The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat englanninopettajien työtyytyväisyyteen ja -tyytymättömyyteen ja miten englanninopettajien mukaan työtyytyväisyyttä voitaisiin kehittää. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää alakoulun, yläkoulun sekä lukion englanninopettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppänen, Jenni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27153
_version_ 1828193135074738176
author Leppänen, Jenni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Leppänen, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Leppänen, Jenni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Leppänen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat englanninopettajien työtyytyväisyyteen ja -tyytymättömyyteen ja miten englanninopettajien mukaan työtyytyväisyyttä voitaisiin kehittää. Aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää alakoulun, yläkoulun sekä lukion englanninopettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina teemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Opettajien työkokemusten määrät vaihtelivat suuresti, mikä teki aineistosta moninaisen. Tulokset osoittivat, että englanninopettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä. Yleisesti ottaen työtyytyväisyys koostui työn sosiaalisuudesta, vuorovaikutuksesta kollegoiden kanssa, mahdollisuudesta työskennellä englannin kielen parissa ja saada näkyviä työtuloksia aikaan. Työtyytymättömyyteen johtivat puolestaan fyysiset työskentelyolosuhteet, liian raskas työmäärä sekä ongelmat oppilaiden ja heidän vanhempiensa kanssa. Kokeneet opettajat olivat erityisesti tyytymättömiä raskaaseen työmäärään sekä koulussa että sen ulkopuolella. Toinen merkittävä työtyytymättömyyteen johtava tekijä oli oppilaiden käytöksen huonontuminen. Alle viisi vuotta opettaneet opettajat olivat tyytymättömimpiä siihen, miten heikosti opetusharjoittelu valmisti heitä työelämään. Kehitysehdotuksiksi opettajat mainitsivat kattavamman oppilaiden hyvinvoinnin tukemisen, paremmat fyysiset työskentelyolosuhteet sekä lisää tukea kollegoilta vastavalmistuneille opettajille. Lisäksi opettajat toivoivat enemmän yhtenäisyyttä koulun sääntöihin, jotta työrauhaongelmilta ja muilta ylimääräisiltä ongelmilta vältyttäisiin.
first_indexed 2023-03-22T10:00:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4nen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2011-06-13T10:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2011-06-13T10:33:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1160194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27153", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 asiat vaikuttavat englanninopettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen ja -tyytym\u00e4tt\u00f6myyteen ja miten englanninopettajien mukaan ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4. \n \nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhdeks\u00e4\u00e4 alakoulun, yl\u00e4koulun sek\u00e4 lukion \nenglanninopettajaa. Haastattelut toteutettiin nauhoitettuina puolistrukturoituina \nteemahaastatteluina, jotka litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla. \nOpettajien ty\u00f6kokemusten m\u00e4\u00e4r\u00e4t vaihtelivat suuresti, mik\u00e4 teki aineistosta \nmoninaisen. \n \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 englanninopettajat ovat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tyytyv\u00e4isi\u00e4 ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Yleisesti ottaen ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys koostui ty\u00f6n sosiaalisuudesta, vuorovaikutuksesta kollegoiden kanssa, mahdollisuudesta ty\u00f6skennell\u00e4 englannin kielen parissa ja saada n\u00e4kyvi\u00e4 ty\u00f6tuloksia aikaan. Ty\u00f6tyytym\u00e4tt\u00f6myyteen johtivat puolestaan fyysiset ty\u00f6skentelyolosuhteet, liian raskas ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 ongelmat oppilaiden ja heid\u00e4n vanhempiensa kanssa. \n \nKokeneet opettajat olivat erityisesti tyytym\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 raskaaseen ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 \nkoulussa ett\u00e4 sen ulkopuolella. Toinen merkitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6tyytym\u00e4tt\u00f6myyteen johtava tekij\u00e4 oli oppilaiden k\u00e4yt\u00f6ksen huonontuminen. Alle viisi vuotta opettaneet opettajat olivat tyytym\u00e4tt\u00f6mimpi\u00e4 siihen, miten heikosti opetusharjoittelu valmisti heit\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n. \n \nKehitysehdotuksiksi opettajat mainitsivat kattavamman oppilaiden hyvinvoinnin \ntukemisen, paremmat fyysiset ty\u00f6skentelyolosuhteet sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4 tukea kollegoilta \nvastavalmistuneille opettajille. Lis\u00e4ksi opettajat toivoivat enemm\u00e4n yhten\u00e4isyytt\u00e4 \nkoulun s\u00e4\u00e4nt\u00f6ihin, jotta ty\u00f6rauhaongelmilta ja muilta ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isilt\u00e4 ongelmilta \nv\u00e4ltytt\u00e4isiin.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Lepp\u00e4nen (jetulepp) on 2011-06-13 10:33:58.145723. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2011-06-13T10:33:59Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011061310991.pdf: 578859 bytes, checksum: 3f5b15d1c2980e16fca56eb57f5ab888 (MD5)\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 36d363a8bcbc369a669211867f8955f6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2011-06-13T10:33:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-2011061310991.pdf: 578859 bytes, checksum: 3f5b15d1c2980e16fca56eb57f5ab888 (MD5)\nlicense.html: 5038 bytes, checksum: 36d363a8bcbc369a669211867f8955f6 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "job satisfaction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher morale", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-2011061310991", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_27153
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:25Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/01a28374-ab7b-4931-b538-bed92a1fdb1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-2011061310991.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppänen, Jenni The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools job satisfaction teacher morale Englannin kieli English 301 työtyytyväisyys kieltenopettajat
title The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
title_full The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
title_fullStr The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
title_full_unstemmed The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
title_short The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
title_sort job satisfaction of english teachers in finnish elementary middle and upper secondary schools
title_txtP The job satisfaction of English teachers in Finnish elementary, middle and upper secondary schools
topic job satisfaction teacher morale Englannin kieli English 301 työtyytyväisyys kieltenopettajat
topic_facet 301 Englannin kieli English job satisfaction kieltenopettajat teacher morale työtyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27153 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011061310991
work_keys_str_mv AT leppänenjenni jobsatisfactionofenglishteachersinfinnishelementarymiddleanduppersecondaryschools AT leppänenjenni thejobsatisfactionofenglishteachersinfinnishelementarymiddleanduppersecondaryschoo