Luento opiskelijoiden silmin tutkimus opettajaopiskelijoiden luentokäsityksistä

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme opettajankoulutuslaitoksen observoitua luentoa sekä 58 opettajaopiskelijoiden kir...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kallioinen, Saara
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27210
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme opettajankoulutuslaitoksen observoitua luentoa sekä 58 opettajaopiskelijoiden kirjoittamaa kirjoitelmaa. Tutkimusongelmat nousivat aineiston pohjalta ja muokkaantuivat tutkimusprosessin edetessä. Tutkimus oli aineistolähtöistä merkitysrakenteiden tulkintaa. Tutkimus paljasti, että opiskelijakulttuuriin kuuluu suhtautuminen luentoihin koululaisen ja asiakkaan asenteella. Opiskelijat pitävät luentoja hankalina tilanteina opiskella. He ovat tyytymättömiä luentoihin, eivät ota itse vastuuta oppimisestaan ja odottavat luennoijan tekevän luennoista helposti omaksuttavia. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että luennoilla on opiskelijoille suuri sosiaalinen merkitys, eivätkä ne niinkään ole heille oppimistilanteita. Se aiheuttaa ristiriidan niin opettajankoulutuslaitoksen tavoitteiden kuin luentoperinteen kanssa. Opiskelijoiden antamat merkitykset tulevat ymmärrettäviksi opettajaopiskelijoiden heimokulttuurin ja sen moraalijärjestyksen näkökulmasta. Moraalijärjestyksen mukaan opettajaopiskelijaheimo karsastaa akateemisuutta, ihannoi sosiaalisuutta ja käytännöllisyyttä, kaipaa viihdyttävyyttä ja vuorovaikutusta ja pyrkii erottautumaan luennoijasta.