Lukemissujuvuus neljännellä luokalla mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sujuvasti neljännen luokan oppilaat lukevat, ja millaisia taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää. Tutkimukseen osallistui 85 neljännen luokan oppilasta. Oppilaat tekivät erilaisia kielellisiä ja kognitiivisia taitoja mittaavia tehtäväsarjoja, joiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomisto, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27274
_version_ 1826225748679065600
author Tuomisto, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tuomisto, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tuomisto, Pauliina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tuomisto, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sujuvasti neljännen luokan oppilaat lukevat, ja millaisia taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää. Tutkimukseen osallistui 85 neljännen luokan oppilasta. Oppilaat tekivät erilaisia kielellisiä ja kognitiivisia taitoja mittaavia tehtäväsarjoja, joiden tuloksia verrattiin lukemistestien tuloksiin. Lukemissujuvuuden muuttujina tutkimuksessa käytettiin sanojen ja epäsanojen lukemista sekä kahden lyhyen tekstin lukemiseen käytettyä aikaa. Tehtäväsarjojen avulla tutkittiin nopean sarjallisen nimeämisen, artikulaationopeuden, prosessointinopeuden, yleisen kykytason ja visuaalisen tunnistamisen yhteyttä lukemistesteissä menestymiseen. Tutkimusaihe on tärkeä ja mielenkiintoinen, sillä suomen säännönmukaisessa kirjoitusjärjestelmässä lukemisen ongelmat ilmenevät useimmiten juuri lukemissujuvuuden ja –nopeuden kohdalla eikä niinkään lukemistarkkuudessa. Tutkimuksen neljäsluokkalaiset lukivatkin melko vähin virhein, mutta lukemissujuvuus eli luettujen sanojen ja merkityksettömien sanojen määrä sekä tekstiin käytetty aika vaihtelivat suuresti lukijoiden välillä. Tulokset analysoitiin SPSS-tilastomene¬telmäohjelmalla. Tilastollisina tutkimusmenetelminä käytettiin jakaumien (frekvenssija¬kauma, prosenttijakauma) koontia, t-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysia, Kruskall-Wallis –testiä, korrelaatio¬analyysia ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen päätuloksena voidaan todeta, että nopealla sarjallisella nimeämisellä oli merkittävä yhteys lukemissujuvuuteen. Tutkimuksen mukaan nopea sarjallinen nimeäminen on tärkeä lukemissujuvuuden taustataito, joten sen merkitys tulisi lukemaan opettamisessa huomioida. Tutkimus osoitti myös, että fonologisen tietoisuuden asteella oli merkitystä lukemissujuvuuden kannalta. Tyttöjen ja poikien välillä ei sen sijaan tässä aineistossa ollut merkittävää eroa lukemissujuvuudessa. Sen suhteen, missä koulussa oppilaat opiskelivat, lukemissujuvuudessa oli jonkin verran eroa. Lukemissujuvuuden ongelmat ovat monesti varsin pitkäaikaisia. Ongelmat jatkuvat helposti lapsuudesta aikuisuuteen, joten ongelmiin puuttuminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ja lukemistaitojen tukeminen oikeilla menetelmillä olisi tärkeää. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille lukemissujuvuuden rakentumista ja merkitystä suomen säännönmukaisessa kirjoitusjärjestelmässä, jotta oppilaita osattaisiin entistä paremmin ohjata ja tukea, niin että yhä useampi voisi oppia lukemaan sujuvasti.
first_indexed 2023-03-22T09:59:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomisto, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-07-04T13:41:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-07-04T13:41:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1179929", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27274", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten sujuvasti nelj\u00e4nnen luokan oppilaat lukevat, ja millaisia taustataitoja sujuva lukeminen edellytt\u00e4\u00e4. Tutkimukseen osallistui 85 nelj\u00e4nnen luokan oppilasta. Oppilaat tekiv\u00e4t erilaisia kielellisi\u00e4 ja kognitiivisia taitoja mittaavia teht\u00e4v\u00e4sarjoja, joiden tuloksia verrattiin lukemistestien tuloksiin. \r\n\r\nLukemissujuvuuden muuttujina tutkimuksessa k\u00e4ytettiin sanojen ja ep\u00e4sanojen lukemista sek\u00e4 kahden lyhyen tekstin lukemiseen k\u00e4ytetty\u00e4 aikaa. Teht\u00e4v\u00e4sarjojen avulla tutkittiin nopean sarjallisen nime\u00e4misen, artikulaationopeuden, prosessointinopeuden, yleisen kykytason ja visuaalisen tunnistamisen yhteytt\u00e4 lukemistesteiss\u00e4 menestymiseen.\r\n\r\nTutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4 ja mielenkiintoinen, sill\u00e4 suomen s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisessa kirjoitusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 lukemisen ongelmat ilmenev\u00e4t useimmiten juuri lukemissujuvuuden ja \u2013nopeuden kohdalla eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n lukemistarkkuudessa. Tutkimuksen nelj\u00e4sluokkalaiset lukivatkin melko v\u00e4hin virhein, mutta lukemissujuvuus eli luettujen sanojen ja merkityksett\u00f6mien sanojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 tekstiin k\u00e4ytetty aika vaihtelivat suuresti lukijoiden v\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nTulokset analysoitiin SPSS-tilastomene\u00actelm\u00e4ohjelmalla. Tilastollisina tutkimusmenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin jakaumien (frekvenssija\u00ackauma, prosenttijakauma) koontia, t-testi\u00e4, yksisuuntaista varianssianalyysia, Kruskall-Wallis \u2013testi\u00e4, korrelaatio\u00acanalyysia ja lineaarista regressioanalyysia. \r\n\r\nTutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksena voidaan todeta, ett\u00e4 nopealla sarjallisella nime\u00e4misell\u00e4 oli merkitt\u00e4v\u00e4 yhteys lukemissujuvuuteen. Tutkimuksen mukaan nopea sarjallinen nime\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4 lukemissujuvuuden taustataito, joten sen merkitys tulisi lukemaan opettamisessa huomioida. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 fonologisen tietoisuuden asteella oli merkityst\u00e4 lukemissujuvuuden kannalta. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei sen sijaan t\u00e4ss\u00e4 aineistossa ollut merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 eroa lukemissujuvuudessa. Sen suhteen, miss\u00e4 koulussa oppilaat opiskelivat, lukemissujuvuudessa oli jonkin verran eroa.\r\n\r\nLukemissujuvuuden ongelmat ovat monesti varsin pitk\u00e4aikaisia. Ongelmat jatkuvat helposti lapsuudesta aikuisuuteen, joten ongelmiin puuttuminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, ja lukemistaitojen tukeminen oikeilla menetelmill\u00e4 olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille lukemissujuvuuden rakentumista ja merkityst\u00e4 suomen s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisessa kirjoitusj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4, jotta oppilaita osattaisiin entist\u00e4 paremmin ohjata ja tukea, niin ett\u00e4 yh\u00e4 useampi voisi oppia lukemaan sujuvasti.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Tuomisto (pamipaun) on 2011-07-04 13:40:59.588987. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-07-04T13:41:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011070411127.pdf: 322200 bytes, checksum: 9b425c668eb5ed13eda46292ae2cf219 (MD5)\r\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 63816edd6d765f462c308d866ea31943 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-07-04T13:41:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011070411127.pdf: 322200 bytes, checksum: 9b425c668eb5ed13eda46292ae2cf219 (MD5)\r\nlicense.html: 5033 bytes, checksum: 63816edd6d765f462c308d866ea31943 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemissujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nopea sarjallinen nime\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dekoodaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fonologinen prosessointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ortografinen prosessointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "grafeemit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foneemit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemissujuvuus nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla : mit\u00e4 taustataitoja sujuva lukeminen edellytt\u00e4\u00e4?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011070411127", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foneemit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fonologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oikeinkirjoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nime\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27274
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/17a9cac6-0ea1-42da-a8da-40009f5ffe1a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011070411127.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomisto, Pauliina Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää? lukemissujuvuus nopea sarjallinen nimeäminen dekoodaus fonologinen prosessointi ortografinen prosessointi grafeemit foneemit Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen fonologia oikeinkirjoitus nimeäminen
title Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
title_full Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
title_fullStr Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää? Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
title_full_unstemmed Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää? Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
title_short Lukemissujuvuus neljännellä luokalla
title_sort lukemissujuvuus neljännellä luokalla mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää
title_sub mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
title_txtP Lukemissujuvuus neljännellä luokalla : mitä taustataitoja sujuva lukeminen edellyttää?
topic lukemissujuvuus nopea sarjallinen nimeäminen dekoodaus fonologinen prosessointi ortografinen prosessointi grafeemit foneemit Erityispedagogiikka Special Education 101 lukeminen fonologia oikeinkirjoitus nimeäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education dekoodaus foneemit fonologia fonologinen prosessointi grafeemit lukeminen lukemissujuvuus nimeäminen nopea sarjallinen nimeäminen oikeinkirjoitus ortografinen prosessointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27274 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011070411127
work_keys_str_mv AT tuomistopauliina lukemissujuvuusneljännelläluokallamitätaustataitojasujuvalukeminenedellyttää