u00e4st\u00e4 toiseen. Sosiaalisen aseman ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lilt\u00e4 l\u00f6ytyi yhteyksi\u00e4. Kolmannella luokalla suositut lapset olivat prososiaalisempia kuin ristiriitaiset. Torjutuilla ja ristiriitaisilla lapsilla ilmeni enemm\u00e4n sek\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ett\u00e4 ulosp\u00e4in suuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kuin muilla statusryhmill\u00e4. Torjuttu tai huomiotta j\u00e4tetty asema toisella luokalla ennusti ulosp\u00e4in suuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 kolmannella luokalla. Ulosp\u00e4in suuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen toisella luokalla vastaavasti ennusti torjuttua asemaa kolmannella luokalla.\r\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 lapsen sosiaalinen asema koululuokassa on yhteydess\u00e4 h\u00e4nen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Erityisesti torjuttu asema on ongelmallinen, sill\u00e4 se on melko pysyv\u00e4 ja siihen liittyy eniten sek\u00e4 sis\u00e4\u00e4np\u00e4in ett\u00e4 ulosp\u00e4in suuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 sosiaalisen aseman ja ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteydess\u00e4 ilmenee pysyvyytt\u00e4: torjuttu asema ennustaa ulosp\u00e4in suuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja p\u00e4invastoin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iina Herrala (iimaherr) on 2011-09-16 10:41:23.309155. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-09-16T10:41:23Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011091611416.pdf: 411579 bytes, checksum: f71b7c65e0d47ca1ca2d9a63c8f2502b (MD5)\r\nlicense.html: 5044 bytes, checksum: dc38715c6bb6570fcbc6a55a889178a9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-09-16T10:41:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011091611416.pdf: 411579 bytes, checksum: f71b7c65e0d47ca1ca2d9a63c8f2502b (MD5)\r\nlicense.html: 5044 bytes, checksum: dc38715c6bb6570fcbc6a55a889178a9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sek\u00e4 yhteydet ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja prososiaalisuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011091611416", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Pitkitt\u00e4istutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-09-16T10:41:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prososiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36700
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/000939cd-d4c8-4e49-8c8c-17229a7eeeb8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011091611416.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Herrala, Iina Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen vertaissuhteet Psykologia Psychology Pitkittäistutkimus 202 lapsuus lapset sosiaaliset suhteet sosiaalinen asema prososiaalisuus vertaisryhmät käyttäytymishäiriöt
title Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_full Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_fullStr Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_full_unstemmed Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_short Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa
title_sort lapsen sosiaalinen asema koululuokassa pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_sub pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
title_txtP Lapsen sosiaalinen asema koululuokassa : pysyvyys sekä yhteydet ongelmakäyttäytymiseen ja prososiaalisuuteen
topic vertaissuhteet Psykologia Psychology Pitkittäistutkimus 202 lapsuus lapset sosiaaliset suhteet sosiaalinen asema prososiaalisuus vertaisryhmät käyttäytymishäiriöt
topic_facet 202 Pitkittäistutkimus Psychology Psykologia käyttäytymishäiriöt lapset lapsuus prososiaalisuus sosiaalinen asema sosiaaliset suhteet vertaisryhmät vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36700 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011091611416
work_keys_str_mv AT herralaiina lapsensosiaalinenasemakoululuokassapysyvyyssekäyhteydetongelmakäyttäytymiseenjaproso