Ulkoiset stakeholder-suhteet Koulutuksen tutkimuslaitoksen sosiaalisena pääomana

Suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja sitä kehittäviin organisaatioihin kohdistuu monia haasteita muiden julkisten organisaatioiden tapaan. Näistä vaatimuksista selviäminen edel-lyttää yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja sen vuoksi stakeholder-suhteiden tutkiminen on tärkeää. Suomessa julkisen palvel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nurisalo, Satu-Maria
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27282
Description
Summary:Suomalaiseen koulutusjärjestelmään ja sitä kehittäviin organisaatioihin kohdistuu monia haasteita muiden julkisten organisaatioiden tapaan. Näistä vaatimuksista selviäminen edel-lyttää yhteistyötä eri tahojen kanssa, ja sen vuoksi stakeholder-suhteiden tutkiminen on tärkeää. Suomessa julkisen palveluorganisaation ja sen ulkoisten stakeholder-suhteiden, ja erityisesti niiden ominaispiirteiden tutkiminen on ollut vähäistä. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään Koulutuksen tutkimuslaitoksen ulkoisten stake-holder-suhteiden tunnuspiirteitä, ja kuinka tyytyväisiä ulkoiset stakeholderit ovat suhtee-seen laitoksen kanssa. Tutkimuksessa tarkasteltiin soveltuuko organisaation ja sen sidos-ryhmien välistä suhdetyytyväisyyttä varten kehitetty OPRA-malli julkisen organisaation stakeholder-suhteiden mittaamiseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, ovatko ulkoiset stakeholder-suhteet merkittävä sosiaalinen pääoma tutkimuslaitokselle. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jota täydennettiin fokusryhmähaastattelulla. Aluksi Koulu-tuksen tutkimuslaitoksen johtoryhmälle toteutettiin fokusryhmähaastattelu, jolla kartoitet-tiin organisaation näkemyksiä stakeholder-suhteistaan. Sen jälkeen tehtiin kysely tutkimus-laitoksen tärkeimmille stakeholder-ryhmille. Analyysitapoina käytettiin sisällönanalyysia, tilastollista analyysia ja tilastollista testausta. Tutkimuksen mukaan Koulutuksen tutkimuslaitoksen ulkoiset stakeholder-suhteet ovat luottamuksellisia sekä etäisiä, ammatillisia, orastavia tai myönteisiä. Ne ovat sosiaalista pääomaa tutkimuslaitokselle ja suhteisiin ollaan pääosin tyytyväisiä. OPRA-malli soveltuu julkisen organisaation stakeholder-suhteiden mittaamisen melko hyvin.