Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia

Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista, jota tässä tutkimuksessa määritellään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja fyysisen työympäristön näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin kuvailemaan ja selittämään opettajan pedagogisen hyvinvoinnin ilmiötä näiden kah...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Keijonen, Anna, Korkiamäki, Elisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, Itä – Suomen yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27253
_version_ 1826225742515535872
author Keijonen, Anna Korkiamäki, Elisa
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä – Suomen yliopisto
author_facet Keijonen, Anna Korkiamäki, Elisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä – Suomen yliopisto Keijonen, Anna Korkiamäki, Elisa Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä – Suomen yliopisto
author_sort Keijonen, Anna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista, jota tässä tutkimuksessa määritellään sosiaalisen vuorovaikutuksen ja fyysisen työympäristön näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin kuvailemaan ja selittämään opettajan pedagogisen hyvinvoinnin ilmiötä näiden kahden tekijän osalta. Tutkimukseen osallistui 108 alakoulun opettajaa Etelä-Suomen, Länsi-Suomen, Itä-Suomen, Oulun sekä Lapin lääneistä keväällä 2011. Tutkielman taustalla on Haringin, Havu-Nuutisen & Mäkihongon (2008) pedagogisen hyvinvoinnin malli, joka käsittää neljä kategoriaa: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuus itsensä toteuttamiseen, sekä terveys ja fyysinen jaksaminen. Tässä tutkielmassa aihe rajautui opettajien välisiin sosiaalisiin suhteisiin sekä koulun olosuhteisiin fyysisen työympäristön näkökulmasta. Molemmat vaikuttavat konkreettisesti opettajan työhön, joten tutkielmassa tarkasteltiin näiden kahden tekijän yhteyttä opettajien työn toteuttamiseen ja sitä kautta osaltaan pedagogiseen hyvinvointiin. Tutkimus on luonteeltaan empiiris-analyyttinen survey-tutkimus, jossa tutkittiin opettajien tämänhetkisiä käsityksiään sosiaalisesta vuorovaikutuksesta työyhteisössään sekä fyysisen työympäristön merkitystä. Tutkimus toteutettiin mixed method –menetelmällä, joka painottui kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Tulokset osoittivat opettajien olevan tyytyväisiä työyhteisönsä sosiaaliseen vuorovaikutukseen, joka sisälsi pääasiassa koulun yhteisten asioiden suunnittelua sekä oppilaita koskevia asioita. Vuorovaikutussuhteissa haasteita olivat opettajien persoonallisuuksien erilaisuus sekä yhteisen ajan puute. Merkittävimpänä taustatekijänä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa nousi esiin koulun koko, joissa pienten koulujen opettajat olivat tyytyväisempiä työyhteisönsä vuorovaikutukseen. Opettajien tämänhetkiset fyysiset työympäristöt olivat eritasoisia, sillä noin puolet vastaajista oli tyytymättömiä fyysisiin työskentelyolosuhteisiinsa. Suurimpia ongelmia olivat sisäilmanlaatu, opetustilojen lämpötilavaihtelut sekä tietoteknisten laitteiden taso ja riittävyys. Tulosten perusteella pedagoginen hyvinvointi on näiden kahden tekijän näkökulmasta erittäin merkittävä opettajan työssä suoriutumisen kannalta. Sosiaalinen vuorovaikutus jakaantui kolmeen ulottuvuuteen yhteistyö ja ilmapiiri, opetusyhteistyö sekä vuorovaikutus koulutyön ulkopuolisista asioista. Fyysisen työympäristön keskeisimmät tekijät ovat opetustilat, tarvikkeet ja materiaalit sekä tilojen sopivuus, toimivuus ja viihtyisyys. Nämä osaltaan vaikuttavat opettajan opetustyön toteuttamiseen ja opettajan työhyvinvointiin sekä sitä kautta myös pedagogiseen hyvinvointiin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Keijonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korkiam\u00e4ki, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-30T08:47:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-30T08:47:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1179743", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27253", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa opettajien pedagogisesta hyvinvoinnista, jota\nt\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n sosiaalisen vuorovaikutuksen ja fyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen avulla pyrittiin kuvailemaan ja selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajan\npedagogisen hyvinvoinnin ilmi\u00f6t\u00e4 n\u00e4iden kahden tekij\u00e4n osalta. Tutkimukseen osallistui\n108 alakoulun opettajaa Etel\u00e4-Suomen, L\u00e4nsi-Suomen, It\u00e4-Suomen, Oulun sek\u00e4 Lapin\nl\u00e4\u00e4neist\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011.\nTutkielman taustalla on Haringin, Havu-Nuutisen & M\u00e4kihongon (2008) pedagogisen\nhyvinvoinnin malli, joka k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 nelj\u00e4 kategoriaa: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet,\nmahdollisuus itsens\u00e4 toteuttamiseen, sek\u00e4 terveys ja fyysinen jaksaminen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa\naihe rajautui opettajien v\u00e4lisiin sosiaalisiin suhteisiin sek\u00e4 koulun olosuhteisiin\nfyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Molemmat vaikuttavat konkreettisesti opettajan\nty\u00f6h\u00f6n, joten tutkielmassa tarkasteltiin n\u00e4iden kahden tekij\u00e4n yhteytt\u00e4 opettajien\nty\u00f6n toteuttamiseen ja sit\u00e4 kautta osaltaan pedagogiseen hyvinvointiin. Tutkimus on\nluonteeltaan empiiris-analyyttinen survey-tutkimus, jossa tutkittiin opettajien t\u00e4m\u00e4nhetkisi\u00e4\nk\u00e4sityksi\u00e4\u00e4n sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 fyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n\nmerkityst\u00e4. Tutkimus toteutettiin mixed method \u2013menetelm\u00e4ll\u00e4, joka painottui\nkvantitatiiviseen tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4n.\nTulokset osoittivat opettajien olevan tyytyv\u00e4isi\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 sosiaaliseen vuorovaikutukseen,\njoka sis\u00e4lsi p\u00e4\u00e4asiassa koulun yhteisten asioiden suunnittelua sek\u00e4 oppilaita\nkoskevia asioita. Vuorovaikutussuhteissa haasteita olivat opettajien persoonallisuuksien\nerilaisuus sek\u00e4 yhteisen ajan puute. Merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 taustatekij\u00e4n\u00e4 sosiaalisessa vuorovaikutuksessa\nnousi esiin koulun koko, joissa pienten koulujen opettajat olivat tyytyv\u00e4isempi\u00e4\nty\u00f6yhteis\u00f6ns\u00e4 vuorovaikutukseen. Opettajien t\u00e4m\u00e4nhetkiset fyysiset ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6t\nolivat eritasoisia, sill\u00e4 noin puolet vastaajista oli tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 fyysisiin ty\u00f6skentelyolosuhteisiinsa.\nSuurimpia ongelmia olivat sis\u00e4ilmanlaatu, opetustilojen l\u00e4mp\u00f6tilavaihtelut\nsek\u00e4 tietoteknisten laitteiden taso ja riitt\u00e4vyys.\nTulosten perusteella pedagoginen hyvinvointi on n\u00e4iden kahden tekij\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta\neritt\u00e4in merkitt\u00e4v\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4 suoriutumisen kannalta. Sosiaalinen vuorovaikutus\njakaantui kolmeen ulottuvuuteen yhteisty\u00f6 ja ilmapiiri, opetusyhteisty\u00f6 sek\u00e4 vuorovaikutus\nkouluty\u00f6n ulkopuolisista asioista. Fyysisen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6n keskeisimm\u00e4t tekij\u00e4t\novat opetustilat, tarvikkeet ja materiaalit sek\u00e4 tilojen sopivuus, toimivuus ja viihtyisyys.\nN\u00e4m\u00e4 osaltaan vaikuttavat opettajan opetusty\u00f6n toteuttamiseen ja opettajan ty\u00f6hyvinvointiin\nsek\u00e4 sit\u00e4 kautta my\u00f6s pedagogiseen hyvinvointiin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2011-06-30 08:46:58.510390. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-30T08:47:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011063011101.pdf: 450085 bytes, checksum: d52f66e89c3480c452c2e33c7fe7d252 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-30T08:47:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011063011101.pdf: 450085 bytes, checksum: d52f66e89c3480c452c2e33c7fe7d252 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen ja fyysinen ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6 osana opettajan pedagogista hyvinvointia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011063011101", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "It\u00e4 \u2013 Suomen yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27253
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/72888235-89fd-4f96-99ab-03335d3a67ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011063011101.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keijonen, Anna Korkiamäki, Elisa Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia pedagoginen hyvinvointi Education Kasvatustiede 102 opettajat hyvinvointi jaksaminen työhyvinvointi työympäristö sosiaalinen vuorovaikutus
title Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_full Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_fullStr Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_full_unstemmed Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_short Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_sort sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
title_txtP Sosiaalinen ja fyysinen työympäristö osana opettajan pedagogista hyvinvointia
topic pedagoginen hyvinvointi Education Kasvatustiede 102 opettajat hyvinvointi jaksaminen työhyvinvointi työympäristö sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede hyvinvointi jaksaminen opettajat pedagoginen hyvinvointi sosiaalinen vuorovaikutus työhyvinvointi työympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27253 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011063011101
work_keys_str_mv AT keijonenanna sosiaalinenjafyysinentyöympäristöosanaopettajanpedagogistahyvinvointia