Yhteenveto: | Elokuvamusiikkia on tutkittu kokeellisesti psykologisesta näkökulmasta suhteellisen vähän,
vaikka elokuvamusiikin historia ulottuu lähes 100 vuoden taakse. Pyrin tutkimuksessani
selvittämään aiemman elokuvamusiikin kokeellisen tutkimuksen pohjalta, mitkä eri tekijät
vaikuttavat elokuvainformaation havaitsemiseen ja tulkintaan. Pyrin myös tarkastelemaan
elokuvan narratiivisten sisältöfunktioiden toteutumista näiden tekijöiden valossa.
Tutkimukseni toteutui kirjallisuuskatsauksena. Aiemmista kokeellisista elokuvamusiikin
tutkimuksista nousi esille, että 1) assosiaatiot ja 2) audiovisuaalinen yhdenmukaisuus kuvan ja
musiikin merkityksissä sekä rakenteissa vaikuttavat elokuvan havaitsemiseen ja tulkintaan.
Nämä tekijät selittävät ainakin osin tiettyjen elokuvamusiikin funktioiden toimintaa ja
toimivuutta elokuvassa. Tulokset viitoittavat uusia suuntia ja välineitä elokuvamusiikin
tutkimukseen, jolloin voidaan mahdollisesti selvittää tarkemmin elokuvan prosessointiin
vaikuttavia tekijöitä.
|