Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?

Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanja-aineiston sisällöstä? Minkälaisia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautiola, Teija
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36561
Description
Summary:Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanja-aineiston sisällöstä? Minkälaisia ajatuksia nuorille herää verkkokampanjan menetelmistä? Hermeneutiikan periaatteita mukailevalla tutkimusotteella oli päämääränä nuorten merkitysmaailman ymmärtäminen. Tutkimuksessa oli interventio, joka suunnattiin yläkoulun 8. -luokkalaisille. Suuta Suuremmalle -terveysviestinnän verkkokampanjan avulla koottiin tutkimusaineisto. Aineisto (n=12) kartutettiin kolmivaiheisesti. Ensin nuoret tutustuivat ohjatusti verkkoaineistoon ja vastasivat terveystiedon tunnilla verkkokampanjan työpajassa puolistrukturoituun kyselylomakkeeseen (n=6). Toisessa vaiheessa tutkija teki verkkokampanjan aikana interaktiivisesti sosiaalisen median, Facebookin, välityksellä teemahaastattelun (n=2). Verkkokampanjan jälkeen toteutettiin kolmas vaihe, yksilöllinen teemahaastattelu (n=4). Tutkimustulokset perustuvat laadulliseen sisällönanalyysiin. Terveydenlukutaito ymmärretään nuorten ajattelussa käyttäytymisenä, jota ohjaa tietoisuus ja itsearviointi. Nuoren terveydenlukutaito kehittyi terveysviestinnän verkkokampanjan vaikutuksesta, jos verkkoaineiston sisältö vastasi heidän odotuksiaan ja herätti heidän mielenkiintonsa. Toiminnan linkittäminen kouluun sitoutti nuoria toimintaan ja tuki terveydenlukutaidon kehittymistä.