Freejazz afrikanamerikkalaisen nationalistisen identiteetin ilmentäjänä 1960-luvun Yhdysvalloissa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen kulttuurin kautta rakennetun nationalistisen identiteetin presentaatiotapoja freejazzin konteksti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Katila, Mika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36583
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin millä tavoin freejazz ilmensi afrikanamerikkalaisten nationalistista identiteettiä Yhdysvalloissa 1960-luvulla. Tavoitteena oli selvittää erilaisia afrikanamerikkalaisen kulttuurin kautta rakennetun nationalistisen identiteetin presentaatiotapoja freejazzin kontekstissa. Freejazzia lähestyttiin ulkopuolelta käsin sen sosiaalispoliittisen kontekstin kautta. Tutkimuksen aineistona oli freejazzia, 1960-luvun afrikanamerikkalaisten sosiaalista kontekstia sekä kulttuuria käsittelevä kirjallisuus. Afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä rakennettiin 1960-luvulla kulttuurin avulla. Afrikanamerikkalaiset nationalistit valitsivat afrikanamerikkalaisten kollektiivisesta historiasta afrikkalaisen tradition kulttuurisen identiteettinsä rakennuselementiksi. Afrikkalaisen tradition avulla he pystyivät vetoamaan afrikanamerikkalaisten etniseen erikoisuuteen rakentaen kulttuurista identiteettiä afrikanamerikkalaista kansaa yhdistäen. Afrikkalaisen tradition kautta he pystyivät myös erottaumaan poliittisen kamppailunsa vastapuolesta, valkoisesta Amerikasta ja tällä tavoin rakentamaan ideologisesti separatistista nationalistista identiteettiä myös erottautumisen kautta. Freejazzmuusikot olivat 1960-luvun puolivälissä sitoutuneet tuottamaan mustan estetiikan mukaista funktionaalista taidetta, jonka avulla afrikanamerikkalaiset nationalistit kykenivät rakentamaan nationalistista identiteettiä. Freejazz pyrki ilmentämään afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä fyysisellä, esteettisellä sekä rakenteellisella tasolla. Fyysisellä tasolla freejazzmuusikot toimivat aktiiveina ja osallistuivat afrikanamerikkalaisten nationalistien poliittisiin tapahtumiin. Esteettisellä tasolla freejazz ilmensi afrikanamerikkalaista nationalistista identiteettiä perustuen afrikkalaisen musiikin elementteihin ja tietoisesti erottautuen länsimaisen musiikin karaktääreistä. Rakenteellisella tasolla freejazzissa on havaittavissa homologiaa afrikanamerikkalaisten 1960-luvun sosiaalisen elämän kanssa. Tutkimus osoitti kuinka freejazz oli tiiviissä yhteydessä afrikanamerikkalaisten sosiaaliseen elämään ja identifioi ne piirteet joiden kautta se sitä kykeni presentoimaan. Tutkimuksen tulokset auttavat selittämään freejazzia joka puhtaan musiikillisen tarkastelun kautta saattaa jättää monia kysymyksiä avoimiksi.