Metsäkukkia juurineen menetelmiä harmonikansoiton aikuispedagogiikkaan

Musiikkipedagogiikka pohtii oppimista perinteisesti lasten ja nuorten kautta. Tutkielmassani kuitenkin lähestyn erilaisia oppimisen käsitteitä aikuisen harmonikansoiton harrastajan näkökulmasta ja pyrin löytämään heille sopivat harjoitusmetodit, jotka auttaisivat motivoitumaan, harjoittelemaan oikei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varvio, Sami
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27235
Description
Summary:Musiikkipedagogiikka pohtii oppimista perinteisesti lasten ja nuorten kautta. Tutkielmassani kuitenkin lähestyn erilaisia oppimisen käsitteitä aikuisen harmonikansoiton harrastajan näkökulmasta ja pyrin löytämään heille sopivat harjoitusmetodit, jotka auttaisivat motivoitumaan, harjoittelemaan oikein ja hallitsemaan paremmin harmonikan soittotekniikkaa. Käsittelen myös harmonikan syntyvaiheita, sen musiikillisen kehityksen historiaa, rakennetta, soittoteknisiä mahdollisuuksia ja analysoin harmonikansoiton aiempia oppimateriaaleja ja tutkimuksia. Tutkimukseni kohdistuu aikuisten harmonikansoittajien musiikillisten tavoitteiden mukanaan tuomiin haasteisiin ja niiden ratkaisemiseen. Aikuisten omien toiveiden kautta syntyneiden metodien pohjana ovat beguinen ja foxtrotin musiikkityylit, joiden avulla pyrin selvittämään, mitkä harmonikansoiton elementit ovat aikuiselle harmonikansoittajalle haastavia ja miten ne soittoteknisestä näkökulmasta on mahdollista toteuttaa. Tutkimusmetodina on toimintatutkimus, jonka tavoitteena on tarkastella ja kehittää harmonikansoiton aikuispedagogiikkaan liittyviä toimintatapoja. Aikuiselle harmonikansoittajalle musiikilliset merkitykset liittyvät usein henkisen hyvin voinnin edistämiseen, mutta myös tyylinmukaisen soittotekniikan tavoitteluun. Soittotuntien tehokkuus löytyy vuorovaikutuksesta, jossa opettaja osaa kuunnella oppilaan toiveita, mutta myös ohjata oppilasta oikein tavoitteiden kautta syntyneiden ongelmien ratkaisemiseksi.