Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka

Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eivät rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti yhä useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja sopivassa paikassa omien tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan. Kiinnostus etäopisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kääntä, Ari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36698
_version_ 1826225753761513472
author Kääntä, Ari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kääntä, Ari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kääntä, Ari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kääntä, Ari
datasource_str_mv jyx
description Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eivät rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti yhä useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja sopivassa paikassa omien tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan. Kiinnostus etäopiskeluun kasvaa ja sen merkitys lisääntyy varsinkin nopeasti kehittyvän tieto- ja viestintäteknologian myötä. Etäopiskelussa keskeyttämisprosentti on kuitenkin suurempi kuin tavanomaisessa opiskelussa. Opiskelu ilman opettajan tai muiden opiskelijoiden fyysistä läsnäoloa voi rasittaa. Affektiivisten vaikeuksien lisäksi etäopiskelija voi kärsiä myös kognitiivisesta ylikuormituksesta: hänen täytyy samanaikaisesti oppia hallitsemaan oppisisällön lisäksi myös sen välityksessä käytetty teknologia ja oppimisympäristö sekä totuttava tietokoneen välityksellä tapahtuvaan kommunikaatioon. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat verkossa toimivan etäopetuskurssin tehokkuuteen. Asiaa tarkastellaan lähinnä kurssin suunnittelija-opettajan näkökulmasta: mitä tekijöitä hänen tulisi ottaa huomioon tehdäkseen kurssista opiskelijan kannalta mahdollisimman mielekkään ja tehokkaan ja miten edistää kurssin loppuun suorittamista. Tutkimuksessa todettuja tehokkuustekijöitä sovelletaan venäjän alkeistason etäopiskelukurssin suunnittelussa ja toteutuksessa. Yhteistoiminnallisuus on etäopiskelussakin tärkeää. Sitä voidaan edistää tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksien tarkoituksenmukaisella käytöllä, esimerkiksi foorumien ja keskustelupalstojen avulla. Kurssi, jossa on paljon yhteistoimintaa lisää sen tehokkuutta niidenkin opiskelijoiden osalta, jotka eivät itse osallistu yhteistoimintaan (välillinen oppiminen). Opettajan ja muiden opiskelijoiden sosiaalinen läsnäolo, se kuinka aidoiksi heidät nähdään tietokonevälitteisessä viestinnässä, on tärkeää. Sosiaalista läsnäolo voidaan lisätä esimerkiksi videon käytöllä. Samoin henkilökohtainen, välitön ja kannustava viestintätyyli vaikuttaa positiivisesti. Etäopetuksessa myös palautteen merkitys on suuri. Automaattinen kvalitatiivinen ulkoinen palaute ja opettajan antama formatiivinen dialogimuotoinen palaute ovat käytännön kannalta tehokkaimmat; niissä palaute on osa oppimisprosessia. Myös helposti hahmotettaviin ja navigoitaviin jaksoihin jaettu materiaali lisää tehokkuutta. Materiaali tulisi lisäksi laatia niin, että se kannustaa kirjautumaan kurssille mahdollisimman usein. Onnistuneen opintokokemuksen ja opiskelun jatkamisen kannalta ensimmäinen viikko on tärkein; tällöin opiskelijat tarvitsevat eniten tukea ja opettajan tulisikin seurata heidän kirjautumisiaan ja suorituksiaan erityisen tarkasti.
first_indexed 2023-03-22T09:58:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Ari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-09-16T10:19:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-09-16T10:19:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1185225", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eiv\u00e4t rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinik\u00e4isen oppimisen periaatteiden mukaisesti yh\u00e4 useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja sopivassa paikassa omien tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan. Kiinnostus et\u00e4opiskeluun kasvaa ja sen merkitys lis\u00e4\u00e4ntyy varsinkin nopeasti kehittyv\u00e4n tieto- ja viestint\u00e4teknologian my\u00f6t\u00e4.\nEt\u00e4opiskelussa keskeytt\u00e4misprosentti on kuitenkin suurempi kuin tavanomaisessa opiskelussa. Opiskelu ilman opettajan tai muiden opiskelijoiden fyysist\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloa voi rasittaa. Affektiivisten vaikeuksien lis\u00e4ksi et\u00e4opiskelija voi k\u00e4rsi\u00e4 my\u00f6s kognitiivisesta ylikuormituksesta: h\u00e4nen t\u00e4ytyy samanaikaisesti oppia hallitsemaan oppisis\u00e4ll\u00f6n lis\u00e4ksi my\u00f6s sen v\u00e4lityksess\u00e4 k\u00e4ytetty teknologia ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 totuttava tietokoneen v\u00e4lityksell\u00e4 tapahtuvaan kommunikaatioon.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat verkossa toimivan et\u00e4opetuskurssin tehokkuuteen. Asiaa tarkastellaan l\u00e4hinn\u00e4 kurssin suunnittelija-opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta: mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 h\u00e4nen tulisi ottaa huomioon tehd\u00e4kseen kurssista opiskelijan kannalta mahdollisimman mielekk\u00e4\u00e4n ja tehokkaan ja miten edist\u00e4\u00e4 kurssin loppuun suorittamista. Tutkimuksessa todettuja tehokkuustekij\u00f6it\u00e4 sovelletaan ven\u00e4j\u00e4n alkeistason et\u00e4opiskelukurssin suunnittelussa ja toteutuksessa.\nYhteistoiminnallisuus on et\u00e4opiskelussakin t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Sit\u00e4 voidaan edist\u00e4\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian mahdollisuuksien tarkoituksenmukaisella k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4, esimerkiksi foorumien ja keskustelupalstojen avulla. Kurssi, jossa on paljon yhteistoimintaa lis\u00e4\u00e4 sen tehokkuutta niidenkin opiskelijoiden osalta, jotka eiv\u00e4t itse osallistu yhteistoimintaan (v\u00e4lillinen oppiminen). Opettajan ja muiden opiskelijoiden sosiaalinen l\u00e4sn\u00e4olo, se kuinka aidoiksi heid\u00e4t n\u00e4hd\u00e4\u00e4n tietokonev\u00e4litteisess\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4, on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Sosiaalista l\u00e4sn\u00e4olo voidaan lis\u00e4t\u00e4 esimerkiksi videon k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4. Samoin henkil\u00f6kohtainen, v\u00e4lit\u00f6n ja kannustava viestint\u00e4tyyli vaikuttaa positiivisesti. Et\u00e4opetuksessa my\u00f6s palautteen merkitys on suuri. Automaattinen kvalitatiivinen ulkoinen palaute ja opettajan antama formatiivinen dialogimuotoinen palaute ovat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kannalta tehokkaimmat; niiss\u00e4 palaute on osa oppimisprosessia. My\u00f6s helposti hahmotettaviin ja navigoitaviin jaksoihin jaettu materiaali lis\u00e4\u00e4 tehokkuutta. Materiaali tulisi lis\u00e4ksi laatia niin, ett\u00e4 se kannustaa kirjautumaan kurssille mahdollisimman usein. Onnistuneen opintokokemuksen ja opiskelun jatkamisen kannalta ensimm\u00e4inen viikko on t\u00e4rkein; t\u00e4ll\u00f6in opiskelijat tarvitsevat eniten tukea ja opettajan tulisikin seurata heid\u00e4n kirjautumisiaan ja suorituksiaan erityisen tarkasti.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ari K\u00e4\u00e4nt\u00e4 (arsejuka) on 2011-09-16 10:19:27.468668. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-09-16T10:19:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011091611414.pdf: 93585370 bytes, checksum: 6085220ff8ca8137ca4c8f7fc4fe2c3b (MD5)\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: cd85027c092d519c433f983a8802afc2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-09-16T10:19:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011091611414.pdf: 93585370 bytes, checksum: 6085220ff8ca8137ca4c8f7fc4fe2c3b (MD5)\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: cd85027c092d519c433f983a8802afc2 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "102 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "et\u00e4opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkko-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen tehostaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Razrabotka e\u0300ffektivnogo distancionnogo kursa russkogo a\u0302zyka", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011091611414", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-09-16T10:19:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4n kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikurssit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36698
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3fe9dfb2-6253-4629-b084-1be0ab55188d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011091611414.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kääntä, Ari Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka venäjän kieli etäopetus verkko-opetus opetuksen tehostaminen Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 opetus oppimateriaali yhteistoiminnallisuus kielen oppiminen kielikurssit pedagoginen suunnittelu
title Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_full Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_fullStr Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_full_unstemmed Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_short Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_sort razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
title_txtP Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
topic venäjän kieli etäopetus verkko-opetus opetuksen tehostaminen Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 opetus oppimateriaali yhteistoiminnallisuus kielen oppiminen kielikurssit pedagoginen suunnittelu
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri etäopetus kielen oppiminen kielikurssit opetuksen tehostaminen opetus oppimateriaali pedagoginen suunnittelu venäjän kieli verkko-opetus yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011091611414
work_keys_str_mv AT kääntäari razrabotkaeffektivnogodistancionnogokursarusskogoazyka