Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa

Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hyödyntämään myös sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivitie, Essi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27215
_version_ 1826225709119438848
author Kivitie, Essi
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kivitie, Essi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kivitie, Essi Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kivitie, Essi
datasource_str_mv jyx
description Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hyödyntämään myös sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässään. Tämä tutkimus käsittelee kolmannen sektorin ja nonprofit-organisaatioiden viestintää sekä stakeholder-suhteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten sosiaalinen media vaikuttaa stakehol-der-suhteisiin sekä miten tärkeänä viestintäkanavana nuoret pitivät sosiaalista mediaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten järjestöt tai oppilaitok-set voisivat viestiä tehokkaasti opinto- ja työelämään liittyvistä teemoista sosiaa-lisessa mediassa. Tutkimus on yhdistelmätutkimus, jossa tutkimuksen taustojen hankinnassa on käytetty laadullisia menetelmiä ja varsinaisessa tutkimuksessa määrällisiä mene-telmiä. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena elokuussa 2010 sekä huhti-kuussa 2011. Tutkimustuloksilla saatiin selvitettyä, että nuorten suosimat sosiaalisen median kanavat ovat tällä hetkellä Facebook, Youtube sekä Wikipedia. Näiden kanavien kautta nuoret haluaisivat visuaalisesti, selkeästi ja mielenkiintoisesti jäsenneltyä tietoa eri oppilaitoksista. Tiedon toivottiin olevan rehellistä ja henkilökohtaista. Mainosmainen teksti ei miellyttänyt nuoria. Lisäksi nuoret pitivät tärkeinä tieto-lähteinä verkkosivuja, sanomalehtiä, omaa opinto-ohjaajaa, vanhempia sekä ys-täviä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivitie, Essi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-21T12:21:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-21T12:21:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1163184", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaisten tieto- ja viestint\u00e4tekniikan k\u00e4ytt\u00f6 on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 verkkoa ja sosiaalista mediaa p\u00e4ivitt\u00e4in. Yh\u00e4 enemm\u00e4n yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sek\u00e4 viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee kolmannen sektorin ja nonprofit-organisaatioiden viestint\u00e4\u00e4 sek\u00e4 stakeholder-suhteita sosiaalisessa mediassa.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 miten sosiaalinen media vaikuttaa stakehol-der-suhteisiin sek\u00e4 miten t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 viestint\u00e4kanavana nuoret pitiv\u00e4t sosiaalista mediaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n miten j\u00e4rjest\u00f6t tai oppilaitok-set voisivat viesti\u00e4 tehokkaasti opinto- ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyvist\u00e4 teemoista sosiaa-lisessa mediassa.\r\n\r\nTutkimus on yhdistelm\u00e4tutkimus, jossa tutkimuksen taustojen hankinnassa on k\u00e4ytetty laadullisia menetelmi\u00e4 ja varsinaisessa tutkimuksessa m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 mene-telmi\u00e4. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena elokuussa 2010 sek\u00e4 huhti-kuussa 2011.\r\n\r\nTutkimustuloksilla saatiin selvitetty\u00e4, ett\u00e4 nuorten suosimat sosiaalisen median kanavat ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Facebook, Youtube sek\u00e4 Wikipedia. N\u00e4iden kanavien kautta nuoret haluaisivat visuaalisesti, selke\u00e4sti ja mielenkiintoisesti j\u00e4sennelty\u00e4 tietoa eri oppilaitoksista. Tiedon toivottiin olevan rehellist\u00e4 ja henkil\u00f6kohtaista. Mainosmainen teksti ei miellytt\u00e4nyt nuoria. Lis\u00e4ksi nuoret pitiv\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 tieto-l\u00e4htein\u00e4 verkkosivuja, sanomalehti\u00e4, omaa opinto-ohjaajaa, vanhempia sek\u00e4 ys-t\u00e4vi\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Essi Kivitie (esinmoil) on 2011-06-21 12:21:44.050301. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-21T12:21:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062111041.pdf: 2291276 bytes, checksum: 12f7d0f7bc995461fea2c058a6ef437d (MD5)\r\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: f6f5bf9065f747345e8829fbbeb86084 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-21T12:21:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062111041.pdf: 2291276 bytes, checksum: 12f7d0f7bc995461fea2c058a6ef437d (MD5)\r\nlicense.html: 4991 bytes, checksum: f6f5bf9065f747345e8829fbbeb86084 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "stakeholder", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011062111041", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatioviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmas sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleishy\u00f6dylliset yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27215
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:24Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce075927-a022-468b-acd2-428fc75d2cdd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011062111041.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivitie, Essi Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa stakeholder Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sosiaalinen media nuoret organisaatioviestintä kolmas sektori yleishyödylliset yhteisöt sidosryhmät
title Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
title_full Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
title_fullStr Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
title_full_unstemmed Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
title_short Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
title_sort sosiaalisen median rooli stakeholder suhteiden luomisessa
title_txtP Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa
topic stakeholder Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sosiaalinen media nuoret organisaatioviestintä kolmas sektori yleishyödylliset yhteisöt sidosryhmät
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä kolmas sektori nuoret organisaatioviestintä sidosryhmät sosiaalinen media stakeholder yleishyödylliset yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062111041
work_keys_str_mv AT kivitieessi sosiaalisenmedianroolistakeholdersuhteidenluomisessa