Valmennusopetus silta musiikkileikkikoulusta musiikkiopisto-opintoihin

Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen soitonopiske...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtomäki, Tuuli Maaria
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36655
Kuvaus
Yhteenveto:Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen soitonopiskeluun ja niveltämään siirtymistä musiikkileikkikoulusta musiikkiopistoon. Tavoitteena voi olla myös eri instrumentteihin tutustuminen tai lapsen musiikkiopistoopintojen vaatiman motivaation ja edellytysten mittaaminen. Soitinkokeilujen järjestäminen ja ns. harjoitussoittimet mahdollistavat oppilaan innostamisen harvinaisemman instrumentin opintojen aloittamiseen. Samalla musiikkiopisto saa mahdollisuuden markkinoida vajaampia instrumenttiryhmiä tarpeidensa mukaan. Esimerkiksi pasuunan- tai trumpetinsoiton aloittamista voi edeltää harjoittelu lasten pasuunalla tai taskutrumpetilla. Valmennusopetuksen opetustarjonta ja toteutusmuodot vaihtelevat musiikkioppilaitoskohtaisesti – aivan kuten opetuksen tavoitteetkin. Juuri monien nimitysten ja toteutustapojen vuoksi opetuksen yleinen tunnettavuus ei kokemukseni mukaan ole vielä kovin laaja, vaikka valmennusopetusta onkin järjestetty jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Valmennusopetuksen tarjonnan voidaan kuitenkin ennustaa yleistyvän yhä entisestään.