Psykologinen näkökulma elokuvamusiikin tutkimukseen tarkastelussa elokuvamusiikin sisältöfunktiot

Elokuvamusiikkia on tutkittu kokeellisesti psykologisesta näkökulmasta suhteellisen vähän, vaikka elokuvamusiikin historia ulottuu lähes 100 vuoden taakse. Pyrin tutkimuksessani selvittämään aiemman elokuvamusiikin kokeellisen tutkimuksen pohjalta, mitkä eri tekijät vaikuttavat elokuvainformaatio...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Visakova, Leena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27261
Kuvaus
Yhteenveto:Elokuvamusiikkia on tutkittu kokeellisesti psykologisesta näkökulmasta suhteellisen vähän, vaikka elokuvamusiikin historia ulottuu lähes 100 vuoden taakse. Pyrin tutkimuksessani selvittämään aiemman elokuvamusiikin kokeellisen tutkimuksen pohjalta, mitkä eri tekijät vaikuttavat elokuvainformaation havaitsemiseen ja tulkintaan. Pyrin myös tarkastelemaan elokuvan narratiivisten sisältöfunktioiden toteutumista näiden tekijöiden valossa. Tutkimukseni toteutui kirjallisuuskatsauksena. Aiemmista kokeellisista elokuvamusiikin tutkimuksista nousi esille, että 1) assosiaatiot ja 2) audiovisuaalinen yhdenmukaisuus kuvan ja musiikin merkityksissä sekä rakenteissa vaikuttavat elokuvan havaitsemiseen ja tulkintaan. Nämä tekijät selittävät ainakin osin tiettyjen elokuvamusiikin funktioiden toimintaa ja toimivuutta elokuvassa. Tulokset viitoittavat uusia suuntia ja välineitä elokuvamusiikin tutkimukseen, jolloin voidaan mahdollisesti selvittää tarkemmin elokuvan prosessointiin vaikuttavia tekijöitä.