Sosiaalisen median rooli stakeholder-suhteiden luomisessa

Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hyödyntämään myös sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivitie, Essi
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27215
Description
Summary:Suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käyttö on yleistynyt vuodesta 2005 15 %. Suomalaisista nuorista suurin osa käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa päivittäin. Yhä enemmän yrityksen ja organisaatiot ovat alkaneet hyödyntämään myös sosiaalista mediaa omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässään. Tämä tutkimus käsittelee kolmannen sektorin ja nonprofit-organisaatioiden viestintää sekä stakeholder-suhteita sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten sosiaalinen media vaikuttaa stakehol-der-suhteisiin sekä miten tärkeänä viestintäkanavana nuoret pitivät sosiaalista mediaa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miten järjestöt tai oppilaitok-set voisivat viestiä tehokkaasti opinto- ja työelämään liittyvistä teemoista sosiaa-lisessa mediassa. Tutkimus on yhdistelmätutkimus, jossa tutkimuksen taustojen hankinnassa on käytetty laadullisia menetelmiä ja varsinaisessa tutkimuksessa määrällisiä mene-telmiä. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena elokuussa 2010 sekä huhti-kuussa 2011. Tutkimustuloksilla saatiin selvitettyä, että nuorten suosimat sosiaalisen median kanavat ovat tällä hetkellä Facebook, Youtube sekä Wikipedia. Näiden kanavien kautta nuoret haluaisivat visuaalisesti, selkeästi ja mielenkiintoisesti jäsenneltyä tietoa eri oppilaitoksista. Tiedon toivottiin olevan rehellistä ja henkilökohtaista. Mainosmainen teksti ei miellyttänyt nuoria. Lisäksi nuoret pitivät tärkeinä tieto-lähteinä verkkosivuja, sanomalehtiä, omaa opinto-ohjaajaa, vanhempia sekä ys-täviä.