Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä

Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten duurisävellajissa menevä musiikki voi välittää melankolisen tai surullisen emootion. Kysymyksenasettelulla pyrittiin kyseenalaistamaan yksinkertaistava emootiokonventio duurisävellajin iloisuudesta ja kiinnitettiin huomiota perusemootiokategorisoinnin (ilo-suru-dik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahdelma, Imre
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36538
_version_ 1826225728698449920
author Lahdelma, Imre
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahdelma, Imre Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahdelma, Imre Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Musiikin laitos Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahdelma, Imre
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten duurisävellajissa menevä musiikki voi välittää melankolisen tai surullisen emootion. Kysymyksenasettelulla pyrittiin kyseenalaistamaan yksinkertaistava emootiokonventio duurisävellajin iloisuudesta ja kiinnitettiin huomiota perusemootiokategorisoinnin (ilo-suru-dikotomia) riittämättömyyteen kuvaamaan musiikillista emootionvälitystä. Tutkimuksessa tarkasteltiin perinteisen ilo-suru perusemootiokategorisoinnin välissä olevia emootioita kuten nostalgia ja melankolia. Epäkonventionaalista sävellajin käyttöä pyrittiin selittämään soveltamalla Brunswikin linssimallia musiikilliseen emootionvälitykseen. Tämän lisäksi Balkwillin ja Thompsonin esittelemä kulttuurit ylittävän emootionvälityksen tapahtuminen ilman sävellajin emootiokonventiota rinnastettiin kulttuurinsisäiseen epäkonventionaaliseen sävellajin käyttöön. Tutkimuksen pääasiallinen tapausesimerkki oli Ennio Morriconen säveltämä balladi La Storia Di Un Soldato elokuvasta Hyvät, pahat ja rumat. Tämän lisäksi tarkastelun kohteena oli myös joukko muita kappaleita elokuva-, taide- ja populaarimusiikin puolelta. Esimerkkikappaleiden nuottikuvan valossa tutkittiin mitkä psykofyysiset (tempo, dynamiikka, fraseeraus), melodiset ja harmoniset tekijät voivat välittää melankoliaa tai surua duurisävellajin kontekstissa musiikissa. Tutkimuksen perusteella duurisävellajilla voi välittää melankoliaa tai surua perinteisen duuri-molli-emootiokonvention vastaisesti. Psykofyysiset tekijät (muun muassa hidas tempo, pehmeä dynamiikka, legatofraseeraus) mahdollistavat musiikkispesifeiden merkkien sijaisfunktion Brunswikin linssimallin sekä kulttuurit ylittävän, ilman sävellajikonventiota tapahtuvan emootionvälityksen mukaisesti. Tutkimuksen valossa musiikillinen emootionvälitys ei perustu pelkästään yhteen tekijään, kuten konventionaalinen sävellaji, vaan musiikillisten merkkien yhteisvaikutukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että tempo on tärkeämpi yksittäinen tekijä emootionvälityksessä kuin sävellaji. Aineiston perusteella Deryck Cooken ja Philip Taggin nimeämät harmoniset ja melodiset tekijät (duurisuurseptimi, duurisointuun lisätty suuri seksti ja 4-3 melodiakulut) voivat välittää psykofyysisten tekijöiden ohessa melankolista tai surullista emootiota duurisävellajissa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahdelma, Imre", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-08-10T13:19:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-08-10T13:19:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1181578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36538", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten duuris\u00e4vellajissa menev\u00e4 musiikki voi v\u00e4litt\u00e4\u00e4 melankolisen tai surullisen emootion. Kysymyksenasettelulla pyrittiin kyseenalaistamaan yksinkertaistava emootiokonventio duuris\u00e4vellajin iloisuudesta ja kiinnitettiin huomiota perusemootiokategorisoinnin (ilo-suru-dikotomia) riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyteen kuvaamaan musiikillista emootionv\u00e4lityst\u00e4. Tutkimuksessa tarkasteltiin perinteisen ilo-suru perusemootiokategorisoinnin v\u00e4liss\u00e4 olevia emootioita kuten nostalgia ja melankolia.\n\nEp\u00e4konventionaalista s\u00e4vellajin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 pyrittiin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n soveltamalla Brunswikin linssimallia musiikilliseen emootionv\u00e4litykseen. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Balkwillin ja Thompsonin esittelem\u00e4 kulttuurit ylitt\u00e4v\u00e4n emootionv\u00e4lityksen tapahtuminen ilman s\u00e4vellajin emootiokonventiota rinnastettiin kulttuurinsis\u00e4iseen ep\u00e4konventionaaliseen s\u00e4vellajin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallinen tapausesimerkki oli Ennio Morriconen s\u00e4velt\u00e4m\u00e4 balladi La Storia Di Un Soldato elokuvasta Hyv\u00e4t, pahat ja rumat. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkastelun kohteena oli my\u00f6s joukko muita kappaleita elokuva-, taide- ja populaarimusiikin puolelta. Esimerkkikappaleiden nuottikuvan valossa tutkittiin mitk\u00e4 psykofyysiset (tempo, dynamiikka, fraseeraus), melodiset ja harmoniset tekij\u00e4t voivat v\u00e4litt\u00e4\u00e4 melankoliaa tai surua duuris\u00e4vellajin kontekstissa musiikissa.\n\nTutkimuksen perusteella duuris\u00e4vellajilla voi v\u00e4litt\u00e4\u00e4 melankoliaa tai surua perinteisen duuri-molli-emootiokonvention vastaisesti. Psykofyysiset tekij\u00e4t (muun muassa hidas tempo, pehme\u00e4 dynamiikka, legatofraseeraus) mahdollistavat musiikkispesifeiden merkkien sijaisfunktion Brunswikin linssimallin sek\u00e4 kulttuurit ylitt\u00e4v\u00e4n, ilman s\u00e4vellajikonventiota tapahtuvan emootionv\u00e4lityksen mukaisesti. Tutkimuksen valossa musiikillinen emootionv\u00e4litys ei perustu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n yhteen tekij\u00e4\u00e4n, kuten konventionaalinen s\u00e4vellaji, vaan musiikillisten merkkien yhteisvaikutukseen. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 tempo on t\u00e4rke\u00e4mpi yksitt\u00e4inen tekij\u00e4 emootionv\u00e4lityksess\u00e4 kuin s\u00e4vellaji. Aineiston perusteella Deryck Cooken ja Philip Taggin nime\u00e4m\u00e4t harmoniset ja melodiset tekij\u00e4t (duurisuurseptimi, duurisointuun lis\u00e4tty suuri seksti ja 4-3 melodiakulut) voivat v\u00e4litt\u00e4\u00e4 psykofyysisten tekij\u00f6iden ohessa melankolista tai surullista emootiota duuris\u00e4vellajissa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Imre Lahdelma (imlahdel) on 2011-08-10 13:19:04.868332. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-08-10T13:19:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011081011217.pdf: 1322882 bytes, checksum: ff5b0afee4e3ca46ccc4ad6111558cab (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 76951c1be5da90d0e2329f0241e7418d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-08-10T13:19:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011081011217.pdf: 1322882 bytes, checksum: ff5b0afee4e3ca46ccc4ad6111558cab (MD5)\nlicense.html: 5021 bytes, checksum: 76951c1be5da90d0e2329f0241e7418d (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hyv\u00e4t, pahat ja rumat (elokuva)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Duuris\u00e4vellajin ep\u00e4konventionaalinen k\u00e4ytt\u00f6 musiikillisen emootion v\u00e4lityksess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011081011217", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-08-10T13:19:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4vellajit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuvamusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "melankolia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nostalgia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suru", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36538
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/26c9391a-0b04-4404-855a-6c79e433720d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011081011217.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahdelma, Imre Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä Hyvät, pahat ja rumat (elokuva) Musiikkitiede Musicology 3051 sävellajit elokuvamusiikki tunteet melankolia nostalgia suru
title Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_full Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_fullStr Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_full_unstemmed Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_short Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_sort duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
title_txtP Duurisävellajin epäkonventionaalinen käyttö musiikillisen emootion välityksessä
topic Hyvät, pahat ja rumat (elokuva) Musiikkitiede Musicology 3051 sävellajit elokuvamusiikki tunteet melankolia nostalgia suru
topic_facet 3051 Hyvät, pahat ja rumat (elokuva) Musicology Musiikkitiede elokuvamusiikki melankolia nostalgia suru sävellajit tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36538 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011081011217
work_keys_str_mv AT lahdelmaimre duurisävellajinepäkonventionaalinenkäyttömusiikillisenemootionvälityksessä