Les traits sémantiques des adjectifs dans "Hygiène de l'assassin" d'Amélie Nothomb

Amélie Nothombin tyyli ja tekstin sanavalinnat ova poikkeuksellisen rikkaita ja hänen tuotantonsa erottuukin tyyliltään positiivisesti muusta ranskankielisestä nykykirjallisuudesta. Tarkastelen työssäni Nothombin käyttämien adjektiivien semantiikkaa ja niiden jakaumaa Nothombin teoksessa Hygiène...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paananen, Annika
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36525
Kuvaus
Yhteenveto:Amélie Nothombin tyyli ja tekstin sanavalinnat ova poikkeuksellisen rikkaita ja hänen tuotantonsa erottuukin tyyliltään positiivisesti muusta ranskankielisestä nykykirjallisuudesta. Tarkastelen työssäni Nothombin käyttämien adjektiivien semantiikkaa ja niiden jakaumaa Nothombin teoksessa Hygiène de l’assassin. Analyysin perustana on käytetty Catherine Kerbrat-Orecchionin adjektiivien subjektiivisuusjaottelua. Kerbrat-Orecchionin mukaan adjektiivit voidaan semanttisesti jakaa vähintään viiteen eri luokkaan: ensimmäisenä hän jakaa adjektiivit joko objektiivisiin tai subjektiivisiin. Näistä subjektiiviset adjektiivit voidaan vielä jakaa kolmeen eri kategoriaan niiden erilaisen luonteen perusteella: affektiivisiin adjektiiveihin, aksiologisiin adjektiiveihin sekä ei-aksiologisiin adjektiiveihin. Nimensä muskaisesti affektiiviset adjektiivit heijastavat vahvasti puhujan subjektiivista, tunteellista asennoitumista kohteeseen. Aksiologiset adjektiiviiset sen sijaan viittaavat puhujan henkilökohtaiseen arviointiin perustuvaan asenteeseen. Ei-aksiologiset adjektiivit taas ovat suhteellisen neutraaleja, toteavia ja yleiseen normiin viittaavia adjektiiveja. Aineisto muodostuu Nothombin teoksen adjektiiveista, jotka viittaavaat teoksen Léopoldinehenkilöhahmoon. Léopoldine on päähenkilön rakkauden kohde, joten työn lähtökohtana oli, että suurin osa aineiston adjektiiveista kuuluisi affektiiviisiin adjektiiveihin. Analyysi paljasti kuitenkin, että suurin osa aineistosta kuuluu aksiologisten adjektiivien ryhmään affektiivisten adjektiivien ryhmän jäädessä toiseksi suurimmaksi ryhmäksi. Analyysi osoitti kuitenkin, että voimakkaimmin subjektiiviset adjektiivit olivat enemmistönä aineistossa.