Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?

Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanja-aineiston sisällöstä? Minkälaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautiola, Teija
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36561
_version_ 1826225699639263232
author Rautiola, Teija
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautiola, Teija Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautiola, Teija Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautiola, Teija
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanja-aineiston sisällöstä? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanjan menetelmistä? Hermeneutiikan periaatteita mukailevalla tutkimusotteella oli päämääränä nuorten merkitysmaailman ymmärtäminen. Tutkimuksessa oli interventio, joka suunnattiin yläkoulun 8. -luokkalaisille. Suuta Suuremmalle -terveysviestinnän verkkokampanjan avulla koottiin tutkimusaineisto. Aineisto (n=12) kartutettiin kolmivaiheisesti. Ensin nuoret tutustuivat ohjatusti verkkoaineistoon ja vastasivat terveystiedon tunnilla verkkokampanjan työpajassa puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen (n=6). Toisessa vaiheessa tutkija teki verkkokampanjan aikana interaktiivisesti sosiaalisen median, Facebookin, välityksellä teemahaastattelun (n=2). Verkkokampanjan jälkeen toteutettiin kolmas vaihe, yksilöllinen teemahaastattelu (n=4). Tutkimustulokset perustuvat laadulliseen sisällönanalyysiin. Terveydenlukutaito ymmärretään nuorten ajattelussa käyttäytymisenä, jota ohjaa tietoisuus ja itsearviointi. Nuoren terveydenlukutaito kehittyi terveysviestinnän verkkokampanjan vaikutuksesta, jos verkkoaineiston sisältö vastasi heidän odotuksiaan ja herätti heidän mielenkiintonsa. Toiminnan linkittäminen kouluun sitoutti nuoria toimintaan ja tuki terveydenlukutaidon kehittymistä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiola, Teija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-08-18T17:01:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-08-18T17:01:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1181697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36561", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten suun terveysviestinn\u00e4n verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Mink\u00e4laisia ajatuksia nuorille her\u00e4\u00e4 verkkokampanja-aineiston sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4? Mink\u00e4laisia ajatuksia nuorille her\u00e4\u00e4 verkkokampanjan menetelmist\u00e4? Hermeneutiikan periaatteita mukailevalla tutkimusotteella oli p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 nuorten merkitysmaailman ymm\u00e4rt\u00e4minen. \r\n\r\nTutkimuksessa oli interventio, joka suunnattiin yl\u00e4koulun 8. -luokkalaisille. Suuta Suuremmalle -terveysviestinn\u00e4n verkkokampanjan avulla koottiin tutkimusaineisto. Aineisto (n=12) kartutettiin kolmivaiheisesti. Ensin nuoret tutustuivat ohjatusti verkkoaineistoon ja vastasivat terveystiedon tunnilla verkkokampanjan ty\u00f6pajassa puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen (n=6). Toisessa vaiheessa tutkija teki verkkokampanjan aikana interaktiivisesti sosiaalisen median, Facebookin, v\u00e4lityksell\u00e4 teemahaastattelun (n=2). Verkkokampanjan j\u00e4lkeen toteutettiin kolmas vaihe, yksil\u00f6llinen teemahaastattelu (n=4). \r\n\r\nTutkimustulokset perustuvat laadulliseen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin. Terveydenlukutaito ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nuorten ajattelussa k\u00e4ytt\u00e4ytymisen\u00e4, jota ohjaa tietoisuus ja itsearviointi. Nuoren terveydenlukutaito kehittyi terveysviestinn\u00e4n verkkokampanjan vaikutuksesta, jos verkkoaineiston sis\u00e4lt\u00f6 vastasi heid\u00e4n odotuksiaan ja her\u00e4tti heid\u00e4n mielenkiintonsa. Toiminnan linkitt\u00e4minen kouluun sitoutti nuoria toimintaan ja tuki terveydenlukutaidon kehittymist\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teija Rautiola (teharaut) on 2011-08-18 17:01:26.572215. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-08-18T17:01:27Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011081811254.pdf: 4366658 bytes, checksum: 2d8b1a6e9ef55bc847fdbe445e2433f3 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: 65327c48dfb540253468f3e2c5b21437 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-08-18T17:01:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011081811254.pdf: 4366658 bytes, checksum: 2d8b1a6e9ef55bc847fdbe445e2433f3 (MD5)\r\nlicense.html: 5016 bytes, checksum: 65327c48dfb540253468f3e2c5b21437 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosiokognitiivinen oppimisteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itseohjautuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveydenlukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveysviestinn\u00e4n verkkoaineisto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokampanja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miten suun terveysviestinn\u00e4n verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011081811254", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-08-18T17:01:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseohjautuvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kampanjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36561
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da804e3b-0053-47c9-8f2a-b69d36fd6af5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011081811254.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiola, Teija Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa? Sosiokognitiivinen oppimisteoria itseohjautuvuus terveydenlukutaito terveysviestinnän verkkoaineisto verkkokampanja Terveyskasvatus Health Education 50411 terveysviestintä verkkoviestintä kampanjat
title Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
title_full Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
title_fullStr Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa? Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
title_full_unstemmed Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa? Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
title_short Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
title_sort miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa
title_txtP Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
topic Sosiokognitiivinen oppimisteoria itseohjautuvuus terveydenlukutaito terveysviestinnän verkkoaineisto verkkokampanja Terveyskasvatus Health Education 50411 terveysviestintä verkkoviestintä kampanjat
topic_facet 50411 Health Education Sosiokognitiivinen oppimisteoria Terveyskasvatus itseohjautuvuus kampanjat terveydenlukutaito terveysviestinnän verkkoaineisto terveysviestintä verkkokampanja verkkoviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36561 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011081811254
work_keys_str_mv AT rautiolateija mitensuunterveysviestinnänverkkokampanjatukeenuorenterveydenlukutaitoa