Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta

Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikkö. 124 sivua. Tutkimuksen aiheena oli tarkas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Katri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27230
_version_ 1826225742512390144
author Holopainen, Katri
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Holopainen, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Holopainen, Katri Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Holopainen, Katri
datasource_str_mv jyx
description Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikkö. 124 sivua. Tutkimuksen aiheena oli tarkastella lapsen siirtymää esiopetuksen toimintakulttuuriin. Tehtävänä oli selvittää lasten käsityksiä esiopetuksesta ja siihen siirtymästä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esikoululaisuus näyttäytyi lapselle, ja kuinka esikoululaisuus rakentui siinä kulttuurisessa kontekstissa, jossa lapsi elää. Lapsen toiminta ympäristöönsä aktiivisena osallistujana oli tutkimuksen tärkeä lähtökohta. Ensimmäinen tutkimuskysymys oli, miten 5—7-vuotias lapsi pohtii esiopetukseen siirtymää ja esikoululaisuutta. Toinen tutkimuskysymys oli, millaisia näkemyksiä 5–7-vuotiaalla lapsella on esiopetuksesta ja sen tehtävästä. Tutkimuksessa haastateltiin kolmeatoista 5—7-vuotiasta lasta päiväkodista. Tutkimuksessa käytettiin aineistotriangulaatiota. Ensimmäinen aineisto kerättiin syyslukukaudella päiväkodin esiopetukseen osallistuvilta lapsilta. Toinen aineisto kerättiin kevätlukukaudella viisivuotiailta, seuraavana syksynä esiopetukseen siirtyviltä lapsilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Yksi haastatteluista oli parihaastattelu, muut haastattelut olivat yksilöhaastatteluja. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavasti. Tutkimuksen tulosten mukaan esiopetukseen siirtymälle ominaista olivat muutokset fyysisessä ympäristössä, sosiaalisessa ympäristössä ja muuttuvissa toimintatavoissa. Lapset yhdistivät esikoululaisuuteen esiopetusryhmän jäsenyyden, käyttäytymis- ja osaamisodotuksia sekä vertaisryhmän vanhimpana lapsena olemisen. Lapset pitivät esiopetusta oppimisen, leikin ja hoidon paikkana sekä kouluun valmistajana. Lasten esiopetustieto rakentui lapsen oman havainnoinnin ja lähiympäristöstä saadun tiedon perusteella. Johtopäätöksenä tutkimuksesta voidaan todeta, että esiopetusympäristöön astuessaan lapsi kohtaa uuden, muuttuvan esiopetuksen toimintakulttuurin. Lapsen vertaissuhteet olivat tärkeitä siirtymävaiheessa. Lapsi oli esiopetusympäristössään toimija, joka rakensi omaa esikoululaisuuttaan aktiivisesti. Esikoululaisuus ilmensi lapsen omaa lapsikäsitystä. Lapsi oli tässä hetkessä toimija (being) ja tulevaisuudessa toimija (becoming). Esiopetus oli lapsen toiminnan paikka, jossa lapselle mahdollistui leikki ja ohjattu toiminta. Esiopetus instituutiona rajoitti ja mahdollisti lapsen toimintaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-27T13:22:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-27T13:22:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1163613", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27230", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYM\u00c4 ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. \r\nVarhaiskasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Kasvatustieteiden laitos, Varhaiskasvatuksen yksikk\u00f6. 124 sivua. \r\n\r\nTutkimuksen aiheena oli tarkastella lapsen siirtym\u00e4\u00e4 esiopetuksen toimintakulttuuriin. Teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 lasten k\u00e4sityksi\u00e4 esiopetuksesta ja siihen siirtym\u00e4st\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten esikoululaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi lapselle, ja kuinka esikoululaisuus rakentui siin\u00e4 kulttuurisessa kontekstissa, jossa lapsi el\u00e4\u00e4. Lapsen toiminta ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6ns\u00e4 aktiivisena osallistujana oli tutkimuksen t\u00e4rke\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohta. Ensimm\u00e4inen tutkimuskysymys oli, miten 5\u20147-vuotias lapsi pohtii esiopetukseen siirtym\u00e4\u00e4 ja esikoululaisuutta. Toinen tutkimuskysymys oli, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 5\u20137-vuotiaalla lapsella on esiopetuksesta ja sen teht\u00e4v\u00e4st\u00e4. \r\nTutkimuksessa haastateltiin kolmeatoista 5\u20147-vuotiasta lasta p\u00e4iv\u00e4kodista. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin aineistotriangulaatiota. Ensimm\u00e4inen aineisto ker\u00e4ttiin syyslukukaudella p\u00e4iv\u00e4kodin esiopetukseen osallistuvilta lapsilta. Toinen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4tlukukaudella viisivuotiailta, seuraavana syksyn\u00e4 esiopetukseen siirtyvilt\u00e4 lapsilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Yksi haastatteluista oli parihaastattelu, muut haastattelut olivat yksil\u00f6haastatteluja. Aineistot analysoitiin teoriaohjaavasti. \r\nTutkimuksen tulosten mukaan esiopetukseen siirtym\u00e4lle ominaista olivat muutokset fyysisess\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sosiaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 ja muuttuvissa toimintatavoissa. Lapset yhdistiv\u00e4t esikoululaisuuteen esiopetusryhm\u00e4n j\u00e4senyyden, k\u00e4ytt\u00e4ytymis- ja osaamisodotuksia sek\u00e4 vertaisryhm\u00e4n vanhimpana lapsena olemisen. Lapset pitiv\u00e4t esiopetusta oppimisen, leikin ja hoidon paikkana sek\u00e4 kouluun valmistajana. Lasten esiopetustieto rakentui lapsen oman havainnoinnin ja l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 saadun tiedon perusteella. \r\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 tutkimuksesta voidaan todeta, ett\u00e4 esiopetusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n astuessaan lapsi kohtaa uuden, muuttuvan esiopetuksen toimintakulttuurin. Lapsen vertaissuhteet olivat t\u00e4rkeit\u00e4 siirtym\u00e4vaiheessa. Lapsi oli esiopetusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n toimija, joka rakensi omaa esikoululaisuuttaan aktiivisesti. Esikoululaisuus ilmensi lapsen omaa lapsik\u00e4sityst\u00e4. Lapsi oli t\u00e4ss\u00e4 hetkess\u00e4 toimija (being) ja tulevaisuudessa toimija (becoming). Esiopetus oli lapsen toiminnan paikka, jossa lapselle mahdollistui leikki ja ohjattu toiminta. Esiopetus instituutiona rajoitti ja mahdollisti lapsen toimintaa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katri Holopainen (karoholo) on 2011-06-27 13:22:32.574789. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-27T13:22:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062711060.pdf: 766499 bytes, checksum: f8d374094b148e1bb5adee97ef1a7d63 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: e09d7f014d1e50a2c022b06ae410797f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-27T13:22:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062711060.pdf: 766499 bytes, checksum: f8d374094b148e1bb5adee97ef1a7d63 (MD5)\r\nlicense.html: 5050 bytes, checksum: e09d7f014d1e50a2c022b06ae410797f (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "124 s.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Esikoululaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuudeninstituutio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsuudentutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen siirtym\u00e4 esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011062711060", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27230
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1829de14-8ad9-4b5b-80f9-82e1efda22ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011062711060.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Katri Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta Esikoululaisuus esiopetus lapsuudeninstituutio lapsuudentutkimus siirtymä toimintakulttuuri Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esikoulu siirtymävaihe lapset lapsuus siirtymäaika
title Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_full Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_fullStr Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_full_unstemmed Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_short Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin
title_sort lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_sub lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
title_txtP Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
topic Esikoululaisuus esiopetus lapsuudeninstituutio lapsuudentutkimus siirtymä toimintakulttuuri Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esikoulu siirtymävaihe lapset lapsuus siirtymäaika
topic_facet 104 Early Childhood Education Esikoululaisuus Varhaiskasvatus esikoulu esiopetus lapset lapsuudeninstituutio lapsuudentutkimus lapsuus siirtymä siirtymäaika siirtymävaihe toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27230 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062711060
work_keys_str_mv AT holopainenkatri lapsensiirtymäesiopetuksentoimintakulttuuriinlastennäkemyksiäesiopetuksestajaesi