"Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä

Kasanen E. & Kunnari E. 2011. ”Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana” –Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä. Itä–Suomen yliopisto & Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, s. 85. Tutkimukses...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kasanen, Emilia, Kunnari, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto, Itä–Suomen yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27207
_version_ 1826225688450957312
author Kasanen, Emilia Kunnari, Emma
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä–Suomen yliopisto
author_facet Kasanen, Emilia Kunnari, Emma Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä–Suomen yliopisto Kasanen, Emilia Kunnari, Emma Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Itä–Suomen yliopisto
author_sort Kasanen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Kasanen E. & Kunnari E. 2011. ”Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana” –Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä. Itä–Suomen yliopisto & Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, s. 85. Tutkimuksessa on perehdytty kuudesluokkalaisten oppilaiden moraalikehityksen vaiheisiin, ja heidän kykyynsä ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia vaiheita edustavia moraalisia argumentteja. Tutkimme myös, kuinka lähikehityksen vyöhykkeen merkitys näkyy oppilaan moraalikehityksessä. Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena viitekehyksenä toimii pääasiassa hermeneuttinen näkökulma. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa esitimme tutkittaville moraalisia dilemmoja. Haastattelimme kolmea kuudesluokkalaista tyttöä ja kolme poikaa. Suoritimme haastattelut kahdessa osassa, peräkkäisinä päivinä. Ensimmäisessä haastatteluvaiheessa pyrimme selvittämään tutkittavien moraalikehitysvaiheen, ja seuraavassa haastattelussa kartoitimme, kuinka hyvin he kykenevät ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia moraalisia argumentteja. Toisessa vaiheessa esitimme haastateltaville apukysymyksiä, jolloin lähikehityksen vyöhykkeen merkitys nousi esille. Käytimme tutkimuksessa Kohlbergin moraalikehityksen teoriaa, jonka avulla määrittelimme koehenkilöiden vastaukset eri moraalikehityksen vaiheille. Tutkimuksen yksi tärkeimmistä tuloksista oli, että koehenkilöt kykenivät ilman avustamista ymmärtämään ainoastaan omaa moraalikehitystasoaan vastaavia ja sitä alempia tasoja edustavia argumentteja. Aikuisen tuella osa tutkittavista ymmärsi myös yhtä tasoa ylempiä argumentteja. Tutkimuksessa oli myös huomattavissa, että alempia moraalikehityksen vaiheita edustavien oppilaiden oli vaikeampi hyödyntää annettua tukea ja apukysymyksiä. Oppilaan sukupuolella emme nähneet olevan vaikutusta moraalikehitykseen, tai omaa moraalikehityksen vaihetta ylempien ja alempien moraalisten argumenttien ymmärtämiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:56:56Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kasanen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kunnari, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-20T11:58:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-20T11:58:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1186200", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasanen E. & Kunnari E. 2011. \u201dJos kaikki varastelee niin sittenh\u00e4n se tavallaan silleen pysyy samana\u201d \u2013Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4. It\u00e4\u2013Suomen yliopisto & Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Pro gradu-tutkielma, s. 85.\r\n\r\nTutkimuksessa on perehdytty kuudesluokkalaisten oppilaiden moraalikehityksen vaiheisiin, ja heid\u00e4n kykyyns\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa moraalikehitysvaihettaan ylempi\u00e4 ja alempia vaiheita edustavia moraalisia argumentteja. Tutkimme my\u00f6s, kuinka l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeen merkitys n\u00e4kyy oppilaan moraalikehityksess\u00e4.\r\n\r\nTutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena viitekehyksen\u00e4 toimii p\u00e4\u00e4asiassa hermeneuttinen n\u00e4k\u00f6kulma. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa esitimme tutkittaville moraalisia dilemmoja. Haastattelimme kolmea kuudesluokkalaista tytt\u00f6\u00e4 ja kolme poikaa. Suoritimme haastattelut kahdessa osassa, per\u00e4kk\u00e4isin\u00e4 p\u00e4ivin\u00e4. Ensimm\u00e4isess\u00e4 haastatteluvaiheessa pyrimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tutkittavien moraalikehitysvaiheen, ja seuraavassa haastattelussa kartoitimme, kuinka hyvin he kykenev\u00e4t ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n omaa moraalikehitysvaihettaan ylempi\u00e4 ja alempia moraalisia argumentteja. Toisessa vaiheessa esitimme haastateltaville apukysymyksi\u00e4, jolloin l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeen merkitys nousi esille. K\u00e4ytimme tutkimuksessa Kohlbergin moraalikehityksen teoriaa, jonka avulla m\u00e4\u00e4rittelimme koehenkil\u00f6iden vastaukset eri moraalikehityksen vaiheille.\r\n\r\nTutkimuksen yksi t\u00e4rkeimmist\u00e4 tuloksista oli, ett\u00e4 koehenkil\u00f6t kykeniv\u00e4t ilman avustamista ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ainoastaan omaa moraalikehitystasoaan vastaavia ja sit\u00e4 alempia tasoja edustavia argumentteja. Aikuisen tuella osa tutkittavista ymm\u00e4rsi my\u00f6s yht\u00e4 tasoa ylempi\u00e4 argumentteja. Tutkimuksessa oli my\u00f6s huomattavissa, ett\u00e4 alempia moraalikehityksen vaiheita edustavien oppilaiden oli vaikeampi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 annettua tukea ja apukysymyksi\u00e4. Oppilaan sukupuolella emme n\u00e4hneet olevan vaikutusta moraalikehitykseen, tai omaa moraalikehityksen vaihetta ylempien ja alempien moraalisten argumenttien ymm\u00e4rt\u00e4miseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Emma Kunnari (emkakunn) on 2011-06-20 11:58:53.551933. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-20T11:58:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062011033.doc: 460288 bytes, checksum: 97ccdbe2e43887e6682d2eba3dd56ce7 (MD5)\r\nlicense.html: 5583 bytes, checksum: 6d4d3bc0c14720a1fc7459a656d519cb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-20T11:58:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-2011062011033.doc: 460288 bytes, checksum: 97ccdbe2e43887e6682d2eba3dd56ce7 (MD5)\r\nlicense.html: 5583 bytes, checksum: 6d4d3bc0c14720a1fc7459a656d519cb (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraalikehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hikehityksenvy\u00f6hyke", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jos kaikki varastelee niin sittenh\u00e4n se tavallaan silleen pysyy samana\" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymm\u00e4rt\u00e4misest\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011062011033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "It\u00e4\u2013Suomen yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moraali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moraalikehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27207
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kasanen, Emilia Kunnari, Emma "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä moraali moraalikehitys lähikehityksenvyöhyke Luokanopettajakoulutus Kasvatustiede Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lapset
title "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_alt Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_full "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_fullStr "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_full_unstemmed "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_short "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana"
title_sort jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_sub tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
title_txtP "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä
topic moraali moraalikehitys lähikehityksenvyöhyke Luokanopettajakoulutus Kasvatustiede Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 103 lapset
topic_facet 103 Kasvatustiede Kvalitatiivinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education lapset lähikehityksenvyöhyke moraali moraalikehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011062011033
work_keys_str_mv AT kasanenemilia joskaikkivarasteleeniinsittenhänsetavallaansilleenpysyysamanatutkimuskuudesluokkal