Suhdanteiden ennakointi yrityksen kokonaisvaltaisen ohjauksen osana Stetson Harrisonia ja vähän muutakin

Laskusuhdanteessa yritysten johtajien on opittava käyttämään suhdanteita kilpailuetuna. Muutokset yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat yhä nopeammin. Yritysten ohjausta muutetaan osana strategista asemointia ja organisaatio- ja kustannusrakenteita päivitetään useammin kilpailuedun saavuttamise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niemi, Sanna
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36577
Kuvaus
Yhteenveto:Laskusuhdanteessa yritysten johtajien on opittava käyttämään suhdanteita kilpailuetuna. Muutokset yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat yhä nopeammin. Yritysten ohjausta muutetaan osana strategista asemointia ja organisaatio- ja kustannusrakenteita päivitetään useammin kilpailuedun saavuttamiseksi. Sisäisen tarkastuksen ja riskien arvioinnin tehtävänä on valvoa ja ohjata yrityksen toimintaa toimintaympäristön muutokset huomioiden. Johdon ohjauksesta ja suhdanteiden ennakoinnista laskusuhdanteessa on vähän tutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suhdanteiden ennakointia ICT toimialalla. Tutkimuskysymys muotoutui kaksiosaiseksi. Ensiksi pyrittiin todentamaan ennakoivatko yritykset suhdanteita ja miten haastateltavat olivat kokeneet onnistuneensa suhdanteiden ennakoinnissa. Toiseksi havainnoitiin miten yritykset olivat ennakoineet suhdanteita kokonaisvaltaisen ohjauksen osana ja miten uudet linjaukset otettiin huomioon yrityksen toiminnassa. Tutkimus osoitti, että yritykset ennakoivat suhdanteita. Yritysten hallitukset ja johtoryhmät käyttävät ulkopuolisen asiantuntijan tekemiä tai yrityksen omia analyysejä osana strategian suunnittelua ja strategian tarkistusta. Päätöksentekoon vaikuttavat käytettävissä olevat tiedot ja tuntuma suhdanteiden heijastumisesta omalle markkina-alueelle. Johdon ohjausprosessi menetelmänä muuttui: strategian tarkistusta tehtiin puolen vuoden välein aiemman vuoden sijaan. Kaikilla yrityksillä menestystekijöiden ohjaus korostui. Ennakointi onnistui parhaiten yrityksissä, joissa ohjaus oli orgaaninen. Yrityksissä, joiden toiminta oli modifioitua, osatekijät olivat paremmin yhteydessä toisiinsa.