Kohti elävää kuvaa visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa

Tutkimuksessa tarkastellaan visuaalista ajattelua sekä sen merkitystä kertovan elokuvan näyttämöllepanon suunnittelu- ja hahmotusprosessissa. Visuaalisella ajattelulla käsitetään mielikuvat, visuaalisen havaitsemisen Rudolf Arnheimin teorian mukaan sekä visuaaliseen kerrontaan liittyvän luovan, prod...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suvanto, Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36527
_version_ 1826225760819478528
author Suvanto, Kaisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suvanto, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suvanto, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suvanto, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan visuaalista ajattelua sekä sen merkitystä kertovan elokuvan näyttämöllepanon suunnittelu- ja hahmotusprosessissa. Visuaalisella ajattelulla käsitetään mielikuvat, visuaalisen havaitsemisen Rudolf Arnheimin teorian mukaan sekä visuaaliseen kerrontaan liittyvän luovan, produktiivisen ajattelun. Tutkimus on osa kognitiivista elokuvatutkimusta ja pohjaa vahvasti hahmopsykologiaan sekä Rudolf Arnheimin visuaalisen havaitsemisen teoriaan. Tutkimuksen alussa perehdytään hahmoteoriaan, jonka perusajatuksena on, että mieli hahmottaa kokonaisuuksia pikemminkin kuin osia, joista kokonaisuudet rakentuvat. Tutkimuksessa käydään läpi Rudolf Arnheimin havaitsemisen teoriaa sekä sen yhteyttä elokuvan katsomiseen. Rudolf Arnheimin hahmopsykologinen teoria selventää sitä, miten taideteokset saavat meissä aikaan tietynlaisen havaintokokemuksen. Arnheimin mukaan kohteen havaitseminen tarkoittaa sen oleellisten piirteiden abstrahoimista. Kohteen abstrahoimisesta muodostuu hahmoja (Gestalten). Hahmot kartuttavat visuaalisia konsepteja, jotka ovat oleellinen osa sekä myöhempiä havaitsemistapahtumia että ajattelua ylipäätään. Tutkimuksessa tarkastellaan myös näyttämöllepanon eri elementtejä sekä elementtien käyttömahdollisuuksia elokuvan visuaalisessa kerronnassa. Tämän jälkeen selvitetään syvyysvaikutelman luomista ja kuvakompositiota, jolla on oleellinen rooli elokuvan kuvan semiotiikassa. Arnheimin teorian rinnalla tarkastellaan Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin teoriaa, jonka mukaan kuvat ovat semioottisia järjestelmiä, joilla on usein myös ideologisia ulottuvuuksia. Myös symboleita tarkastellaan osana elokuvan visuaalista kerrontaa, pääasiassa Arnheimin, Kressin ja van Leeuwenin sekä Susanne K. Langerin ajatuksia hyödyntäen. Lopuksi tutkimuksessa pohditaan luovuutta ongelmanratkaisukykynä ja tarkastellaan erilaisia luovan prosessin määritelmiä. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti Mark Johnsonin hahmopsykologiaan pohjaavaan somaattiseen luovuusteoriaan, jossa kehollisista kokemuksista muodostuvilla skeemoilla on oleellinen rooli luovassa prosessissa. Mielikuvien yhteydessä hyödynnetään pääasiassa Neisserin sekä Arnheimin ajatuksia. Lopuksi pyritään muodostamaan kuva siitä, miten luovuus ongelmanratkaisukykynä toimii yhdessä visuaalisen ajattelun kanssa elokuvan näyttämöllepanoa suunniteltaessa. Tutkimuksen perusteella näyttäisi, että hahmojen havaitsemiseen pohjaava visuaalinen ajattelu on oleellinen osa elokuvan suunnittelu- ja hahmotusprosessia. Vaikuttaisi siltä, näyttämöllepanon suunnitteluun tarvittava luova prosessi vaatii luovaa ongelmanratkaisukykyä, joka hyödyntää havaitsemisen yhteydessä syntynyttä hahmojen ja visuaalisten konseptien varastoa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suvanto, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-08-01T13:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-08-01T13:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1181468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36527", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan visuaalista ajattelua sek\u00e4 sen merkityst\u00e4 kertovan elokuvan n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanon suunnittelu- ja hahmotusprosessissa. Visuaalisella ajattelulla k\u00e4sitet\u00e4\u00e4n mielikuvat, visuaalisen havaitsemisen Rudolf Arnheimin teorian mukaan sek\u00e4 visuaaliseen kerrontaan liittyv\u00e4n luovan, produktiivisen ajattelun. Tutkimus on osa kognitiivista elokuvatutkimusta ja pohjaa vahvasti hahmopsykologiaan sek\u00e4 Rudolf Arnheimin visuaalisen havaitsemisen teoriaan. \n\nTutkimuksen alussa perehdyt\u00e4\u00e4n hahmoteoriaan, jonka perusajatuksena on, ett\u00e4 mieli hahmottaa kokonaisuuksia pikemminkin kuin osia, joista kokonaisuudet rakentuvat. Tutkimuksessa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi Rudolf Arnheimin havaitsemisen teoriaa sek\u00e4 sen yhteytt\u00e4 elokuvan katsomiseen. Rudolf Arnheimin hahmopsykologinen teoria selvent\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten taideteokset saavat meiss\u00e4 aikaan tietynlaisen havaintokokemuksen. Arnheimin mukaan kohteen havaitseminen tarkoittaa sen oleellisten piirteiden abstrahoimista. Kohteen abstrahoimisesta muodostuu hahmoja (Gestalten). Hahmot kartuttavat visuaalisia konsepteja, jotka ovat oleellinen osa sek\u00e4 my\u00f6hempi\u00e4 havaitsemistapahtumia ett\u00e4 ajattelua ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n. \n\nTutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanon eri elementtej\u00e4 sek\u00e4 elementtien k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuuksia elokuvan visuaalisessa kerronnassa. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen selvitet\u00e4\u00e4n syvyysvaikutelman luomista ja kuvakompositiota, jolla on oleellinen rooli elokuvan kuvan semiotiikassa. Arnheimin teorian rinnalla tarkastellaan Gunther Kressin ja Theo van Leeuwenin teoriaa, jonka mukaan kuvat ovat semioottisia j\u00e4rjestelmi\u00e4, joilla on usein my\u00f6s ideologisia ulottuvuuksia. My\u00f6s symboleita tarkastellaan osana elokuvan visuaalista kerrontaa, p\u00e4\u00e4asiassa Arnheimin, Kressin ja van Leeuwenin sek\u00e4 Susanne K. Langerin ajatuksia hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nLopuksi tutkimuksessa pohditaan luovuutta ongelmanratkaisukykyn\u00e4 ja tarkastellaan erilaisia luovan prosessin m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n erityisesti Mark Johnsonin hahmopsykologiaan pohjaavaan somaattiseen luovuusteoriaan, jossa kehollisista kokemuksista muodostuvilla skeemoilla on oleellinen rooli luovassa prosessissa. Mielikuvien yhteydess\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa Neisserin sek\u00e4 Arnheimin ajatuksia. Lopuksi pyrit\u00e4\u00e4n muodostamaan kuva siit\u00e4, miten luovuus ongelmanratkaisukykyn\u00e4 toimii yhdess\u00e4 visuaalisen ajattelun kanssa elokuvan n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanoa suunniteltaessa.\n\nTutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi, ett\u00e4 hahmojen havaitsemiseen pohjaava visuaalinen ajattelu on oleellinen osa elokuvan suunnittelu- ja hahmotusprosessia. Vaikuttaisi silt\u00e4, n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanon suunnitteluun tarvittava luova prosessi vaatii luovaa ongelmanratkaisukyky\u00e4, joka hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 havaitsemisen yhteydess\u00e4 syntynytt\u00e4 hahmojen ja visuaalisten konseptien varastoa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Suvanto (kasuvant) on 2011-08-01 13:16:39.914117. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-08-01T13:16:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011080111203.pdf: 824082 bytes, checksum: 99519b7f7f9aef893e70047ee31e584c (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: 33e3f20a0c0e0a1cb96007cc8272ba20 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-08-01T13:16:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011080111203.pdf: 824082 bytes, checksum: 99519b7f7f9aef893e70047ee31e584c (MD5)\nlicense.html: 5053 bytes, checksum: 33e3f20a0c0e0a1cb96007cc8272ba20 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalinen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kertova elokuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepano", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti el\u00e4v\u00e4\u00e4 kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6llepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011080111203", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-08-01T13:16:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elokuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_36527
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ab28cc87-9dfb-44e6-a6f3-81b6ade3e42f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011080111203.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suvanto, Kaisa Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa visuaalinen ajattelu kertova elokuva näyttämöllepano Kirjoittaminen Creative writing 3041 visuaalisuus elokuva näyttämöt
title Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_alt Visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_full Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_fullStr Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_full_unstemmed Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_short Kohti elävää kuvaa
title_sort kohti elävää kuvaa visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus ja suunnitteluprosessissa
title_sub visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
title_txtP Kohti elävää kuvaa : visuaalinen ajattelu kertovan elokuvan näyttämöllepanon hahmotus- ja suunnitteluprosessissa
topic visuaalinen ajattelu kertova elokuva näyttämöllepano Kirjoittaminen Creative writing 3041 visuaalisuus elokuva näyttämöt
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen elokuva kertova elokuva näyttämöllepano näyttämöt visuaalinen ajattelu visuaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36527 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011080111203
work_keys_str_mv AT suvantokaisa kohtielävääkuvaavisuaalinenajattelukertovanelokuvannäyttämöllepanonhahmotusjasuunni