Valmennusopetus silta musiikkileikkikoulusta musiikkiopisto-opintoihin
Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen soitonopiske...
Päätekijä: | |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , , |
Aineistotyyppi: | Kandityö |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2011
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36655 |
Yhteenveto: | Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota
valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta
edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja
pitkäjänteiseen soitonopiskeluun ja niveltämään siirtymistä musiikkileikkikoulusta musiikkiopistoon.
Tavoitteena voi olla myös eri instrumentteihin tutustuminen tai lapsen musiikkiopistoopintojen
vaatiman motivaation ja edellytysten mittaaminen.
Soitinkokeilujen järjestäminen ja ns. harjoitussoittimet mahdollistavat oppilaan innostamisen
harvinaisemman instrumentin opintojen aloittamiseen. Samalla musiikkiopisto saa
mahdollisuuden markkinoida vajaampia instrumenttiryhmiä tarpeidensa mukaan. Esimerkiksi
pasuunan- tai trumpetinsoiton aloittamista voi edeltää harjoittelu lasten pasuunalla tai
taskutrumpetilla.
Valmennusopetuksen opetustarjonta ja toteutusmuodot vaihtelevat musiikkioppilaitoskohtaisesti
– aivan kuten opetuksen tavoitteetkin. Juuri monien nimitysten ja toteutustapojen vuoksi
opetuksen yleinen tunnettavuus ei kokemukseni mukaan ole vielä kovin laaja, vaikka
valmennusopetusta onkin järjestetty jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Valmennusopetuksen
tarjonnan voidaan kuitenkin ennustaa yleistyvän yhä entisestään.
|
---|