Summary: | Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää työrauhaongelmien yleisyyttä, niiden
ilmenemismuotoja sekä mahdollisia syitä, jotka johtavat rauhattomuuteen oppitunneilla.
Lisäksi olemme kiinnostuneita selvittämään millaisia keinoja opettajilla on työrauhan
saavuttamiseen. Suoritamme vertailevaa tutkimusta ala-asteen luokanopettajien sekä
yläasteen aineenopettajien välillä, koska haluamme selvittää mahdollisia yhtäläisyyksiä ja
eroavaisuuksia edellä mainittujen kouluasteiden välillä. Käsittelemme tutkimuksessamme
myös opettajankoulutusta ja selvitämme millaisia valmiuksia opettajat kokevat sen
antaneen heille työrauha-asioihin ja luokanhallintaan liittyen.
Tutkimuksessamme käytimme kvalitatiiviisia metodeja. Teimme kuusi teemahaastattelua,
joista kolmessa haastateltavana oli ala-asteen luokanopettaja ja kolmessa yläasteen ruotsin
kielen opettaja. Haastatteluista saimme paljon tutkimusmateriaalia, koska aihe oli tuttu
jokaiselle haastateltavalle. Lähetimme haastattelun rungon sähköpostilla etukäteen
informanteille saadaksemme mahdollisimman kattavia vastauksia.
Luokanopettajien ja aineenopettajien vastaukset olivat monessa suhteessa yhteneviä.
Eroavaisuuksia oli häiriöiden ilmenemismuodoissa sekä työrauhaongelmien yleisyydessä.
Ongelmia esiintyi yläasteella päivittäin, mikä oli huomattavasti enemmän kuin ala-asteen
puolella, missä opettajilla tuskin oli ongelmia häiriöiden kanssa, koska heillä oli paremmat
edellytykset oppia tuntemaan oppilaansa ja näin hallita luokkaa johdonmukaisemmin.
Häiriöt ilmenivät yleisimmin metelöintinä ja yleisenä rauhattomuutena sekä ylä- että alaasteen
puolella. Yläasteella saattoi ilmetä myös aggressiivista käyttäytymistä, kun taas alaasteella
esiintyi enemmänkin verbaalista kiusaamista. Opettajat korostivat hyvien
suhteiden tärkeyttä sekä oppilaiden että kollegojen kanssa. Toisten opettajien tuki korostui,
kun etsittiin keinoja työrauhan saavuttamiseen ja työssä jaksamiseen.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että opettajankoulutuksessa on kehitettävää
työrauha-asioihin liittyen. Työrauhaongelmista kyllä puhutaan, mutta asioiden
läpikäyminen koulutuksessa on pintapuolista. Myös opetusharjoittelun suorittamista
useammassa eri koulussa, erityispedagogiikan sekä mediakasvatuksen opetuksen
lisäämistä tulisi pohtia uudelleen.
|