Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet

TIIVISTELMÄ Lemponen, Niina 2011. Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu–tutkielma, 83 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten oppilaiden temperamenttipiirt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lemponen, Niina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27308
_version_ 1826225756097740800
author Lemponen, Niina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lemponen, Niina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lemponen, Niina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lemponen, Niina
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Lemponen, Niina 2011. Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu–tutkielma, 83 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten oppilaiden temperamenttipiirteitä, liikunnan arvosanoja ja niiden välisiä yhteyksiä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Lisäksi tutkittiin temperamenttipiirteiden eroja kiitettäviä ja tyydyttäviä liikunnan arvosanoja saaneiden oppilaiden välillä. Tutkimukseen pyydettiin mukaan keväällä 2009 kolmen harkinnanvaraisesti valitun alakoulun viidennen luokan oppilaita. Syksyllä 2009 hankittiin vielä lisäaineistoa. Lopullisessa tilastollisessa tarkastelussa mukana oli yhteensä 140 viidesluokkalaista oppilasta, joista tyttöjä oli 77 ja poikia 63. Temperamenttia tarkasteltiin Rothbartin (1981) temperamenttiteorian pohjalta. Tutkimusaineiston hankinnassa käytettiin suomentamaani Rothbartin (2001) Early Adolescence Temperament Questionnaire-Revised (EATQ-R) mittaria, joka on tarkoitettu 9 – 15 – vuotiaiden temperamentin tarkasteluun. Kyselylomakkeen väittämät koskevat kahtatoista temperamenttipiirrettä, joita oppilaat arvioivat itse. Tarkastelin aineistoa tilastollisesti Cronbachin alfojen, keskiarvojen ja –hajontojen, frekvenssien, riippumattomien otosten t-testin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla. Tulosten perusteella viidesluokkalaisten temperamenttia voidaan yleisesti kuvata melko positiivissävytteisenä. Oppilailla on korkea itsesäätelykyky, aloitteisuus, emotionaalisuus ja alhainen negatiivinen mieliala. Tyttöjen ja poikien temperamentit erosivat toisistaan siten, että tytöt hallitsevat enemmän toimintaa, haluavat kokea läheisyyttä, tuntevat pelkoa ja kokevat mielihyvää herkästi. Pojat taas ovat aggressiivisia, suuntaavat tarkkaavaisuuttaan tiukasti ja ovat elämyshakuisia. Liikunnan arvosanojen keskiarvo oli tytöillä ja pojilla 8.3, mutta tyttöjen arvosanojen keskihajonta oli suurempi. Tilastollisesti merkitseviä positiivisia korrelaatioita esiintyi liikunnan arvosanan ja toiminnan hallinnan, itsekurin, läheisyyden ja elämyshakuisuuden välillä, sekä negatiivisia korrelaatioita aggressiivisuuden, mielihyväherkkyyden ja ujouden välillä. Useampi temperamenttipiirre oli yhteydessä tyttöjen liikunnan arvosanaan kuin poikien. Kiitettäviä liikunnan arvosanoja saaneet viidesluokkalaiset olivat tyydyttäviä arvosanoja saaneita oppilaita parempia hallitsemaan toimintaansa ja tiukempia itsekurissaan, elämyshakuisempia sekä osoittivat matalampaa ujoutta ja mielihyväherkkyyttä. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että temperamentti on yhteydessä liikunnan arviointiin. Opettajien tulisi tarkastaa oppilasarviointiinsa vaikuttavia tekijöitä ja käytänteitä, sillä tasa-arvoinen, oppilaiden persoonallisuudesta riippumaton menestyminen koululiikunnassa tulisi olla kaikille mahdollista.
first_indexed 2023-03-22T09:57:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lemponen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-07-19T17:34:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-07-19T17:34:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1180554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27308", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\nLemponen, Niina 2011. Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden v\u00e4liset yhteydet. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu\u2013tutkielma, 83 s.\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 viidesluokkalaisten oppilaiden temperamenttipiirteit\u00e4, liikunnan arvosanoja ja niiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 sek\u00e4 sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja n\u00e4iss\u00e4 tekij\u00f6iss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin temperamenttipiirteiden eroja kiitett\u00e4vi\u00e4 ja tyydytt\u00e4vi\u00e4 liikunnan arvosanoja saaneiden oppilaiden v\u00e4lill\u00e4. Tutkimukseen pyydettiin mukaan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2009 kolmen harkinnanvaraisesti valitun alakoulun viidennen luokan oppilaita. Syksyll\u00e4 2009 hankittiin viel\u00e4 lis\u00e4aineistoa. Lopullisessa tilastollisessa tarkastelussa mukana oli yhteens\u00e4 140 viidesluokkalaista oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 77 ja poikia 63.\r\nTemperamenttia tarkasteltiin Rothbartin (1981) temperamenttiteorian pohjalta. Tutkimusaineiston hankinnassa k\u00e4ytettiin suomentamaani Rothbartin (2001) Early Adolescence Temperament Questionnaire-Revised (EATQ-R) mittaria, joka on tarkoitettu 9 \u2013 15 \u2013 vuotiaiden temperamentin tarkasteluun. Kyselylomakkeen v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t koskevat kahtatoista temperamenttipiirrett\u00e4, joita oppilaat arvioivat itse. Tarkastelin aineistoa tilastollisesti Cronbachin alfojen, keskiarvojen ja \u2013hajontojen, frekvenssien, riippumattomien otosten t-testin ja Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla.\r\nTulosten perusteella viidesluokkalaisten temperamenttia voidaan yleisesti kuvata melko positiiviss\u00e4vytteisen\u00e4. Oppilailla on korkea itses\u00e4\u00e4telykyky, aloitteisuus, emotionaalisuus ja alhainen negatiivinen mieliala. Tytt\u00f6jen ja poikien temperamentit erosivat toisistaan siten, ett\u00e4 tyt\u00f6t hallitsevat enemm\u00e4n toimintaa, haluavat kokea l\u00e4heisyytt\u00e4, tuntevat pelkoa ja kokevat mielihyv\u00e4\u00e4 herk\u00e4sti. Pojat taas ovat aggressiivisia, suuntaavat tarkkaavaisuuttaan tiukasti ja ovat el\u00e4myshakuisia. Liikunnan arvosanojen keskiarvo oli tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla 8.3, mutta tytt\u00f6jen arvosanojen keskihajonta oli suurempi. Tilastollisesti merkitsevi\u00e4 positiivisia korrelaatioita esiintyi liikunnan arvosanan ja toiminnan hallinnan, itsekurin, l\u00e4heisyyden ja el\u00e4myshakuisuuden v\u00e4lill\u00e4, sek\u00e4 negatiivisia korrelaatioita aggressiivisuuden, mielihyv\u00e4herkkyyden ja ujouden v\u00e4lill\u00e4. Useampi temperamenttipiirre oli yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen liikunnan arvosanaan kuin poikien. Kiitett\u00e4vi\u00e4 liikunnan arvosanoja saaneet viidesluokkalaiset olivat tyydytt\u00e4vi\u00e4 arvosanoja saaneita oppilaita parempia hallitsemaan toimintaansa ja tiukempia itsekurissaan, el\u00e4myshakuisempia sek\u00e4 osoittivat matalampaa ujoutta ja mielihyv\u00e4herkkyytt\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 temperamentti on yhteydess\u00e4 liikunnan arviointiin. Opettajien tulisi tarkastaa oppilasarviointiinsa vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, sill\u00e4 tasa-arvoinen, oppilaiden persoonallisuudesta riippumaton menestyminen koululiikunnassa tulisi olla kaikille mahdollista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Lemponen (nimalemp) on 2011-07-19 17:34:00.213972. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-07-19T17:34:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011071911184.pdf: 707008 bytes, checksum: 1c5a663402aeca2c878c1aeeec268e53 (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: d1fa9191a69968a9f95035a946d4f88d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-07-19T17:34:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011071911184.pdf: 707008 bytes, checksum: 1c5a663402aeca2c878c1aeeec268e53 (MD5)\r\nlicense.html: 5042 bytes, checksum: d1fa9191a69968a9f95035a946d4f88d (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamentti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnan arviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsearviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden v\u00e4liset yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011071911184", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2011-07-19T17:34:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27308
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/84c991da-c3ac-40bc-9c46-6425af5eb5cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011071911184.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lemponen, Niina Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet temperamentti liikunnan arviointi alakoulu itsearviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta arviointi
title Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_full Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_fullStr Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_short Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_sort viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
title_txtP Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
topic temperamentti liikunnan arviointi alakoulu itsearviointi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta arviointi
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu arviointi itsearviointi liikunnan arviointi liikunta temperamentti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011071911184
work_keys_str_mv AT lemponenniina viidesluokkalaistenitsearvioiduttemperamenttipiirteetliikunnanarvosanatjaniidenväl