Ujous musiikintunneilla opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia

Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mistä tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pitävät vähiten musiikintunne...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suvanne, Lasse
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Musiikin laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Music, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27186
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ja mistä tilanteista ja toiminnasta ujot oppilaat pitävät vähiten musiikintunneilla. Lisäksi haluttiin saada selville, millaisia kokemuksia opettajilla on oppilaiden ujoudesta. Opettajien näkemyksiä verrattiin oppilaiden lomake- ja haastatteluvastauksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kahdessa osassa. Ensin molempien tutkimukseen osallistuneiden luokkien oppilaat täyttivät kyselylomakkeen. Opettajien haastattelujen ja oppilaiden lomakevastausten perusteella valittiin yksilöhaastatteluun 14 oppilasta. Myös molempia tutkimukseen osallistuneita opettajia haastateltiin. Kyselylomakkeiden analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Oppilaiden ujouskäsitykset olivat keskenään hyvin samankaltaisia, eivätkä ujojen oppilaiden vastaukset erottuneet muista. Opettajien käsitykset musiikintunneilla ujoutta aiheuttavista ja helpottavista tekijöistä olivat osittain samoja kuin oppilaiden kokemukset, mutta tuloksista löytyi myös eroja opettajien ja oppilaiden vastausten välillä. Lähes kaikki oppilaat toivoivat musiikintunneille ryhmätoimintaa. Sekä ujojen että muiden oppilaiden vastauksista ilmeni ryhmässä toimimisen merkitys tärkeimpänä ujoutta vähentävänä tekijänä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, etteivät opettajat tunnista luokastaan kaikkia ujoja oppilaita. Tutkimustulosten mukaan opettajan toiminnalla ja musiikintuntien työtavoilla on erittäin suuri merkitys sekä ujojen että muidenkin oppilaiden osallistumisarkuuden poistamisessa. Ujous asettaa opettajalle haasteita oppilaidensa kohtaamiseen ja herkkyyteen havaita myös oppilaiden piilevät temperamenttipiirteet. Tulosten mukaan ujojen oppilaiden huomioiminen musiikintuntien työtavoissa vaikuttaisi positiivisesti koko luokan oppilaiden työskentelyyn.