Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande

Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää työrauhaongelmien yleisyyttä, niiden ilmenemismuotoja sekä mahdollisia syitä, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla. Lisäksi olemme kiinnostuneita selvittämään millaisia keinoja opettajilla on työrauhan saavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jukkola, Jenni, Pöyhönen, Timo
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36663
_version_ 1826225747184844800
author Jukkola, Jenni Pöyhönen, Timo
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jukkola, Jenni Pöyhönen, Timo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jukkola, Jenni Pöyhönen, Timo Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jukkola, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää työrauhaongelmien yleisyyttä, niiden ilmenemismuotoja sekä mahdollisia syitä, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla. Lisäksi olemme kiinnostuneita selvittämään millaisia keinoja opettajilla on työrauhan saavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tutkimusta ala-asteen luokanopettajien sekä yläasteen aineenopettajien välillä, koska haluamme selvittää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia edellä mainittujen kouluasteiden välillä. Käsittelemme tutkimuksessamme myös opettajankoulutusta ja selvitämme millaisia valmiuksia opettajat kokevat sen antaneen heille työrauha-asioihin ja luokanhallintaan liittyen. Tutkimuksessamme käytimme kvalitatiiviisia metodeja. Teimme kuusi teemahaastattelua, joista kolmessa haastateltavana oli ala-asteen luokanopettaja ja kolmessa yläasteen ruotsin kielen opettaja. Haastatteluista saimme paljon tutkimusmateriaalia, koska aihe oli tuttu jokaiselle haastateltavalle. Lähetimme haastattelun rungon sähköpostilla etukäteen informanteille saadaksemme mahdollisimman kattavia vastauksia. Luokanopettajien ja aineenopettajien vastaukset olivat monessa suhteessa yhteneviä. Eroavaisuuksia oli häiriöiden ilmenemismuodoissa sekä työrauhaongelmien yleisyydessä. Ongelmia esiintyi yläasteella päivittäin, mikä oli huomattavasti enemmän kuin ala-asteen puolella, missä opettajilla tuskin oli ongelmia häiriöiden kanssa, koska heillä oli paremmat edellytykset oppia tuntemaan oppilaansa ja näin hallita luokkaa johdonmukaisemmin. Häiriöt ilmenivät yleisimmin metelöintinä ja yleisenä rauhattomuutena sekä ylä- että alaasteen puolella. Yläasteella saattoi ilmetä myös aggressiivista käyttäytymistä, kun taas alaasteella esiintyi enemmänkin verbaalista kiusaamista. Opettajat korostivat hyvien suhteiden tärkeyttä sekä oppilaiden että kollegojen kanssa. Toisten opettajien tuki korostui, kun etsittiin keinoja työrauhan saavuttamiseen ja työssä jaksamiseen. Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että opettajankoulutuksessa on kehitettävää työrauha-asioihin liittyen. Työrauhaongelmista kyllä puhutaan, mutta asioiden läpikäyminen koulutuksessa on pintapuolista. Myös opetusharjoittelun suorittamista useammassa eri koulussa, erityispedagogiikan sekä mediakasvatuksen opetuksen lisäämistä tulisi pohtia uudelleen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jukkola, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6yh\u00f6nen, Timo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-09-09T07:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-09-09T07:52:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1182860", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36663", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmien yleisyytt\u00e4, niiden\nilmenemismuotoja sek\u00e4 mahdollisia syit\u00e4, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla.\nLis\u00e4ksi olemme kiinnostuneita selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaisia keinoja opettajilla on ty\u00f6rauhan\nsaavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tutkimusta ala-asteen luokanopettajien sek\u00e4\nyl\u00e4asteen aineenopettajien v\u00e4lill\u00e4, koska haluamme selvitt\u00e4\u00e4 mahdollisia yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja\neroavaisuuksia edell\u00e4 mainittujen kouluasteiden v\u00e4lill\u00e4. K\u00e4sittelemme tutkimuksessamme\nmy\u00f6s opettajankoulutusta ja selvit\u00e4mme millaisia valmiuksia opettajat kokevat sen\nantaneen heille ty\u00f6rauha-asioihin ja luokanhallintaan liittyen.\nTutkimuksessamme k\u00e4ytimme kvalitatiiviisia metodeja. Teimme kuusi teemahaastattelua,\njoista kolmessa haastateltavana oli ala-asteen luokanopettaja ja kolmessa yl\u00e4asteen ruotsin\nkielen opettaja. Haastatteluista saimme paljon tutkimusmateriaalia, koska aihe oli tuttu\njokaiselle haastateltavalle. L\u00e4hetimme haastattelun rungon s\u00e4hk\u00f6postilla etuk\u00e4teen\ninformanteille saadaksemme mahdollisimman kattavia vastauksia.\nLuokanopettajien ja aineenopettajien vastaukset olivat monessa suhteessa yhtenevi\u00e4.\nEroavaisuuksia oli h\u00e4iri\u00f6iden ilmenemismuodoissa sek\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmien yleisyydess\u00e4.\nOngelmia esiintyi yl\u00e4asteella p\u00e4ivitt\u00e4in, mik\u00e4 oli huomattavasti enemm\u00e4n kuin ala-asteen\npuolella, miss\u00e4 opettajilla tuskin oli ongelmia h\u00e4iri\u00f6iden kanssa, koska heill\u00e4 oli paremmat\nedellytykset oppia tuntemaan oppilaansa ja n\u00e4in hallita luokkaa johdonmukaisemmin.\nH\u00e4iri\u00f6t ilmeniv\u00e4t yleisimmin metel\u00f6intin\u00e4 ja yleisen\u00e4 rauhattomuutena sek\u00e4 yl\u00e4- ett\u00e4 alaasteen\npuolella. Yl\u00e4asteella saattoi ilmet\u00e4 my\u00f6s aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4, kun taas alaasteella\nesiintyi enemm\u00e4nkin verbaalista kiusaamista. Opettajat korostivat hyvien\nsuhteiden t\u00e4rkeytt\u00e4 sek\u00e4 oppilaiden ett\u00e4 kollegojen kanssa. Toisten opettajien tuki korostui,\nkun etsittiin keinoja ty\u00f6rauhan saavuttamiseen ja ty\u00f6ss\u00e4 jaksamiseen.\nTutkimustulosten perusteella voimme todeta, ett\u00e4 opettajankoulutuksessa on kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4\nty\u00f6rauha-asioihin liittyen. Ty\u00f6rauhaongelmista kyll\u00e4 puhutaan, mutta asioiden\nl\u00e4pik\u00e4yminen koulutuksessa on pintapuolista. My\u00f6s opetusharjoittelun suorittamista\nuseammassa eri koulussa, erityispedagogiikan sek\u00e4 mediakasvatuksen opetuksen\nlis\u00e4\u00e4mist\u00e4 tulisi pohtia uudelleen.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-09-09 07:52:54.639733. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-09-09T07:52:56Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011090911373.pdf: 351069 bytes, checksum: aa26fb1c2da18c70c54fcd4ae88fb94e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-09-09T07:52:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011090911373.pdf: 351069 bytes, checksum: aa26fb1c2da18c70c54fcd4ae88fb94e (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arbetsro", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "st\u00f6rningar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoritet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ledarskap", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svensk- och klassl\u00e4rares erfarenheter och \u00e5sikter om arbetsro i klassrummet och dess uppr\u00e4tth\u00e5llande", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011090911373", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-09-09T07:52:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6rauha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36663
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c809df2a-912a-4dd5-9aaf-fc8df37c484b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011090911373.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jukkola, Jenni Pöyhönen, Timo Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande arbetsro störningar auktoritet ledarskap Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 työrauha opettajat häiriöt auktoriteetti johtajuus luokkatyöskentely oppitunnit
title Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_full Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_fullStr Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_full_unstemmed Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_short Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_sort svensk och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
title_txtP Svensk- och klasslärares erfarenheter och åsikter om arbetsro i klassrummet och dess upprätthållande
topic arbetsro störningar auktoritet ledarskap Ruotsin kieli Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 306 työrauha opettajat häiriöt auktoriteetti johtajuus luokkatyöskentely oppitunnit
topic_facet 306 Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Swedish arbetsro auktoriteetti auktoritet häiriöt johtajuus ledarskap luokkatyöskentely opettajat oppitunnit störningar työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36663 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011090911373
work_keys_str_mv AT jukkolajenni svenskochklasslärareserfarenheterochåsikteromarbetsroiklassrummetochdessupprätthåll